|

دانش‌آموزان را قربانی آلودگی هوا نکنیم

دو هفته‌ای است که آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و بزرگ به شدت افزایش پیدا کرده و شاخص آلودگی به حدی رسیده است که کمیته‌های اضطرار آلودگی هوا در استان‌ها مجبور به تعطیلی مدارس در برخی از این شهرها شده‌اند.

دو هفته‌ای است که آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و بزرگ به شدت افزایش پیدا کرده و شاخص آلودگی به حدی رسیده است که کمیته‌های اضطرار آلودگی هوا در استان‌ها مجبور به تعطیلی مدارس در برخی از این شهرها شده‌اند. اگرچه آموزش‌ها در مدارس در فضای شاد انجام می‌شود ولی تجربه سال‌های گذشته نشان داد که کیفیت آموزش در حد مطلوبی نیست و دانش‌آموزان خیلی آموزش‌های مجازی را جدی نمی‌گیرند و علاوه بر سهل‌انگاری و عدم تلاش در این‌گونه آموزش‌ها، آسیب‌های روحی، روانی و اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای، نمونه‌ای از مشکلاتی است که دوباره به سراغ دانش‌آموزان آمده و تربیت و آموزش را به بسترهای غیررسمی کشانده است. افت تحصیلی و کسب رفتار نامطلوب دانش‌آموزان از معایب آموزش‌های مجازی است که در تعطیلی مدارس و آموزش‌های غیرحضوری اتفاق می‌افتد. آسیب‌های روحی و روانی ناشی از فضای مجازی کمتر از آسیب‌های جسمی آلودگی هوا نیست، بلکه در برخی موارد بدتر نیز است که اگر روند تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند، خسارات ناشی از این تعطیلی‌ها و آموزش‌های مجازی، جبران‌ناپذیر است.

با شروع فصل زمستان، سرما و سکون هوا در روزهای آینده و افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی در شهرهای صنعتی و بزرگ ادامه‌دار خواهد بود و نوید تعطیلی‌های بیشتری را می‌دهد. این تعطیلی‌ها دانش‌آموزان را از تلاش جدی برای یادگیری و آموزش دور می‌کند و همان آسیب‌های گذشته در همه حوزه‌ها دوباره تکرار می‌شوند و این امر مطلوب خانواده‌ها، مدارس و سیستم آموزش کشور نیست. قرار بود مدارس آخرین جایی باشند که تعطیل می‌شوند، ولی در آلودگی هوای شهرها و مراکز صنعتی، مدارس بی‌دفاع و دانش‌آموزان بی‌پناه قربانی آلودگی هوا می‌شوند.

آمار دانش‌آموزانی که در دو ساله کرونا و به علت سختی و نبود ابزار و گوشی‌های هوشمند و زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی، ترک تحصیل کردند یا از حضور در مدرسه و کلاس درس بازمانده‌اند، آن‌قدر بالا رفته که باید فکر اساسی برای این موضوع مهم شود. اگر مواجهه‌ای نزدیک با دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی پساکرونا داشته باشیم عمق فاجعه افت تحصیلی دانش‌آموزان برایمان ملموس‌تر خواهد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از دانش‌آموزان و حتی دانشجویان که آموزش‌های مجازی را تجربه کرده‌اند، در نوشتن املای صحیح برخی کلمات و درک مفاهیم مشکل دارند درحالی‌که درک و یادگیری موضوعات علمی و مفاهیم انتزاعی جای خود دارد.

درخواست جدی مردم و خانواده‌ها از مسئولان، پیگیری کاهش آلاینده‌ها در سطح شهرهای بزرگ و صنعتی است که متأسفانه تاکنون اقدامات عملیاتی صورت نگرفته است. اما خواسته دیگر مردم، اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدارس از مسئولین آموزش و پرورش حضور نماینده‌ای قوی در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان‌هاست تا از اهداف آموزش و پرورش در این کمیته دفاع کند و خیلی به راحتی تن به تعطیلی مدارس ندهند.

«قاطبه دانش‌آموزان و اولیای آنان در رؤیای مجازی‌شدن امتحانات دی‌ماه و تکرار همان وضعیت قبول‌شدن پفکی و حبابی در دوران کرونا به استقبال کلاس‌های غیرحضوری می‌روند!».

با توجه به اینکه دی ماه فصل امتحانات مدارس در دوره اول و دوم متوسطه است، دانش‌آموزان فقط برای آزمون در مدرسه حاضر می‌شوند. درخواست بعدی این است که حداقل در فصل امتحانات مدارس متوسطه اول و دوم در صورت افزایش آلاینده‌ها، تعطیل نشوند؛ زیرا تعطیلی در روزهای آزمون باعث به تعویق افتادن و طولانی‌شدن فصل امتحانات می‌شود که هم اضطراب و استرس دانش‌آموزان و خانواده‌ها را افزایش می‌دهد و هم از زمان‌های لازم برای آموزش در مدارس کاسته می‌شود که تبعات خود را به دنبال دارد. دانش‌آموزان در روزهای آزمون به واسطه تعطیل‌بودن کلاس‌های درس، زمان کمی در مدرسه سپری می‌کنند و می‌توانند با زدن ماسک خود را از آلودگی هوا مصون دارند.

در روز 30 آذرماه وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند که تعطیلی مدارس در اکثر موارد نتیجه‌ای ندارد؛ بنابراین هفته آینده مدارس تعطیل نیستند. مدارس باید در موارد نادر و خیلی حاد تعطیل شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها