|

هشدار کارشناسان درباره حکم ممنوعیت سقط جنین در آمریکا

بازگشت به دوران چوب‌رختی!

حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو سقط جنین و واگذاری آن به رأی ایالتی، جامعه آمریکایی خاصه جمعیت زنان این کشور را غافلگیر کرده است. زنان آمریکایی تصور نمی‌کردند چیزی را که به صورت قانونی و رسمی به دست آورده‌اند، پس از ۵۰ سال و با رأی چند قاضی ماترک ترامپ در دیوان عالی از دست بدهند.

سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سحر طلوعی: حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو سقط جنین و واگذاری آن به رأی ایالتی، جامعه آمریکایی خاصه جمعیت زنان این کشور را غافلگیر کرده است. زنان آمریکایی تصور نمی‌کردند چیزی را که به صورت قانونی و رسمی به دست آورده‌اند، پس از ۵۰ سال و با رأی چند قاضی ماترک ترامپ در دیوان عالی از دست بدهند. اما موضوع حق سقط جنین هیچ‌وقت مسئله‌ای تمام‌شده در آمریکا نبوده و همواره یکی از سوژه‌های جنجالی و موضوع کشمکش‌های سیاسی میان جمهوری‌خواهان مخالف و دموکرات‌های موافق حق سقط جنین بوده است.

اگر ۵۰ سال پیش دموکرات‌ها و جامعه زنان پیشروی آمریکایی برنده جدال حق سقط جنین بوده‌‌اند، حالا جمهوری‌خواهان، زنان و دیگر شهروندان سنتی آمریکایی برنده این مواجهه اجتماعی‌-‌سیاسی شده‌اند. این اتفاق باعث شده جامعه آمریکایی متعلق به هر دو طیف واکنش نشان دهد و کف خیابان اعتراض یا حمایت خود را مطرح کند. در کنار این وقایع، رسانه‌های آمریکایی و غیرآمریکایی هم سعی می‌کنند عواقب حکم جدید دیوان عالی مبنی بر واگذاری حق سقط جنین به ایالت‌ها و ممنوعیت عمومی آن را بررسی کنند.

چوب‌رختی‌ها به کار گرفته می‌شوند!

این رسانه‌‌ها بیش از هر چیزی از بازگشت به دوران چوب‌رختی! هراس دارند و درباره آن هشدار می‌دهند. دوران چوب‌رختی، به دورانی گفته می‌شود که عمل سقط جنین ناخواسته غیرقانونی بوده و زنان آمریکایی برای این عمل از ابزار و وسایل غیربهداشتی از‌جمله همین چوب‌‌رختی‌ها استفاده می‌کرده‌اند؛ دورانی که زنان به دلیل عمل‌های غیربهداشتی و زیرزمینی سقط جنین، جان خود را از دست می‌داده یا به‌شدت آسیب می‌دیده‌اند و برای همیشه بخت مادر‌بودن را از دست می‌داده‌اند. دیوان عالی آمریکا با حکم جدید خود بیش از ۳۷ میلیون زن در دامنه سنی بارداری را در ۳۰ ایالت (نیمی از ایالات متحده‌) متأثر خواهد کرد. هفت میلیون نفر از این زنان به‌صورت بالقوه ساکن 

۹ ایالتی هستند که سقط جنین در آنها ممنوع است. بیش از ۱۹ میلیون زن دیگر ساکن ۱۲ ایالتی هستند که به‌زودی به جمع ایالت‌های محدودکننده یا ممنوع‌کننده سقط جنین یا واجد قانون ماشه می‌پیوندند. تکلیف ۱۱ میلیون زن دیگر که واجد شرایط بارداری هستند و در ۹ ایالت دیگر زندگی می‌‌کنند نیز فعلا نامعلوم است و در انتخابات آتی فرمانداری‌ها مشخص می‌شود؛ بسته به اینکه جمهوری‌خواهان برنده باشند یا دموکرات‌ها. بی‌دلیل نیست که بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، در واکنش به حکم جدید دیوان عالی می‌گوید «این حکم یک تصمیم هولناک و اشتباهی غم‌انگیز است. با این‌همه اما شهروندان معترض آمریکایی نباید ناامید شوند. آنها در انتخابات ماه نوامبر پای صندوق‌های رأی بیایند تا ایالت‌ها را وادار کنند به حق اساسی یعنی حق سقط جنین پایبند بمانند و آن را محترم بشمارند». یا فرماندار کالیفرنیا به‌‌عنوان ایالتی که حق سقط جنین در آن محفوظ است، اعلام کرده برای محکم‌کاری و جلوگیری از هرگونه دستکاری‌ در این حق، آن را وارد حقوق اساسی ایالتی خواهد کرد تا مشکلی برای زنان پیش نیاید.

مهاجرت شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری

رسانه‌ها و کارشناسان آمریکایی فارغ از امری اخلاقی و حق شهروندی، از جنبه دیگر هم عواقب و آثار این حکم را بررسی می‌کنند؛ از تأثیر حکم ممنوعیت سقط جنین بر مهاجرت انواع شرکت‌ها و نهادهای تجاری. در نظرسنجی عمومی که شبکه CNBC برگزار کرده، حدود ۵۰ درصد صاحبان شرکت‌ها و مراکز تجاری حاضر در این کارزار اعلام کرده‌اند از قانون منع سقط جنین حمایت نمی‌کنند. ۳۵ درصد هم گفته‌اند موافق این قانون هستند. در ادامه این نظرسنجی، ۵۰ درصد صاحبان مشاغل و شرکت‌ها گفته‌اند چنانچه در ایالتی که حضور دارند قانون منع سقط جنین اجرا شود، آن ایالت را ترک می‌کنند. ۲۰ درصد هم گفته‌اند به کارشان ادامه می‌دهند. با این حساب، یکی دیگر از عواقب قانون ممنوعیت سقط جنین، ضررهای اقتصادی و مهاجرت شرکت‌ها‌ست. شرکت‌هایی که معتقدند تنوع فکر و آرا به ارتقای موقعیت آنها کمک می‌کند و دنبال نیروهای خلاق و جوان هستند، پس ترجیح می‌دهند در ایالت‌های فراگیر و آزاد پاگیر شوند. برخی از این شرکت‌ها حتی ادعا کرده‌اند حاضر هستند هزینه سلامت کارمندان خود را بپردازند؛ کارمندانی که مجبور می‌شوند برای سقط جنین به ایالتی آزاد سفر کنند.

مهاجرت جمعیت جوان به ایالت‌های آزاد

کارشناسان آمریکایی پیش از صدور حکم دیوان عالی درباره ممنوعیت سقط جنین هشدار داده بودند مهاجرت جمعیت جوان از ایالت‌های قانون ماشه به ایالت‌های آزاد یکی از عواقب تصویب این حکم خواهد بود. آنها معتقدند زنان آمریکایی سال‌هاست با قانون آزادی سقط جنین زندگی کرده‌اند و این قانون حق رسمی آنها بوده است، پس با قانونی که آنها را شهروند درجه‌دو می‌‌کند، کنار نخواهند آمد. زنان آمریکایی نمی‌خواهند زودتر از سن استاندارد مادر شوند، آنها از حق ادامه تحصیل و ورزش و کار بهره‌مند هستند و این حقوق را به راحتی نه به دست آورده‌اند و نه از دست می‌دهند.

پس قانون منع سقط جنین، دسترسی آنها به ادامه تحصیل، کار و ورزش را محدود خواهد کرد، در نتیجه آنها سعی می‌کنند دانشگاه‌‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مراکز اشتغالی را انتخاب کنند که جزء قانون ماشه نباشد. برای مثال، معلوم است که دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای کالیفرنیا با توجه به حق سقط جنین در این ایالت، در رقابت با دانشگاه ایالتی ایلی‌نوی در جذب دانشجویان برنده خواهد شد. اعتراضات زنان و دیگر شهروندان مخالف حکم دیوان عالی از یک سو و حضور موافقان این حکم در خیابان‌های شهرهای مختلف آمریکا از سوی دیگر ادامه دارد؛ هر دو گروه استدلال‌‌های خود را دارند و برای رسیدن به حقشان تلاش می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها