|

رمضان در جهان – عربستان

افطار بدون «قطایف» افطار نیست!

وجود حرمین شریفین در عربستان به ماه رمضان این کشور حال‌و‌هوایی خاص داده است و از آن خاص‌تر حال‌و‌هوای مکه و مدینه است و آیین سفره‌داری ... پیش از آنکه ماه رمضان فرا برسد، خادمان حرمین شریفین دست به کار می‌شوند و کعبه و حرم پیامبر را تمیز و فضا را برای زائران و روزه‌داران بیش از پیش آماده می‌کنند. وضعیت در دیگر مساجد هم چنین است. حرمین شریفین و مساجد نقش مهمی در برگزاری آیین سفره‌داری افطار بازی می‌کنند.

افطار بدون «قطایف» افطار نیست!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سحر طلوعی:وجود حرمین شریفین در عربستان به ماه رمضان این کشور حال‌و‌هوایی خاص داده است و از آن خاص‌تر حال‌و‌هوای مکه و مدینه است و آیین سفره‌داری ...

پیش از آنکه ماه رمضان فرا برسد، خادمان حرمین شریفین دست به کار می‌شوند و کعبه و حرم پیامبر را تمیز و فضا را برای زائران و روزه‌داران بیش از پیش آماده می‌کنند. وضعیت در دیگر مساجد هم چنین است. حرمین شریفین و مساجد نقش مهمی در برگزاری آیین سفره‌داری افطار بازی می‌کنند.

برنامه جدید برای ساعات کار ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. فانوس‌های قرمز به در و دیوار محله‌ها و میدان‌ها می‌آویزند و شیرینی‌فروشی‌ها شیرینی‌های خاص ماه رمضان تدارک می‌بینند.

روزه‌داران با شنیدن صدای مؤذن، هنگام افطار راهی حرم و مساجد می‌شوند، مرسوم است پیش از آنکه روزه باز کنند، به نماز بایستند و سپس سر سفره افطار بنشینند. آن دست از روزه‌داران که به مسجد و حرم نمی‌روند، بعد از نماز اغلب به خانه بزرگ‌ترها می‌روند و آنجا روزه باز می‌کنند. برخلاف کشورهایی مثل مالزی و عراق که افطار سنتی خیابانی است، در عربستان سنتی خانوادگی و خانگی است.

آداب بازکردن روزه در افطار هم برای شهروندان عربستانی تا حدودی خاص است. به تأسی از پیامبر رسم دارند با خرما و اندکی آب روزه بگشایند و ریز‌ریز غذا بخورند.

سوپ غلات و روغن زیتون و تخم مرغ و سمبوسه و در برخی مناطق «جاریش» (گوشت و سبزیجات روی نان) در غذای افطار شهروندان عربستانی حضور پررنگی دارد.

 قهوه عربی و شیرینی‌های معمول مثل کنافه و خامه، لُقیمَت (بامیه)، حَنینی (فرنی آرد گندم، روغن زرد حیوانی، شکر) و... هم که از دسرهای همیشگی عرب‌ها است، اما برای افطار ماه رمضان حضور یک دسر دیگر لازم و ضروری است؛ قَطایِف!

تهیه قطایف چه در خانه و چه از شیرینی‌‌فروشی‌ها وجه تمایز ماه رمضان و دیگر ماه‌های سال است و جایگاهی ویژه و نوستالژیک دارد. قطایف از پن‌کیک و خامه ریکوتا و مقداری پودر پسته تشکیل شده است. لقمه‌های کوچک موسوم به قطایف را کنار کاسه‌ای از شربت گل سرخ سرو می‌کنند و به افطار ماه رمضان خوشامد می‌گویند.

خواندن نماز تراویح بعد از نماز عشا از 10 رکعت (دوران کرونا) تا 20 رکعت از آداب ماه رمضان در میان جامعه سنیان عربستان و البته دیگر کشورهای عربی است. نمازگزاران در نماز تراویح هر شب یک جزء قرآن ختم می‌کنند. پس از هر دو رکعت سلام می‌دهند، پس از هر چهار رکعت، کمی ذکر می‌گویند و دعا می‌خوانند و در واقع استراحت می‌‌کنند (تراویح) و سپس نماز را از سر می‌گیرند تا جزء تمام شود.

 

 

  • دکتر شاهین محمدنژاد

    به نام خدا
    بر اساس تجربه دو سفر 23 روزه در ماه مبارک رمضان به حج عمره به ا ستحضار شریفتان می رسانم در مکه و مدینه د ر ایام ماه مبارک رمضان در داخل حرم شریفی ن بعد از نماز عصر آرام آرام سفره ها پهن می شود زیرا عرف است که در این منطقه بین اذان مغرب و زمان اقامه نماز حدود 15 دقیق ه فاصله است (فاصله زمانی رسیدن لبه جنوبی خورشید به افق و آغاز مغرب تا رسیدن لبه شمالی خورشید به افق و تاریکی کامل). در ا ین فاصله زمانی همگی افطار می گشایند و مع مولاً شیر (یک نفره نی دار)، خرما، نان، آ ب و گاهی محلبیه (در بسته بندی یکنفره) بر ای نمازگزاران (بخشی توسط حکومت عربستان و بخش مهمی هم توسط مجاورین و زائرین) تدا رک دیده شده است و در ده دقیقه شکستن روزه و افطاری مختصر انجام میگیرد و در 5 دقیق ه هم با رعایت کامل بهداشت سفره های یکبا ر مصرف جمع می شود و سپس نماز مغرب برپا می شود. شرطه ها اجازه ورود غذا به داخل ح رمین را نمی دهند. به همین دلیل افرادی که تمایل به برپاکردن سفره با غذای کامل برا ی نمازگذاران را دارند (اغلب از کشورهای آ سیای جنوب شرقی) سفره های خود را بیرون مح وطه این دو مسجد شریف پهن می کنند.
    از نکات جذاب دیگر این سفره ها، رقابت در دعوت میهمانان با احترام و اکرام توسط صاح بان سفره است.
    ضمناً نماز تراویح را اهل سنت بعد از نماز عشا می خوانند که چون نماز مستحبی است به جماعت خواندن آن د ر فقه شیعه مورد اشکال است ولی فرصت خوبی برای شیعیان است تا در حواشی محوطه نماز ت لاوت هر جزء را در یک شب با صدای اغلب خوش پیشنماز همخوانی نمایند.
    خدا انشاء الله این سفر را نصیب همه مردم عزیزمان بن ماید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها