|

چشم‌انداز رقابت اقتصادی هند و چین

اگرچه بسیاری از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای جهان در چین مستقر هستند؛ اما ظاهرا این جریان در‌حال تغییر است و تعداد بیشتری از این کسب‌وکارها به دنبال جای دیگری غیر از چین هستند. شاید، فقط شاید، هند یک جایگزین پایدار، جذاب و بسیار سودآور برای چین ارائه می‌دهد

 چشم‌انداز رقابت اقتصادی هند و چین

جان مک گلیون: اگرچه بسیاری از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای جهان در چین مستقر هستند؛ اما ظاهرا این جریان در‌حال تغییر است و تعداد بیشتری از این کسب‌وکارها به دنبال جای دیگری غیر از چین هستند. شاید، فقط شاید، هند یک جایگزین پایدار، جذاب و بسیار سودآور برای چین ارائه می‌دهد. در‌این‌صورت هند‌ که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ از چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی بگیرد، می‌تواند به قدرت اقتصادی و صنعتی جدید آسیا تبدیل شود. این در‌حالی است که برای مدت طولانی چین و به‌طور‌خاص حزب کمونیست چین صدای غالب آسیا بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز در ماه می، چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای شکوفایی موسوم به IPEF را راه‌اندازی کرد و گفته شد «این پیمان به دنبال تقویت مشارکت اقتصادی بین کشورهای شرکت‌کننده با هدف افزایش انعطاف‌پذیری، پایداری، فراگیری، رشد اقتصادی، انصاف و رقابت در منطقه هند و اقیانوسیه است». کشورهای شرکت‌کننده در این چارچوب عبارت‌اند از کره جنوبی، استرالیا، برونئی، اندونزی، ژاپن، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و شاید مهم‌‌‌ترین آنها هند است که سریع‌‌‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان را دارد. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، اندکی پس از راه‌اندازی این طرح اظهار کرد: «از آنجایی که کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای به دنبال جایگزین‌هایی برای چین هستند، کشورهای موجود در چارچوب هند و اقیانوس آرام، شرکای قابل‌اعتماد‌تری برای کسب‌و‌کارهای آمریکایی خواهند بود». به نظر می‌رسد حق با او است. براساس مقاله‌ای که به‌تازگی در اکونومیست منتشر شد، به نظر می‌رسد چین رویکرد عمل‌گرایانه خود را برای مدیریت اقتصاد از دست می‌دهد؛ به‌طوری‌که رویه‌های سخت حزب کمونیست چین در تعقیب‌های ایدئولوژیک، چه آگاهانه و چه غیر‌آگاهانه «واقعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی» دنیای مدرن را نادیده می‌گیرد. وقتی نوبت به تجارت در چین می‌رسد، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های آمریکایی، متوجه شده‌اند که خطرات آن بسیار بیشتر از مزایای آن است. برای فعالیت در چین، یک شرکت باید به‌طور‌کامل به حزب کمونیست چین تسلیم شود و هر خواسته‌ای از آنان را برآورده کند؛ یعنی انطباقی کلیدی و غیر‌قابل‌مذاکره با حزب داشته باشد. از آنجا که حزب کمونیست به تشدید سیاست «صفر کووید» خود ادامه می‌دهد و اساسا میلیون‌ها نفر را در شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهای در حبس خانگی قرار داده است، شرکت‌هایی که گزینه خروج از کشور را روی میز خود دارند، از آن استفاده می‌کنند که شامل شرکت‌های بزرگی مانند اپل و اربی‌ان‌بی نیز می‌شوند. ساعاتی پس از راه‌اندازی چارچوب بین‌المللی جدید، اربی‌ان‌بی شرکتی که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو قرار دارد، اعلام کرد که در چند ماه آینده همه فهرست‌های چینی را از پلتفرم محبوب خود حذف خواهد کرد. این خبر که رسانه سی‌ان‌بی‌سی برای اولین بار گزارش داد، هم‌زمان با ادامه سرمایه‌گذاری اربی‌ان‌بی در بازار هند منتشر شد.

این شرکت طبق گفته وب‌سایت خود به‌تازگی یک مرکز فناوری در بنگالورو ایجاد کرده است که در‌واقع مقابله و واکنش آسیا به سیلیکون‌ولی آمریکا است. این مرکز برای ایجاد مشاغل محلی و ماهر، در گام نخست برای پاسخ‌گویی به چند‌صد نفر و در ادامه حضور گسترده‌تر در آینده ایجاد شد.

یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ آمریکایی که تصمیم به قطع روابط با چین گرفته است، اپل است. همان‌طور‌که لایومینت گزارش داد، طبق منابع آشنا با برنامه‌‌‌های تولید این شرکت، مدیران اپل، هند را «چین جدید» می‌دانند. هند با جمعیت زیاد و هزینه‌های تولید پایین، به نظر می‌رسد جایگزین بسیار جذاب و دوستانه‌‌‌تری باشد. براساس‌این اپل به‌تازگی به تعدادی از تولیدکنندگان قراردادی خود دستور داده است که بر افزایش تولید در خارج از کشور کمونیستی چین تمرکز کنند و به مواضع سرسختانه پکن در مقابله با کرونا و دیگر عوامل استناد کرده است. این یک داستان مهم به دلایل بسیاری است. اهمیت موضوع در این است که بیش از ۹۰ درصد محصولات اپل، از‌جمله آیفون، آی‌پد، رایانه‌های مک بوک و آی‌پاد در چین تولید می‌شوند. به نظر می‌رسد اپل می‌خواهد روابط خود را با چین به‌طور‌کامل قطع کند. حزب کمونیست تهدیدی مستقیم برای ایالات متحده و بسیاری از متحدانش است و در تمام شرکت‌های غربی، به‌ویژه شرکت‌های آمریکایی، این‌طور است که به دنبال جای دیگری می‌گردند. اگرچه به نظر می‌رسد هند کشوری است که بیش از هر کسی مایل به میزبانی چنین شرکت‌هایی است‌ اما همان‌طور که «بهاسوار کومار» از مدیران «استانداردهای کسب‌وکار» به‌تازگی هشدار داده است، بازار هند سخت و بدقلق است و نفوذ به بازار رقابتی شدید هند مستلزم کار جدی است.

همان‌طور‌که کومار اشاره کرد، در سال ۲۰۲۰، شرکت والمارت، که یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، ۵۶ نفر از مدیران خود را که در هند مستقر بودند، اخراج کرد. این اقدام «چالش‌هایی را که والمارت در گسترش تجارت عمده‌فروشی خود در هند با آن مواجه بود، نشان داد».

شش سال قبل از تصمیم والمارت، کارفور، هشتمین زنجیره خرده‌فروشی بزرگ در جهان، به‌طو‌رکامل از بازار هند خارج شد؛ زیرا به‌سادگی نمی‌توانست در چنین محیط شلوغ و سرسختی رقابت کند. این در‌حالی است که کارفور که ارائه‌دهنده مواد غذایی در هند بود، یک شرکت محبوب و سودآور به حساب می‌آمد؛ اما این درمورد اربی‌ان‌بی و اپل با توجه به سبک زندگی در آنجا صدق نمی‌کند.

در زمان نوشتن این مقاله، چند‌روزی در دهلی نو بودم. در اینجا فقر یک مشکل اساسی است. شکاف بین فقیر و غنی عمیق است. باوجود‌این طبقه متوسط هند رو‌به‌رشد است و تعداد آن دسته از افرادی که درآمد درخور‌توجهی برای خرید لوازم جانبی گران‌قیمت و گردش‌های آخر هفته دارند، رو به فزونی هستند. بازار هند ممکن است بدقلق باشد‌ اما شرکت‌هایی که موفق به شکستن قفل آن باشند، پول زیادی به دست خواهند آورد. مهم‌‌‌تر از آن، آنها دیگر مجبور نیستند حزب کمونیست چین را قبول کنند.

منبع: Epoch Times

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها