|

مرگ، مهاجرت و فیلترشکن

در روزهای گذشته اتفاقاتی در سراسر جهان رخ داده که قابل توجه بوده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

در روزهای گذشته اتفاقاتی در سراسر جهان رخ داده که قابل توجه بوده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

یک میلون نفر متقاضی پناهندگی اروپا: عصر ایران، براساس آمار آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا نزدیک به یک میلیون درخواست پناهندگی به کشورهای عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است. این رقم بی‌سابقه از زمان وقوع بحران مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۵ - 2016 به شمار می‌رود. تازه‌ترین گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکی است که در پایان سال ۲۰۲۲ افزون بر ۲۱ هزار ایرانی در نوبت دریافت نتیجه ارائه تقاضای پناهندگی خود به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌‌اند. از این میان، ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر متقاضی پناهندگی به آلمان و هزار و ۴۰۰ نفر نیز در صف انتظار پناهندگی به هلند بوده‌اند. شمار ایرانیان متقاضی دریافت پناهندگی از کشورهای اروپایی در جولای ۲۰۲۲، ۱۸ هزار و ۹۷۵ نفر اعلام شده بود که طی پنج ماه حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

هر دو دقیقه یک مرگ بر اثر زایمان: ایسنا، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که هر دو دقیقه یک زن در دوران بارداری و هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهد. آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان، در ارائه این گزارش تأکید کرده با وجود تمام پیشرفت‌هایی که حاصل شده است در حالی که بارداری باید دوره‌ای از امید و تجربه‌ای مثبت برای همه زنان باشد، هنوز برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تجربه‌ای بسیار خطرناک است.

ایرانیان در اینستاگرام: یورونیوز به نقل از شرکت متا اطلاع داده است که با وجود مسدودبودن اینستاگرام در چند ماه اخیر، ده‌ها میلیون نفر در ایران همچنان از این سرویس استفاده می‌کنند.

16هزار میلیارد تومان فیلترشکن: خبرآنلاین، آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت: برآورد اندازه بازار فیلترشکن‌های پولی در ایران: ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال! یعنی حدودا دو تا سه برابر درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران! او براساس اطلاعات گزارشی که روزنامه فرهیختگان با انتشار نتایج یک پیمایش منتشر کرده بود به این نتیجه رسید. در این پیمایش به گرایش‌های مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی پرداخته است. البته درباره مجری این پیمایش و شیوه انجام آن توضیحی ارائه نشده است. طبق این گزارش حدود ۳۰ درصد از فیلترشکن‌های پولی -که حدود ۷۰ درصد آنها ماهانه بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌گیرند- استفاده می‌کنند. معنای این یافته این است که ۱۸ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌های پولی استفاده می‌کنند؛ اگر ۶۰ میلیون کاربر مفروض باشند و به صورت میانگین ماهانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به عدد تقریبی ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسیم!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها