|

تحلیلی بر مسابقات کشتی آزاد 2022 بلگراد صربستان

مسابقات کشتی آزاد مردان 2022 بلگراد صربستان در‌حالی تمام شد که کشتی‌گیران آزاد‌کار ایران با دو نشان طلا در اوزان 65 و 97 کیلوگرم و سه نشان نقره در اوزان 61 و 79 و86 کیلوگرم و دو نشان برنز در اوزان 74 و 125 کیلوگرم به کار خود پایان دادند.

مصطفی سلطانی‌ورزقانی: مسابقات کشتی آزاد مردان 2022 بلگراد صربستان در‌حالی تمام شد که کشتی‌گیران آزاد‌کار ایران با دو نشان طلا در اوزان 65 و 97 کیلوگرم و سه نشان نقره در اوزان 61 و 79 و86 کیلوگرم و دو نشان برنز در اوزان 74 و 125 کیلوگرم به کار خود پایان دادند. این مهم در حالی رقم خورد که ما از 9 وزن صاحب هفت مدال شدیم و کشتی‌گیران ایرانی در هفت وزن روی سکو ایستادند و شاید با کمی تدبیر از سوی کادر فنی و خود کشتی‌گیران، هم رنگ مدال‌ها بهتر می‌شد و هم تعداد مدال‌ها بیشتر، به‌هر‌حال نتایج این دوره از مسابقات نشان از روند رو‌به‌رشد در کشتی آزاد دارد. این دوره از مسابقات با وجود غیبت تیم روسیه از سطح بالایی برخوردار بود. از آموزه‌های این دوره از مسابقات می‌توان به موارد آمادگی جسمانی و آنالیز و تاکتیک‌های کشتی‌گیران ایران اشاره کرد.

1- آمادگی بدنی: اکثر کشتی‌گیران کشور‌ها با آمادگی بدنی خوب راهی این دوره از مسابقات شده بودند اما تیم آمریکا به لحاظ قوای جسمانی نسبت به تمام کشتی‌گیران کشور‌های دیگر بالاتر بود و این آمادگی فراتر از حد انتظار بود و این نکته بحث‌برانگیز است؛ چرا‌که میانگین سنی تیم آمریکا نسبت بقیه تیم‌ها بالاتر است و با کمی تأمل بر این گواه جردن باروز 34‌ سال، تیلور 32 سال، کایل داک 31 سال و اسنایدر و جیدن کاکس 27 سال دارند. جردن باروز چهار سال پیش و تیلور سه سال پیش قصد خداحافظی داشتند. می‌دانیم کشتی‌گیری که قصد خداحافظی دارد، معمولا به لحاظ بدنی دیگر توان تمرینات و مسابقات فشرده را ندارد اما این دو کشتی‌گیر به‌خصوص امسال از سال‌های قبل به لحاظ بدنی و تنفسی از تمام حریفان جوان خود و حتی نسبت به جوانی‌های خود از آمادگی بدنی بالاتری برخوردار بودند. اینکه آمریکایی‌ها آیا از علم تغذیه یا از مکمل‌های بهتری برخوردار هستند که توان جسمانی و سطح هوشیاری و جنگندگی‌شان را تا این حد بالا می‌برد و در بدن‌سازی‌های خود از چه متد‌ها و روش‌هایی بهره می‌گیرند که این‌چنین از بقیه کشور‌ها جلوتر هستند. باید نیم‌نگاهی نیز به کشتی‌گیران ژاپنی انداخت؛ به‌خصوص وزن 61 کیلوگرم هیگوچی و 70 کیلوگرم ناریکانی که به لحاظ بدنی و هوشیاری سطح بالایی از آمادگی جسمانی را در کشتی‌هایشان به نمایش گذاشتند و از کشتی‌گیران ایرانی نیز رحمان عموزاد در 61 کیلو و کامران قاسم‌پور از بقیه به لحاظ آمادگی جسمانی بالاتر بودند؛ هرچند تیم ایران به‌جز چند کشتی‌گیر مابقی به لحاظ آمادگی جسمانی در حد خوب بودند‌ اما در کل تیم آمریکا در این آیتم یک سر‌و‌گردن بالاتر نشان داد و این یکی از عوامل کلیدی موفقیت در قهرمانی تیم آمریکا بود.

2- آنالیز و ارائه تاکتیک و پلن اجرا‌ در کشتی: آنالیز در کشتی تبدیل به علم روز شده و کشتی‌گیری که بدون آنالیز پا به میدان مسابقات بگذارد، احتمال موفقیت و قهرمانی‌اش کم است. فرایند آنالیز حریف چه در دفاع و چه در حمله باید در قالب تاکتیک‌هایی روی تشک کشتی در حین مسابقه پیاده‌سازی شود و از همه مهم‌تر داشتن پلن اجرائی است؛ اینکه با چه برنامه‌ای می‌توان بر حریف پیروز شد. ما در این مسابقات در برخی از کشتی‌های حساس در نیمه‌نهایی و فینال، هر‌چند تیم فنی و مربیان زحمتکش، آنالیزی از حریفان داشتند اما در اجرا بعضا با یک سناریو و پلن، کشتی‌گیر را راهی مسابقه می‌کردند که با تغییر برنامه حریف کشتی‌گیرانمان را غافلگیر و سر‌درگم می‌کردند.

 وزن 57 کیلوگرم، علیرضا سرلک: در یک کشتی بسیار ضعیف رقابت را با اختلاف به حریف نه‌چندان آشنا از کشور چین واگذار کرد و با همان کشتی اول از گردونه مسابقات کنار رفت. به گفته مربی تیم آنالیزی از این حریف چینی نشده بود. دست‌کم‌گرفتن حریف چینی، ضربه جبران‌ناپذیری به لحاظ امتیازی به تیم وارد کرد.

 وزن 61 کیلوگرم، رضا اطری: در کشتی‌هایش هم خوب زیر می‌گرفت، هم دستانش به‌خوبی کار می‌کرد و هم خوب زیر و امتیاز به حریفان می‌داد و در‌نهایت در پایان کشتی امتیاز‌های برتری را با یک زیر‌گیری یا پیش‌انداز حریف و خاک‌کردن به دست می‌آورد و پیروز میدان می‌شد. برنامه او در چهار کشتی خود تا رسیدن به فینال این بود و این کار را خیلی پخته و با برنامه انجام داد اما در فینال هر‌چند حریف ژاپنی هیگوچی در تمام کشتی‌هایش بسیار مقتدر ظاهر شد اما رضا اطری باز با همان برنامه می‌خواست کشتی بگیرد اما این بار او در همان دو دقیقه، کار را تمام کرد و با یک زیر و یک فیتیله‌پیچ و دوباره یک زیر سریع و خاک و دو فن دیگر در خاک رضا اطری را چند بار به پل زد و کشتی را 10 بر صفر کرد. در این کشتی انگار رضا اطری هیچ‌گونه تاکتیک و برنامه‌ای برای مبارزه نداشت؛ چه در دفاع چه در حمله و درنهایت کشتی را یک‌طرفه آن‌هم در فینال واگذار کرد.

- وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد: تاکتیک او در این دوره از مسابقات مبتنی بر زیر کتف زدن‌ها و به موقع خالی‌کردن حریف از چپ و راست و در نهایت اجرای پیش‌انداز و درخاک‌نشاندن حریفان به طور متناوب، او در این کار از تبحر خاصی بهره‌مند است و تاکتیک دیگر او در هنگام جداشدن از حریف زیرهای از سر پایین و نشسته دوخم بود، این تاکتیک تا کشتی فینال خوب پیش رفت اما در فینال مقابل کشتی‌گیر آمریکایی جان دیاکومیهالیس در تایم اول ناکام بود چراکه کشتی‌گیر آمریکایی با زدن زانو و قوس به طرف مخالف هرگونه حرکتی را از عموزاد خنثی کرده بود اما در تایم دوم او با کارکردن دستان پرتوان خود تمرکز حریف آمریکایی را بر هم زد و با تکان‌های متداوم حریف را از چپ و راست خالی می‌کرد و ضد حمله‌های خوبی را در هنگام خالی‌شدن حریف انجام می‌داد و حریف را در خاک می‌نشاند. اما پلن او در هنگام زیرگیری‌های حریف کنده‌کشی بود که او چون تبحر خیلی بالایی در کنده‌کشی ندارد در این مسابقه دو بار اقدام کرد که در بار دوم در حالت ضربه فنی قرار گرفت که با جسارت از این مخمصه گریخت. او باید روی زیردادن‌ها و دفاع بهتر عمل کند. در کل او کشتی‌گیری هیجانی و بیش‌فعال است که اگر نتواند خوب خودش را کنترل کند، در مسابقات بعدی دچار مشکل خواهد شد. اگر او بتواند پلن‌های دیگری در زیرگیری به سبک محمد طلایی، اکبر فلاح و دبیر به‌خصوص میانکوب‌های ساده و در عین حال حرفه‌ای علیرضا دبیر را داشته باشد، آن‌گاه کشتی‌گیری حرفه‌ای خواهد بود.

-وزن 74 کیلوگرم یونس امامی: او در سه کشتی خود تا مرحله نیمه‌نهایی با تاکتیک مناسب در زیرگیری، حریفان خود را توانست شکست دهد اما در نیمه‌نهایی در دیدار مقابل حریف نام‌آشنای خود کایل داک در اکثر زیرگیری‌ها موفق بود اما در ادامه با تعلل نمی‌توانست فنون میانکوب‌ها را اجرا کند و در دو زیرگیری خوب، با تعلل بیش از حد کایل داک توانست پاهای خود را از دستان امامی در بیاورد. چه بسا در یکی از این زیرگیری‌ها می‌توانست حتی حریف را از منطقه زوم تشک بیرون ببرد و با همان یک‌امتیازی که کسب می‌کرد به دیدار فینال می‌رفت. مربیان باید روی این پلن از کشتی در مواقعی که نیاز به یک امتیاز است کشتی‌گیر را متوجه کنند که در این گونه مواقع بهتر است به جای خاک‌کردن حریف یا به پشت رفتن، حریف را به بیرون تشک هل دهند. یونس امامی با کمی درایت و حرفه‌ای‌گری می‌توانست حتی مدال طلا را کسب کند. البته عیار کشتی‌گیران این وزن موقعی مشخص می‌شود که سیداکف روسی هم باشد. جایش خالی.

وزن 79 کیلوگرم، محمد نخودی: او تا رسیدن به فینال تاکتیک مشخصی نداشت و برای خودش و به سبک خودش کشتی گرفت. نخودی در سه مسابقه خود بیش از 10 زیر یک‌خم به حریفان داد و امتیازات زیادی از دست داد، هرچند خود نخودی در زیرگیری‌ها و رفت و برگشت‌ها بهتر از حریفان عمل کرد اما کشتی‌هایش چنگی به دل نمی‌زد و در فینال همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد با این تاکتیک حتما مغلوب جردن باروز شود که دیدیم او باز به راحتی دوخم سرپا شد و در زیرگیری هیچ‌گاه نتوانست به پاهای باروز برسد. انگار او باز پلنی در این کشتی مثل سال گذشته در فینال نروژ مقابل این حریف نداشت. بیش از پنج کشتی‌گیر به دفعات، 15 بار به جردن باروز باخته‌اند و تمام تاکتیک‌ها و پلن‌های تیم مربیگری طی یک دهه گذشته نتوانسته است راهکاری برای پیروزی داشته باشد، شاید وقتی دیگر شاید هم با بازنشستگی باروز.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها