|

تنفس در هوای سمی

مسئولان مازوت سوزی در تهران را انکار می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری است

ریحانه جولایی خبرنگار شبکه شرق

حالا دیگر فرقی ندارد، ساکن کدام منطقه از تهران باشید؛ الهیه، تهرانپارس، پونک یا شوش؛ هوای همه جای این شهر آلوده و کثیف است. هفته‌هاست که هوای تهران به وضعیت قرمز رسیده و برخی از مناطق هم وضعیت بنفش آلودگی هوا را تجربه کرده‌اند. آلودگی هوای تهران و کلانشهرها معضل جدیدی نیست. هرسال با آمدن پاییز و زمستان، میزان آلودگی هوای کلان شهرها از جمله تهران بیشتر می شود. مشکلی که نه شهرداری برای رفع آن اقدامی می کند و نه دولت آن را به عهده می گیرد. در نهایت اما مقصر مردمی می شوند که از خودروهای شخصی شان استفاده می کنند یا باد و بارانی که به موقع نمی‌آید.

 

۱۱.۳ میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا

مدتی قبل وزارت بهداشت درخصوص مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا در ۲۷ شهر کشور و جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر، مطالعه‌ای انجام داد. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد، نزدیک ۲۱ هزار نفر از بزرگسالان در سال ۱۴۰۰ به دلیل آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون فوت شده‌اند. خسارت ناشی از آن هم چیزی حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین بر اساس آماری که محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرده از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از مجموع ۱۸۲۶ روز، تنها ۳۶ روز هوای پاک در تهران ثبت شده است. 

 

تهرانی ها بی نصیب از هوای پاک

به تازگی هم اعضای شوارای شهر تهران نامه‌ای به سران سه قوه نوشته و در آن اعلام کرده‌اند که بیش از 130 روز هوای تهران آلوده بوده و به واسطه این آلودگی سالانه 26 هزار نفر جان می دهند، همچنین مردم تهران تنها 2 روز هوای پاک تنفس کرده‌اند. بین ۱۱۳ کشور، ایران رتبه ۲۴ آلودگی هوا و در بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه ۲۱ آلایندگی را دارد و خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند.

 

توصیه اقتصادی، وظیفه جدید شهردار تهران!

آلودگی ‌های اخیر در کشور بی سابقه است و با این حال شهردار تهران هم مسئولیت آن را برعهده نمی گیرد و ترجیح می دهد به جای حل کردن مشکل آلودگی به موضوعات اقتصادی همچون خریدن یا نخریدن دلار 40 هزار تومانی توجه کند و در پاسخ به این سوال که وضعیت تنفس در این هوای سمی چه می‌شود بگوید: رسیدگی به وضعیت هوای تهران وظیفه مستقیم ما نیست و 23 دستگاه دیگر در حل این معضل دخیل هستند. از سوی دیگر مهدی چمران، رییس شورای شهرتهران به حمایت از زاکانی برخاسته و مقصر خواندن شهردار تهران را بی‌انصافی، بی‌اطلاعی و از روی کینه دانسته است و از دستگاه قضایی خواسته تا دستگاه‌هایی که ترک فعل کرده‌اند، مشخص و با آنها برخورد شود.

 

نیروگاه‌ها مازوت می سوزانند، مسئولان انکار می کنند

علاوه بر خودروهای بی‌کیفیت داخلی، بنزین و سوخت غیراستاندارد و خودروهای فرسوده و همچنین فقدان فرهنگسازی درباره حمل ونقل سبز یا دوچرخه، چند سالی است که نیروگاه‌ها، صنایع و مازوت‌سوزی آنها عامل جدیدی برای آلودگی شهرهای صنعتی و کلانشهرهای کشور شده‌اند. برخی از کارشناسان بر این باورند که کمبود و در برخی مناطق قطع گاز باعث شده تا نیروگاه ها از مازوت استفاده کنند. با این حال بخش قابل توجهی از مسئولان این موضوع را انکار می‌کنند. هرچند مازوت سوزی از سوی آنها انکار می شود، اما گزارش‌ها از این حکایت دارد که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران و شهرهایی از جمله اصفهان به دلیل سوزاندن مازوت است.

 

انتخاب با شما، سرما یا خفه‌گی؟

محمد درویش، پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست در گفتگو با «شبکه شرق» می گوید فهمیدن این موضوع که دلیل اصلی آلودگی هوای تهران و شهرهایی چون اراک و اصفهان، سوزاندن مازوت است کار سختی نیست و دلیل انکار مسئولین را متوجه نمی‌شوم؛ چرا که همیشه به طرز محسوسی در آذر و دی ماه ترکیبات سولفور در آسمان این شهرها مشخص می‌شود و این موضوع به هیچ وجه قابل انکار و رد کردن نیست. آقای کلانتری در زمان ریاستش در سازمان محیط زیست هم به این نکته اشاره کرده بود که مردم در زمستان باید بین مازوت و سرما و در تابستان هم بین مازوت و خاموشی یکی را انتخاب کنند.

 

تخلیه مازوت در ریه مردم

درویش می‌گوید: واقعیت این است که به دلیل تحریم‌ها حجم عظیمی از مازوت که از فراورده‌های نفتی تولید می‌شود بدون مشتری مانده و انبارهای ذخیره وزارت نفت هم پر شده؛ آنطور که به نظر می‌آید بهترین جا برای تخلیه مازوت اضافی ریه مردم ایران است.

به گفته درویش کمبود گاز و مصارف خانگی و سرپا ماندن نیروگاه‌ها یکی از دلایلی است که مسئولان به راحتی اجازه استفاده از مازوت را داده‌اند، اما هیچکس این موضوع را مطرح نمی‌کند که طبق برنامه پنج ساله چهارم، پنجم و ششم قرار بود دولت به سمت استفاده از انرژی‌های نو برود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها