|

بیانیه وزارت اطلاعات درباره حوادث مربوط به مدارس:

ماده سمی در کار نبود اما عوامل دیگر شناسایی شدند

وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اقدامات انجام‌شده درباره شناسایی و دستگیری عوامل مربوط به حوادث مدارس را تبیین کرد.

ماده سمی در کار نبود اما عوامل دیگر شناسایی شدند

وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اقدامات انجام‌شده درباره شناسایی و دستگیری عوامل مربوط به حوادث مدارس را تبیین کرد.

بخشی از متن بیانیه وزارت اطلاعات را در ادامه می‌خوانید:

در پی حوادث و اغتشاشات پاییز گذشته، گزارش‌هایی از بدحالی دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور واصل شد و به‌تدریج روندی صعودی به خود گرفت. موضوع قابل تأمل از آغاز اتفاقات این بود که نسبتی معکوس بین فروکش‌نمودن تدریجی اغتشاشات موصوف و بالاگرفتن شتابان رویدادهای منجر به اعلام بدحالی دانش‌آموزان وجود داشت. این موضوع به‌ویژه با عنایت به جامعه هدف (نوجوانان و کودکان معصوم)، از همان ابتدا توجه خاص ریاست محترم جمهوری را جلب کرد و بلافاصله دستورات مؤکدی به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش صادر کردند. پیگیری‌ها تحت مدیریت وزیر محترم کشور آغاز شد. وزارت اطلاعات نیز با تمرکز فزاینده بر موضوع، بدون اعلام عمومی (که موجب نگرانی جامعه یا هوشیاری عوامل احتمالی اتفاقات شود) همه توان اطلاعاتی، امنیتی، فنی، عملیاتی و آزمایشگاهی خود را برای کشف علل و عوامل، بسیج نمود. مشابه همین توجه و تمرکز از سوی سایر دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی کشور اعمال شد.

در بدو مأموریت، چهار مجهول پیش‌روی افسران اطلاعاتی این وزارتخانه قرار گرفت: چیستی موادی که موجب بدحالی دانش‌آموزان شده‌اند؛ عواملِ انسانی یا فنیِ اقدامات؛ شبکه‌ای که توانایی اقدام در گستره‌ای وسیع را دارا باشد؛ در غیر موارد ذکرشده، چه علل و عوامل دیگری موجب رویدادهای مورد بحث شده‌اند؟

به‌ این ترتیب یکی از حساس‌ترین و دشوارترین مأموریت‌های سال گذشته سربازان گمنام امام زمان (عج) آغاز شد. اینک با جمع‌آوری اطلاعاتِ موثق و مصادیق فراوان از گسترده‌ترین عملیات رصد و پایش اطلاعاتی - امنیتی کشور و با مطالعات علمی و تجزیه و تحلیل و ترکیب داده‌ها، نتیجه نهایی مجموعه تحقیقات را به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند:

1- اولین گزارش اعلام مسمومیت در تاریخ 15 آبان ماه 1401 از شهرستان نور استان مازندران به ثبت رسیده است. پس از آن و در تاریخ 9 آذرماه 1401، گزارشی مشابه از یکی از هنرستان‌های دخترانه استان قم داده شد و متعاقب آن، گزارشاتی غالبا همانند در ماه‌های آذر، بهمن و اسفند به ثبت می‌رسند. از اوایل اسفندماه، موضوع به سایر استان‌ها تسری می‌یابد و گزارشاتی مشابه از استان‌های دیگر واصل می‌شود. این گزارش‌ها تا هشتم اسفند ماه 1401 با رشدی با آهنگ ملایم و گاهی با رشد منفی همراه بود. اما از هشتم اسفند، با رشدی فزاینده مواجه می‌شود و نهایتا در چهاردهم اسفند به اوج خود می‌رسد.

در تاریخ پانزدهم اسفند، رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مد ظله‌ العالی) موضعی آشکار، صریح و قاطع در قبال موضوع اتخاذ فرمودند. بیانات معظم‌له، از سویی تمرکز بیش از پیش دستگاه‌ها بر موضوع را در پی داشت و از سوی دیگر موجب حضور آشکارتر نیروهای حافظ امنیت در پیرامون محیط‌های آموزشی شد. طبیعی بود که هم‌زمان‌شدن این عوامل با پایان اسفندماه و تعطیلی مدارس، برای مدتی غائله را خاموش نماید. پس از بازگشایی مدارس در سال 1402، به طور جسته و گریخته گزارش‌هایی از ادعای مسمومیت منتشر شدند که البته محدود و کم‌رمق‌تر از پیش بودند.

2- در مقطعی که ادعاهای بدحالی، روند صعودی داشتند و به موازات افزایش این قبیل گزارشات، ورود دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط به موضوع نیز افزایش و تمرکز بر ابعاد آن عمق بیشتری می‌یافت. به‌تدریج بررسی و چاره‌اندیشی برای وقایع اعلام‌شده از دستگاه‌های مرتبط منطقه‌ای به شورای تأمین شهر و شهرستان و استان؛ و در مرحله بعدی به شورای امنیت کشور و نهایتا به شورای عالی امنیت ملی کشور کشیده شد. در تمام آن مقطع گزارش اقدامات، بررسی‌ها و یافته‌ها علاوه بر شوراهای پیش‌گفته، به استحضار مقام معظم رهبری (مد ظله‌ العالی) و ریاست محترم جمهوری و دیگر سران قوا می‌رسید و دستورات آن مقامات مبتنی بر اولویت‌دادن به موضوع و گسترش و تعمیق اقدامات پیشگیرانه به اجرا گذاشته می‌شد.

3- نوع رصد و پایش‌های اعمال‌شده از نخستین روزها، بسیار متنوع و فراگیر بود و با گذشت زمان، با گسترش اقدامات در سطح، واکاوی هرچه بیشتر در عمق، پایش دقیق‌ترِ پشت صحنه‌ها، هم‌افزایی دستگاه‌ها و تقسیم کار و انجام اقدامات مشترک و ترکیبیِ فزاینده، همراه می‌شد. روش‌ها و ابزار اطلاعاتی، امنیتی، فنی، انتظامی و آزمایشگاهیِ متعدد، متنوع و گوناگون به کار گرفته شدند. علاوه بر بررسی‌های معطوف به صحنه‌ها و نمونه‌ها، به‌طور هم‌زمان با تحت نظر داشتن کانون‌ها و سوژه‌های مظنون، و گستردن تورهای متعدد امنیتی و پایش‌های متنوع فنی، تصویری و جمع‌آوری‌های تخصصی اطلاعاتی از محیط‌های هدف، هرگونه احتمالِ هرچند کوچک و ناچیز مورد رصد قرار می‌گرفت. درمورد نمونه‌ها، هم‌زمان با بررسی نمونه مواد مکشوفه در آزمایشگاه‌های معتبر کشور و وزارت بهداشت و درمان، همان نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های ویژه وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مورد واکاوی قرار می‌گرفتند.

4- علل و عوامل کشف‌شده در ایجاد یا احساس بدحالی در آموزشگاه‌ها:

در پی عملیات همه‌جانبه فوق‌الاشاره، به‌طور متوالی علل بسیاری از رویدادها کشف و ثابت می‌شد که علت‌ها نه از گونه‌های پیچیده و مواد استفاده‌شده نه از انواع سموم، بلکه غالبا مواد، ابزار و انگیزه‌های بسیار بسیطی موجب بروز ادعاهای بدحالی شده بودند. با این حال و برای حصول اطمینان تام، چنان یافته‌هایی به سایر مصادیق گزارش‌شده تعمیم داده نمی‌شد بلکه هر گزارش، به‌طور جداگانه و جدی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گرفت؛ برای مثال نتیجه بررسی اولین حادثه اعلام‌شده (شهرستان نور) حاکی بود که یکی از دانش‌آموزان دختر، با هدف به‌تعطیلی‌کشاندن آموزشگاه، گاز فلفل در کلاس درس منتشر کرده بود. از همین دست نتایج پیرامون حوادث اعلام‌شده بعدی نیز حاصل می‌شد.

کلا در ایجاد یا القای بدحالی در آموزشگاه‌های مختلف کشور پنج دسته از عوامل کشف شدند که به اختصار مورد اشاره قرار می‌گیرند.

بیانیه کامل  وزارت اطلاعات را در شبکه شرق بخوانید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها