|

دیگران هم مقصر می‌شوند

به‌تازگی ویدئویی از سخنرانی منسوب به یک مسئول امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت غزنی منتشر شده که واکنش‌برانگیز شده است. او در این ویدئو خطاب به مردم می‌گوید اگر زنان حجاب اسلامی را مراعات نکنند، خودشان و اعضای مرد خانواده‌شان مجرم شناخته می‌شوند.

دیگران هم مقصر می‌شوند

به‌تازگی ویدئویی از سخنرانی منسوب به یک مسئول امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت غزنی منتشر شده که واکنش‌برانگیز شده است. او در این ویدئو خطاب به مردم می‌گوید اگر زنان حجاب اسلامی را مراعات نکنند، خودشان و اعضای مرد خانواده‌شان مجرم شناخته می‌شوند. این ویدئو بازتاب گسترده‌ای دارد و فردی که آن را ضبط کرده است، می‌گوید این سومین بار است که اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان این‌چنین جدی هشدار می‌دهد. بر اساس این ویدئو، این مسئول محلی طالبان در یک تجمع ده‌ها نفری صحبت می‌کند و درباره نحوه پوشش لباس‌‌های پنجابی، دو‌دامنه و تنگ و‌... هشدار می‌دهد و می‌گوید «از این به بعد هر خواهری که از این‌گونه لباس‌ها استفاده می‌کند، مجرم است و در حقیقت پدر و برادر هم مجرم هستند و پدر و برادر باید گرفتار و مجازات شوند تا که مسئولیت خود را درک کنند». البته این مسئول مردان را هم تهدید می‌کند که مراقب نوع پوششان باشند. مسئله حجاب از زمان حضور طالبان بر افغانستان جزء مسائل مهم مطرح‌شده است. آن‌طور که ایرنا گزارش داده است، اردیبهشت سال پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، در نشستی تأکید کرد «زنان نباید مانند دوره جاهلیت با آرایش از خانه‌هایشان بیرون بیایند و همه بانوان ملزم به رعایت حجاب شرعی هستند و با افراد خاطی برخورد جدی می‌شود». در آن زمان فرمان داده شد که اگر یک زن حجاب را رعایت نکند، نخست ولی او توصیه و تنبیه، دوم احضار، سوم برای سه روز زندانی و چهارم به دادگاه کشیده خواهد شد. در این دستورات اعلام شده بود که بهترین حجاب «چادری» (برقع) است. حجاب سیاه با چادری که چسب نباشد و اندام‌های وجود از آن معلوم نشود، حجاب شمرده می‌شود. پوشیدن روی زنان و دختران جوان در صورت روبه‌رو‌شدن با اشخاص نامحرم برای جلوگیری از فساد، ضروری است.

در صورت عدم مراعات حجاب اسلامی، خانه زن بد‌حجاب علامت‌گذاری می‌شود و همسرش مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

اگر (عدم استفاده از برقع) برای بار دوم تکرار شود، مرد محرم خانواده یعنی شخص اول نکوهش و توصیه می‌شود. از زمان حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در تابستان سال پیش، محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع شده که از‌جمله به عدم امکان آموزش برای دختران کلاس هفتم به بعد، حذف از کار در بیشتر اداره‌های دولتی و غیردولتی، عدم امکان سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی و... می‌توان اشاره کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها