|

نفع مؤسسات کنکوری از رأی دیوان

دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس سمپاد باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کرده و حد نصاب نمره آزمون را کسب کنند. در‌واقع این مدارس دو آزمون ورودی یکی برای ورود به پایه هفتم و ادامه تحصیل در مقطع متوسطه اول و دیگری برای ورود به پایه دهم و ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم برگزار می‌کنند.

نفع مؤسسات کنکوری از  رأی دیوان

ایسنا: دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس سمپاد باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کرده و حد نصاب نمره آزمون را کسب کنند. در‌واقع این مدارس دو آزمون ورودی یکی برای ورود به پایه هفتم و ادامه تحصیل در مقطع متوسطه اول و دیگری برای ورود به پایه دهم و ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم برگزار می‌کنند. با‌این‌حال دانش‌آموزی که در آزمون ورودی پایه هفتم قبول شده و وارد مدارس سمپاد شود، در‌صورتی‌که معدل پایه نهم او زیر ۱۸ نباشد، نیازی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم برای ادامه تحصیل ندارد، اما مابقی دانش‌آموزان که معدل زیر ۱۸ کسب می‌کنند، باید از مدارس سمپاد بروند یا اینکه با بقیه دانش‌آموزان عادی در آزمون ورودی پایه دهم این مدارس شرکت کنند.

توجیه سمپاد برای چنین تصمیمی این است که دانش‌آموزان سمپادی که در آزمون ورودی پایه هفتم قبول می‌شوند، از آن سال برای دوره شش‌ساله (متوسطه اول و دوم) تربیت می‌شوند؛ چراکه سمپاد یک دوره شش‌ساله پیوسته تربیتی برای بچه‌های سمپاد طراحی می‌کند. درواقع این دسته از بچه‌ها در این دوره سه‌ساله متوسطه اول تعالیمی دیده‌اند که به متوسطه دوم پیوسته است و درصورتی‌که معدل پایه نهم آنها زیر ۱۸ نباشد، نیازی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم ندارند.

با‌این‌حال اردیبهشت امسال فردی از وزارت آموزش‌و‌پرورش به دیوان عدالت اداری درباره ابطال بخشی از ضوابط و شرایط ثبت‌نام مدارس سمپاد که مربوط به آزمون‌ ورودی پایه دهم دبیرستان‌های سمپاد می‌شد، شکایت کرد. نهایتا نیز هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند ۹ اصل سوم و اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی این اقدام سمپاد را مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت برشمرد و آن بخشی از ضوابط و شرایط ثبت‌نام مدارس سمپاد را که مربوط به آزمون‌ ورودی پایه دهم دبیرستان‌های سمپاد می‌شود، ابطال کرد. از این‌رو طبق رأی مذکور از‌این‌پس همه دانش‌آموزان سمپادی و غیرسمپادی برای ورود به پایه دهم باید در آزمون ورودی شرکت و حد ‌نصاب نمره را کسب کنند.

این اقدام اما متقابلا منجر به نارضایتی خانواده‌ها و دانش‌آموزان سمپادی که هم‌اکنون در پایه نهم این مدارس مشغول تحصیل هستند، شد؛ چراکه این دانش‌آموزان تا پیش از رأی دیوان عدالت اداری به دلیل داشتن معدل بالای ۱۸ می‌توانستند بدون شرکت در آزمون ورودی وارد پایه دهم سمپاد شوند. در همین راستا والدین این دانش‌آموزان در روزهای اخیر تجمع و اعتراضاتی داشتند.

طبق اعلام رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با توجه به اینکه آزمون ورودی سمپاد در خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، این سازمان تا آن زمان وقت دارد تا رایزنی‌های لازم برای اصلاح این رأی دیوان عدالت اداری را انجام دهد.

پیگیر موضوع هستیم

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان، اظهار کرد: هیئت عمومی رأی خلاف علاقه سمپاد داده است ولی به‌هر‌حال ما همچنان اصلاح این امر را از مسیرهای مختلف پیگیری می‌کنیم و هنوز مسیر ادامه دارد و برای این امر تلاش می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه تا‌کنون دانش‌آموزان پایه نهم سمپاد که معدل بالای ۱۸ داشتند، می‌توانستند بدون آزمون ورودی وارد پایه دهم سمپاد شوند، تصریح کرد: اگر این دانش‌آموزان معدل زیر ۱۸ داشتند، باید مثل باقی دانش‌آموزان در آزمون ورودی پایه دهم شرکت می‌کردند، اما با این رأی دیوان عدالت اداری همه دانش‌آموزان سمپادی و غیرسمپادی برای ورود به پایه دهم باید آزمون دهند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره چرایی ابطال شرایط فعلی ورود به پایه دهم سمپاد توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تصریح کرد: بحث تبعیض را مطرح می‌کنند اما واقعیت این است که همه بچه‌های سمپادی در دوره اول آزمون داده‌اند و از شریط لازم برخوردار بوده‌اند که قبول شده‌اند. طبیعتا بچه‌هایی که دوره اول پذیرفته شده‌اند، در حوزه‌هایی از سایر بچه‌ها جلوتر بوده‌اند و عملکرد آنها در آن آزمون بهتر بوده است. یاوری تأکید کرد: طبیعی است که گرفتن آزمون مجدد از این بچه‌ها از‌دست‌رفتن سرمایه‌گذاری، تربیت فرهنگی و پژوهشی و علمی است که کشور روی این بچه‌ها داشته است. خرداد‌ماه آزمون ورودی پایه دهم برگزار می‌شود و تا آن زمان ما از مسیرهای مختلف پیگیر این موضوع هستیم.

او در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وجود مؤسسات کنکوری که فعالیت آنها در راستای شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد است، خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم چه کسی پیگیر این مسئله است، اما مؤسسات کنکوری بیشترین سود را از این فضا می‌برند. سمپاد حدودا سالی ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دوره اول متوسطه دارد که قاعدتا درصد بالایی از این فارغ‌التحصیلان در‌صورتی‌که مجبور باشند در آزمون ورودی پایه دهم شرکت کنند، جذب تست‌های کنکوری این مؤسسات می‌شوند و این بازار بزرگی است. همین الان نیز این بازار وجود دارد اما ما نباید با چنین تصمیماتی۲۰ هزار نفر دیگر را به این بازار اضافه کنیم و به آن دامن بزنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها