|

‌خرابی‌های پی‌در‌پی مترو

از ریل خارج‌شدن قطار مترو، خرابی‌های پی‌در‌پی واگن‌ها و آتش‌سوزی در ایستگاه شوش بخشی از حوادث سریالی متروی تهران در سال 1402 بود.

‌خرابی‌های پی‌در‌پی مترو

از ریل خارج‌شدن قطار مترو، خرابی‌های پی‌در‌پی واگن‌ها و آتش‌سوزی در ایستگاه شوش بخشی از حوادث سریالی متروی تهران در سال 1402 بود.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره اشکالات و اختلالات پیش‌آمده در خطوط مترو بارها در صحن شورا تذکر داده و گفته بود: حسب وظیفه نظارتی که به‌عنوان عضو و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران دارم، باید در‌خصوص مشکلات ناوگان مترو نیز صحبت داشته باشم. کمتر شهروندی است که از خرابی‌های این روزهای متروی تهران اطلاع نداشته باشد. سریال خرابی‌های مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثه‌ای بیرون نیامده‌ایم، شاهد حادثه دیگری هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماه‌های اخیر در متروی تهران به وقوع پیوسته است.

به گفته او،‌ این خرابی‌ها و اشکالاتی که هر روز به وقوع می‌پیوندند، چهره‌ زننده‌ای برای سامانه پیشرو حمل‌ونقل انبوه‌بر مترو به وجود می‌آورند. تشکری‌هاشمی با تأکید بر اینکه درخصوص خرابی متروی تهران بارها تذکر داده‌ام، گفته هر وسیله نقلیه‌ای پس از مدتی کار دچار استهلاک می‌شود و باید به آن رسیدگی کرد. برای مثال وقتی یک دوچرخه خریداری می‌شود، به تعمیر و نگهداری از آن توجه می‌کنیم و نمی‌توان فرض کرد وسیله‌ای وجود دارد که به صورت مادام‌العمر کار می‌کند. وقتی یک کالای کم‌‌بها نیاز به نگهداشت و تعمیرات دارد، قطعا تجهیزاتی که چند‌صد میلیارد قیمت دارند، باید به‌طور مرتب مورد بازدید، کنترل و تعمیرات پیشگیرانه قرار گیرند.

او با بیان اینکه در سال جاری‌ هزارو 550 میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌ها تخصیص داده شد، می‌گوید: دلیلش این بود که می‌دانستیم عمر مفید واگن‌های خریداری‌شده به پایان رسیده و دچار نقص شده‌اند و باید به فوریت مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند. رفع ایرادات، تکلیفی است که باید بیش از هر موضوعی به آن توجه داشته باشیم. در مجموع سه رام قرار DC و ۱۶ رام قرار AC و در کل ۱۳۳ واگن اورهال شده‌اند و اگر بخواهیم آن را یک بازسازی اساسی در نظر بگیریم، یعنی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان و یک‌سوم منابع برای اورهال خرج شده است.

تشکری‌هاشمی اضافه می‌کند‌: طبق برخی از خبرها، متوجه شده‌ایم برای اورهال واگن‌های مترو از قطعات کارکرده استفاده شده است. با جاری‌شدن قرارداد ۶۳۰ واگن به‌طور قطع دیگر شرکت واگن‌سازی توانایی اورهال قطارها را ندارد و فرصت بازسازی نیز از دست خواهد رفت. قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی خرید قطعات نیز هنوز به نتیجه نرسیده و ۲۵ درصد پیش‌قرارداد آن پرداخت نشده است.

او در پاسخ به ادعاهای مدیران شهری درخصوص اینکه خرابی‌های امروز مترو نتیجه عدم فعالیت در هفت سال گذشته است،‌ می‌گوید: سخنگوی شهرداری تهران صحبت‌های مشعشعی داشته و گفته است باید گذشتگان در این زمینه توضیح دهند و از آنجایی که بنده نیز جزئی از گذشتگان هستم، به سخنگوی شهردار می‌گویم قطار نو در هنگام حرکت فرسوده می‌شود و هر انسان عاقلی می‌داند که قطار نو را تعمیر نمی‌کنند. شما سه سال است که مدیریت شهر را در دست گرفته‌اید و نمی‌توانید از گذشتگان صحبت کنید. شما سه سال را از دست داده‌اید و مردم را گرفتار کرده‌اید و عذرخواهی فایده‌ای ندارد. باید آستین بالا بزنید، کارخانه واگن‌سازی را سه‌شیفت کنید، قطعات خریداری کنید تا مشکلات مردم حل شود و کاری نکنیم که مردم هر روز صبح برای رسیدن به آخر خط نذر و نیاز کنند.

تراموا قانونی شد

در فهرست وعده‌های ترافیکی شهردار تهران، تراموا بارها تکرار شده است. اعضای شورای شهر تهران چندین بار درخواست کرده‌اند مطالعات انجام‌شده برای احداث تراموا در تهران به شورای شهر ارسال شود، اما هیچ‌گاه نتایج مطالعات انجام‌شده به شورای شهر ارسال نشد.

شهرداری مجوز دولتی احداث تراموا در تهران را پیش از سفر به چین گرفت، اما نتوانسته هنوز مخالفان در شورا را راضی کند. مخالفان تراموا معتقدند تراموا اولویت امروز تهران نیست. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید:‌ موافق راه‌اندازی خطوط تراموا در تهران هستم، اما معتقدم اولویت آخر است. تراموا مکمل مد‌های حمل‌ونقل است و در همه دنیا هم همین‌گونه است و معمولا در مرکز شهر از آن استفاده می‌کنند که بافت تاریخی و قدیمی دارد و همچنین در مراکز تفریحی از آن استفاده می‌شود؛ زیرا انبوه‌بر نیست و ظرفیت چندانی نسبت به مترو ندارد و حمل‌ونقل فانتزی است.

به گفته او، وقتی سیستم حمل‌ونقل زیربنایی و اساسی در تهران‌ اتوبوس و مترو است که هنوز کامل نشده‌اند و نه‌تنها کامل نیستند، بلکه با یک‌چهارم ظرفیت خود در حال خدمت‌رسانی‌اند، ابتدا باید این مد‌های حمل‌ونقلی را کامل کنیم و بعد تراموا را به کمک این دو سیستم بیاوریم. مخالف تراموا نیستیم و در بسیاری از کشور‌ها هم از آن استفاده می‌کنند، ولی می‌گوییم سوراخ دعا را گم نکنیم، اول اتوبوسرانی را به ظرفیت 

۹ هزار اتوبوس که در طرح جامع دیده شده است، برسانیم، خطوط مترو را کامل کنیم نه ۱۲ خط را، از صد درصد ظرفیت همین هفت خط کنونی استفاده کنیم و سرفاصله‌های قطار‌ها را به استاندارد برسانیم، آن‌وقت سراغ مد‌های تکمیلی برویم که یکی از آنها ترامو‌است‌.

امانی با بیان اینکه تأکید ما این است که اکنون تراموا برای تهران اولویت ندارد، اگر بخش خصوصی حاضر است ۲۰۰ میلیون یورو برای تراموا هزینه کند این را برای اتوبوس و مترو هزینه کند و بعد از آن تراموا را پس از آنکه مطالعات آن تکمیل و مورد تأیید قرار گرفت بیاورند، گفت: بهتر است هزینه تراموا به اتوبوس داده شود و زمانی که نیاز‌های این بخش کامل شد، ترامو در مرکز شهر و در مراکز تفریحی و تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

شهرداری تأکید کرده که در تهران یک خط تراموا اجرائی می‌کند و ممکن است برای احداث این خط از تراموای چرخ‌لاستیکی استفاده کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها