|

«نسیم جنوب» را دریابیم

در کنار رسانه‌های جمعی غیردولتی که با مشقت و دشواری زیاد در سطح ملی فعالیت می‌کنند، نباید از زحمات و تلاش‌های طاقت‌فرسای روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل استانی و شهرستانی غافل شد. این دسته از رسانه‌ها با مسائل و مشکلات بیشتری دست به گریبان هستند که چندان در سطح ملی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. یکی از این نشریات که در دوره‌ای ۲۵ ساله از آغاز فعالیت خود و با همت تنی چند از شخصیت‌های علمی و فرهنگی، توانسته است با وجود مشکلات بسیار، به فعالیت خود همچنان ادامه دهد، هفته‌نامه نسیم جنوب است که به مدیرمسئولی «یونس قیصی‌زاده» در بوشهر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

«نسیم جنوب» را دریابیم

 در کنار رسانه‌های جمعی غیردولتی که با مشقت و دشواری زیاد در سطح ملی فعالیت می‌کنند، نباید از زحمات و تلاش‌های طاقت‌فرسای روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل استانی و شهرستانی غافل شد. این دسته از رسانه‌ها با مسائل و مشکلات بیشتری دست به گریبان هستند که چندان در سطح ملی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. یکی از این نشریات که در دوره‌ای ۲۵ ساله از آغاز فعالیت خود و با همت تنی چند از شخصیت‌های علمی و فرهنگی، توانسته است با وجود مشکلات بسیار، به فعالیت خود همچنان ادامه دهد، هفته‌نامه نسیم جنوب است که به مدیرمسئولی «یونس قیصی‌زاده» در بوشهر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این نشریه به صورت منظم در ۲۵ سال گذشته منتشر شده و به‌عنوان بادوام‌ترین نشریه استان بوشهر کارنامه قابل قبولی را به نام خود ثبت کرده است، به‌طوری‌که به تریبونی برای بیان دیدگاه‌های کارشناسان و متخصصان و پژوهشگران این استان که دل در گرو توسعه منطقه و ایران عزیز دارند، تبدیل شده است. علاوه بر این برنامه‌ها و مراسم‌های فرهنگی و هنری گوناگون این هفته‌نامه نیز در این مدت با استقبال مردمی روبه‌رو شده است. با وجود فعالیت حرفه‌ای خوب این نشریه در دوره‌ای طولانی، نگرش مسئولان محلی بسته به جهت‌گیری دولت‌ها نسبت به نشریه‌های مستقلی از این دست، دوستانه نیست و محدودیت‌های زیادی مقابل چنین رسانه‌هایی گسترانیده می‌شود.

در هفته‌های اخیر انتشار نامه مدیر بازرسی تأمین اجتماعی استان بوشهر درباره نشریه نسیم جنوب بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استان بوشهر و دیگر نقاط کشور داشت. مدیر نام‌برده طی گزارشی به مدیر کل استان نوشته «اخیرا تعدادی از مجلات و هفته‌نامه‌های زاویه‌دار با دولت و نظام (هفته‌نام نسیم جنوب) توسط روابط عمومی در سطح اداره کل توزیع و مشاهده گردیده... خواهشمند است دستور فرمایید ضمن برخورد قاطع اداری با مسببین توزیع، نسبت به جمع‌آوری و امحای آن اقدام فوری به عمل آورند». چنین رویکردی به رسانه‌های کشور به صورت عام و درباره رسانه‌های استانی به صورت خاص آن‌هم با چنین ادبیاتی که خواستار امحای یک نشریه قانونی و دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات شده چه معنایی دارد و به جز تشدید محدودیت‌ها برای رسانه‌های داخلی و ایجاد مانع در برابر گردش آزاد اطلاعات، چه هدف دیگری را تعقیب می‌کند؟ عقل و تدبیر حکم می‌کند که نشریاتی مانند نسیم جنوب با فعالیت ۲۵ ساله در استان بوشهر آن هم با منابع مالی شخصی، تشویق و یاری شوند نه محدودیت و برخوردی از این دست در ساختار اداری و دولتی برایشان تدارک دیده شود.

با وجود بازتاب وسیع این نامه، تاکنون اداره کل مربوطه و نیز مقامات بالاتر واکنش درخوری به نامه مدیر بازرسی سازمان تأمین اجتماعی بوشهر نداشته و البته وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در برابر این نامه به موضع‌‌گیری نپرداخته است! در شرایط نامناسب روزنامه‌نگاری در کشور به‌ویژه محدودیت‌ها و حتی مشکلات اقتصادی پیش‌رو، باید رسانه‌های مستقل استانی و محلی چون نسیم جنوب که حاملان و مروجان فرهنگ و هنر در منطقه خود هستند و البته نگران توسعه کشور، بیش از گذشته تقویت شوند نه با نامه‌نگاری اداری، سدهای بیشتری در برابر فعالیت این نشریات ایجاد شود. آیا این رویکرد نشانه‌ مباحث دیگری است، خبر نداریم یا برخورد سلیقه‌ای است که به سرعت اصلاح می‌شود و با مدیر مربوطه برخورد صورت می‌گیرد؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها