|

سیل‌زدگان جنوب بلوچستان را دریابیم

در دو ماه گذشته جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان شاهد وقوع دو سیلاب بسیار مخرب بود. متأسفانه بر اثر وقوع سیلاب بیش از 15 شهرستان در استان سیستان‌و‌بلوچستان از‌جمله شهرستان‌های دشتیاری، زرآباد، کنارک، چابهار، قصرقند، ‌راسک، سراوان، دلگان، بمپور و نیک‌شهر خسارات درخورتوجهی متحمل شدند.

در دو ماه گذشته جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان شاهد وقوع دو سیلاب بسیار مخرب بود. متأسفانه بر اثر وقوع سیلاب بیش از 15 شهرستان در استان سیستان‌و‌بلوچستان از‌جمله شهرستان‌های دشتیاری، زرآباد، کنارک، چابهار، قصرقند، ‌راسک، سراوان، دلگان، بمپور و نیک‌شهر خسارات درخورتوجهی متحمل شدند. صدها کلیومتر راه روستایی و نیز کیلومتر‌ها راه بین زمین‌های کشاورزی، تأسیسات زیر‌بنایی، ده‌ها هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغات، ده‌ها واحد گلخانه‌ای و دامداری و کلنی زنبورعسل، مرغداری و صدها حلقه چاه و قنات و بندسار و خسارات درخورتوجه به منازل مسکونی و ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و شبکه برق‌رسانی و آب‌رسانی و واحد‌های مسکونی و هزاران نفر آسیب‌دیده از سیل بخشی از خسارات درخورتوجه سیلاب‌های اخیر بلوچستان است. متأسفانه در سیل اخیر نیز چند نفر از هم‌وطنان کشته شدند.   برآورد می‌شود که خسارات سیل هزاران میلیارد تومان باشد. در جریان وقوع سیل، افزون بر کمک‌های امدادی هلال‌احمر و نیروهای نظامی مانند دیگر مصائب طبیعی دیگر هم‌وطنان نیز به یاری سیل‌زدگان پرداختند. با وجود این امدادرسانی‌ها و کمک‌های انجام‌شده، وسعت درخورتوجه مناطق سیل‌زده و ابعاد گسترده خسارات وارد‌شده موجب شده تا متأسفانه همچنان هم‌وطنان ارجمندمان در این استان با مسائل و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو باشند. این در حالی است که در حالت عادی نیز از نظر شاخص‌های توسعه انسانی و زیر‌ساخت‌ها وضعیت در استان سیستان‌و‌بلوچستان بسیار نامناسب و نگران‌کننده است. فقر گسترده و کاهش امید به زندگی یکی از نتایج وضعیت اسف‌بار کنونی است. از نظر راه‌های مواصلاتی، خطوط ریلی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، مدارس استاندارد، معلمان با‌تجربه، مراکز درمانی و بهداشتی و پزشکان متخصص وضعیت استان سیستان‌و‌بلوچستان بسیار نامطلوب و نگران‌کننده است. در این شرایط وقوع دو سیلاب بی‌سابقه و بسیار وسیع موجب شده تا بیش از هر زمان دیگری زندگی به کام هم‌وطنان ارجمند در جنوب استان و البته بخش‌هایی از جنوب استان کرمان تلخ شود. متأسفانه در جریان این سیلاب‌ها نیز رسانه‌های پربیننده و شنونده کشور با وجود پخش برخی اخبار و گزارش‌ها از وقوع سیل و خسارات، در ساعات پربیننده و پر‌شنونده کمتر به ابعاد خسارات سیل یا لزوم امدادرسانی‌های گسترده‌تر پرداختند و ظرفیت کمک‌های مردمی را به‌عنوان یک هدف امدادی چندان مورد توجه قرار ندادند. از مشکلات و نارسایی‌های امدادرسانی نیز کمتر خبر و گزارشی روی آنتن رفت و در این گستره جغرافیایی وسیع آسیب‌دیده ناشی از سیلاب، کمتر به میان مردم سختکوش و شریف و آسیب‌دیده از سیل حاضر شدند تا منعکس‌کننده انتظارات و نیازها و گلایه‌های این گروه از هم‌وطنان عزیز باشند. در دیگر رسانه‌ها از‌جمله رسانه‌های کاغذی یا مجازی و نیز شبکه‌های اجتماعی اگرچه اخبار درخورتوجهی درباره سیلاب اخیر جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان منتشر شد؛ اما به صورت مستمر و جدی گزارش میدانی کمتری درباره ابعاد خسارات و نیازهای هم‌وطنان، تولید و رسانه‌ای شد. همچنین حضور کارشناسان کشور در رسانه‌های عمومی برای ارائه مشاوره و طرح دیدگاه‌های کارشناسی درباره چگونگی استفاده از رواناب‌های ناشی از بارندگی‌های موسمی در جنوب استان یا روش‌های مقابله با سیلاب ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی هم موضوعی است که پرداختن به آن یکی از نیازهای استان برای مقابله با سیلاب‌های آتی است. آیا باید سدسازی کرد یا روش‌های بهتری برای استفاده از رواناب‌ها در جنوب استان وجود دارد؟

متأسفانه پس از وقوع زلزله سرپل ذهاب در سال 1397 محدودیت‌هایی برای حضور افراد مشهور و مؤثر در جمع‌آوری کمک‌های امدادی و یاری به آسیب‌دیدگان مصائب جمعی اعمال شد. پیش‌ازآن حضور برخی چهره‌های مردمی مانند آقای علی دایی، اسطوره فوتبال کشور، در میان آسیب‌دیدگان موجب می‌شد تا نهادهای مدنی نیز با انگیزه بیشتری ایفاگر نقش‌های امدادی و حمایتی باشند؛ موضوعی که در سال‌های اخیر به دلیل محدویت‌های انجام‌شده، کم‌رنگ‌تر شده است. در این شرایط استمرار مسائل حاد و مزمن توسعه‌ای استان به‌اضافه خسارات گسترده سیل موجب شده تا همچنان مردم آسیب‌دیده چشم به راه یاری و کمک‌های گسترده هم‌وطنان به سیل‌زدگان باشد. امید است که رسانه‌های کشور بیش‌از‌پیش با ایفای وظیفه انسانی و ملی و حرفه‌ای خود، به صورت مستمر گزارش‌ها و اخبار متنوعی از ابعاد خسارات و نیازهای هم‌وطنان تولید کنند تا ضمن روشن‌شدن ابعاد خسارات، دیگر هم‌وطنان و مسئولان امر نیز برای یاری سیل‌زدگان به پا خیزند. چشمان هم‌وطنان رنج‌دیده و نگران سیل‌زدگان منتظر همه ایرانیان مسئولیت‌شناس و خیری است که عزم خود را برای یاری به هم‌وطنان سیل‌زده در جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان و جنوب استان کرمان جزم کرده‌اند. هم‌وطنان عزیز سیل‌زده در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان را در این شرایط سخت دریابیم و به یاری‌شان بشتابیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها