|

ایرانمان را دوست بداریم

به‌خاطر ناملایمات، بعضی از نسل جوان کشور ما را کشوری فقیر، بی‌نظم و رو به اضمحلال می‌پندارند. می‌خواهم به اختصار پاره‌ای از پیشینه و توانایی‌های کشور ایران را بیان کنم و نشان دهم زندگی در ایرانی شکوفا و رو‌به‌رشد امکان‌پذیر است.

ایرانمان را دوست بداریم

فروهر فرزانه‌*: به‌خاطر ناملایمات، بعضی از نسل جوان کشور ما را کشوری فقیر، بی‌نظم و رو به اضمحلال می‌پندارند. می‌خواهم به اختصار پاره‌ای از پیشینه و توانایی‌های کشور ایران را بیان کنم و نشان دهم زندگی در ایرانی شکوفا و رو‌به‌رشد امکان‌پذیر است.

۱.تاریخی:  ایران فلاتی گسترده میان دو دریاست. از دریای پارس و خلیج عمان در جنوب تا دریای کاسپیان (قزوین معرب کاسپیان است) در شمال، در طول تاریخ ایران از شمال خاوری مورد هجوم سکائیان، ترکان، مغولان، ازبکان و بعد روسیان بوده است و از باختر و شمال باختری مورد هجوم یونانیان، رومیان، اعراب و این اواخر از شمال باختری مورد هجوم روسیان بوده است. همین ویژگی فلات‌بودن و کوهستانی‌بودن ایران باعث شده هویت خود را تقریبا طی سه‌هزار سال حفظ کند، زبان و فرهنگ خود را از دست ندهد و گرنه این کشور قهرا باید یا تُرک می‌شد یا عرب! این مقاوم‌بودن کشور از نظر فرهنگی یکی از ویژگی‌های برجسته ایران است

۲.طبیعی: ایران کشور کوهستان‌های البرز و زاگرس و کشور گل‌های وحشی در تمام بهار است. کشور بومی بنه، پسته، ارژن، بادام، انار، انجیر، زرشک، زعفران، زالزالک و... است که در کوهستان‌ها و جنگل‌های آن می‌روید. ایران کشور جنگل‌های سرسبز هیرکانی با قدمت 65 میلیون‌ساله است. ایران کشور گل سرخ است. ایران کشور شیر شرزه خوزستان و ببر مازندران بوده و اکنون کشور یوزان و سیه‌گوشان و پلنگان است. گفته می‌شود پیاز نیز بومی کوه‌های زاگرس بوده است و آشپزی با سبزیجات و پیاز از اینجا آغاز شده (می‌دانید انسان‌های اولیه شکارگر و‌گوشتخوار بوده‌اند). آشپزی خوب که یکی از ویژگی‌های مهم در توریسم و گردشگری در جهان امروز است و ایران از نوع کم‌نظیری از آن برخوردارست. سراسر کوه‌های البرز و زاگرس در هزاره نخست پیش از میلاد پوشیده از جنگل‌های ارس و بنه، ارژن و بلوط بوده است و در مرکز ایران دریاچه‌ای فراخ وجود داشته.

۳. صنعتی و بهداشتی: اما برسیم به جهان امروز ایران‌ صنایع و معادن بزرگی دارد؛ از نفت و گاز و پتروشیمی گرفته‌ تا مس و فولاد و آلومینیم، از خودروسازی و سرامیک تا برق و الکترونیک و تجهیزات دفاعی. برآورد می‌شود ایران پنج تا شش‌میلیون تحصیلکرده مهندسی داشته باشد. حدود ۲۰ میلیون دانشگاه‌دیده دارد. ایران حدود ۱۵۰ هزار پزشک و۲۰۰ هزار تخت بیمارستان دارد. ایران کشور نظیف و تمیزی است، اگر مردم بخواهند. ایران هزاران اثر معماری، تاریخی و باستانی مناسب برای گردشگری دارد.

۴. راهبردی: ایران در جنگ جهانی دوم از سوی متفقین پل پیروزی لقب گرفت، زیرا تدارکات اتحاد شوروی از سوی غربی‌ها از طریق ایران صورت می‌گرفت. ایران به‌واسطه شبکه راه‌آهن و بنادر خود در حقیقت پل شمال-جنوب است، هفت کشور محصور در خشکی در شمال ایران قرار دارند که با افغانستان هشت تا می‌شوند، روسیه در شمال دریای کاسپیان است (قزوین معرب کاسپیان است) که از طریق رود ولگا و شبکه راه‌آهن روسیه، راه ایران به اروپای مرکزی و اروپای شمالی و اسکاندیناوی است. ایران می‌تواند کالاها و انرژی را به این جاها منتقل کند.

۵. فرهنگی: ایران‌ فرهنگی غنی و باستانی دارد و تا اوایل قرون وسطی کشور علم و هنر و معماری بوده است و دانشمندان بزرگی ‌تا قرون پنجم و ششم هجری از آن برخاسته‌اند. ایران زبان ملی و حماسی منحصربه‌فردی در جهان دارد. زبان فارسی زبان شعر و عرفان در کل جهان است. ایران کنونی حدود 90درصد با‌سواد را در خود جای داده است. ایران از ۱۲۰ سال پیش، سابقه مبارزات ملی و مدنی دارد و مردم آن علاقه‌مند به دموکراسی و مردم‌سالاری هستند. ایران دین و آیین خوبی دارد. ایران‌ تنوع قومی، بومی و فولکلوری گسترده‌‌ ‌و‌ طبیعت چهار فصل در هر زمان را از شمال تا جنوب داراست... شهر تهران نزدیک پیست‌های اسکی در پنج‌ماه سال، نزدیک دریا و نزدیک کوهستان و‌ کویر است، از این جهت شهری استثنائی در جهان است. دو اشکال عمده در ایران کنونی مصرف بالای انرژی، آلودگی و کم‌آبی است که با تدبیر و عقل ‌حل‌شدنی است.

نتیجه: با این فرهنگ و تاریخ و صنعت‌ و این نیروی انسانی‌ ایران می‌توانست و می‌تواند بزرگ‌ترین تولید‌کننده اقتصادی و بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات گردشگری و پزشکی بیمارستانی و بزرگ‌ترین صادرکننده برق، انرژی و اتومبیل در آسیای غربی و آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا باشد و با کمی تدبیر اقتصاد نخست منطقه بشود، نیز مرکز تولید دانش و فناوری منطقه باشد. به شرط‌ها و شروط‌ها....

باید سررشته کارها را به کاردان سپرد.

*استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها