|

ترجیح بايدن بر دیپلماسی در ازاي دفاع موشکی

فرد فلیتز. رئیس ستاد شورای امنیت ملی دولت ترامپ

کره‌شمالی در ژانویه امسال هفت آزمایش موشكی انجام داد كه شلیك یك موشک میان‌برد برای اولین بار از سال 2017 و یک موشک فرضی مافوق صوت به سمت دریای ژاپن از نگران‌كننده‌ترین آزمایش‌های حكومت پیونگ‌یانگ بود.

آزمایش موشك مافوق صوت به قدری اداره هوانوردی فدرال را نگران کرده بود که پروازهای برخی از فرودگاه‌های ساحل غربی آمریكا را به‌طور موقت و برای چند ساعت متوقف کرد. پرتاب‌های موشکی اخیر کره‌شمالی به دنبال پرتاب فضایی ایران برای ارسال یک ماهواره به مدار زمین در 30 دسامبر 2021 صورت گرفت؛ پرتابی كه اکثر کارشناسان اعتقاد دارند آزمایشی برای پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما محسوب می‌شود.
این پرتاب‌های موشکی نشان‌دهنده افزایش توانایی‌های موشکی کره‌شمالی، ایران، روسیه و چین در سال گذشته است. علاوه بر این، این تحولات نیاز دولت بایدن را برای افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه با هدف بهبود قابلیت‌های دفاع موشکی آمریكا كه در سال‌های گذشته چندان به آن توجه نشده است، نشان می‌دهد. اما استقرار پدافند موشکی مؤثر، طرح‌های تهاجمی این كشورها را با موانع و دشواری‌هایی روبه‌رو کرده و قدرت بازدارندگی مناسبی در برابر آنها ایجاد می‌كند و در نتیجه باعث كاهش نگرانی ایالات متحده و متحدانش می‌شود.
در سال 2021، موشک‌های مافوق صوت مهم‌ترین تهدید موشکی علیه آمریكا بودند و براساس گزارش نهادهای اطلاعاتی، روسیه، چین و کره‌ شمالی كه سه دشمن ایالات متحده محسوب می‌شوند، آزمایش‌های موشكی موفقیت‌آمیزی انجام دادند. از آنجا كه این تسلیحات نظامی قابل مانور هستند و با سرعت بسیار بالا و ارتفاع کم به سمت اهداف خود حرکت می‌کنند، تهدیدی بسیار جدی و مهم به شمار می‌آیند و این قابلیت‌ها، ردیابی و هدف‌قرار‌دادن آن با سیستم دفاع موشكی را تقریبا غیرممکن می‌کند.
این آزمایش‌ها از یك منظر دیگر هم نگران‌كننده محسوب می‌شوند؛ زیرا در سال‌های اخیر یک رشته آزمایش‌های موشکی مافوق صوت ایالات متحده با شكست مواجه شده است. این شكست‌ها در حالی رقم خورده است كه در همین مدت روسیه در سال 2021 چندین موشک کروز مافوق صوت را از شناورهای نیروی دریایی خود آزمایش کرد.
علاوه بر این و بر اساس گزارش‌ها، چین و کره‌شمالی نیز محموله‌های مافوق صوت نصب‌شده روی موشک‌های بالستیک را آزمایش کردند. چین در حالی این آزمایش را در ماه نوامبر 2021 انجام داد که این محموله قبل از فرود در نزدیكی هدف خود، كره زمین را دور زده بود. روسیه همچنین در حال توسعه سیستم موشكی پیشرفته خود با نام آوانگارد است که در سال 2018 راه‌اندازی شد.
هنوز مشخص نیست سه موشک فرضی مافوق صوتی که کره‌شمالی در سال 2021 و اوایل سال 2022 آزمایش کرد، شامل محموله‌های مافوق صوت می‌شود یا خیر؟ در‌‌حال‌حاضر این سؤال مطرح است كه آیا پیونگ‌یانگ توانایی تولید مواد پیشرفته مورد نیاز برای ساخت چنین محموله‌های مورد استفاده موشك‌های مافوق صوتی را دارد؟ این محموله‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و فشار شدید تولید‌شده بر اثر سرعت بالای موشك دارند.
در مورد ایران نیز اگرچه تصور نمی‌شود این كشور فعلا برنامه موشک‌های مافوق صوت را دنبال کند، اما در سپتامبر 2021 مقاله‌ای در هفته‌نامه عرب منتشر و در آن ادعا شد با اشاره به همکاری مجدد ایران و کره‌شمالی در برنامه‌های موشکی، همسایگان ایران نسبت به اهداف و انگیزه‌های این كشور در برنامه موشكی‌اش ابراز نگرانی كرده بودند.
در چنین شرایطی كه رقبای آمریكا در حال پیشرفت در برنامه موشكی خود هستند، ایالات متحده به‌طور درخور توجهی در توسعه برنامه دفاع در برابر موشك‌های مافوق صوت عقب است. عمده‌ترین دلیل آن به اقدام دولت اوباما- بایدن برمی‌گردد‌ كه عملا تحقیقات برنامه موشك‌های مافوق صوت ایالات متحده را متوقف کردند؛ آن‌هم در‌حالی‌که چین و روسیه پیشرفت‌های چشمگیری در برنامه‌های موشكی خود داشتند.
دولت ترامپ در سال 2020 با صرف 3.4 میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در برنامه موشكی تهاجمی و تدافعی مافوق صوت انجام داد؛ با وجود این، «آرتور هرمان»، یکی از همکاران ارشد اندیشكده هادسون، معتقد است انتظار نمی‌رود ایالات متحده تا قبل از سال 2023 به موشک‌های مافوق صوت قابل پرتاب و تا اواخر دهه 2020 به توانایی دفاع موشكی مافوق صوت دست یابد.
برنامه‌های موشکی دشمنان آمریكا
سال 2021 همچنین شاهد بسیاری از پیشرفت‌های موشکی قابل توجه دیگر هم بودیم:
کره شمالی: این كشور برای اولین بار پرتاب موشک بالستیک خود را از یک زیردریایی در ماه اکتبر انجام داد. كره شمالی همچنین در سال 2021 یک موشک بالستیک کوتاه‌برد پیشرفته به نام KN-23 را پرتاب کرد که براساس اطلاعات موجود بسیار دقیق است. پیونگ‌یانگ در ماه سپتامبر هم یک موشک کروز دوربرد را آزمایش کرد که می‌توانست هر نقطه از ژاپن را هدف قرار دهد. اگرچه پیونگ‌یانگ در رژه‌های نظامی 2021 موشک‌های میان‌برد یا دوربرد جدیدی را به نمایش عمومی نگذاشت، اما تقریبا به‌طور قطع می‌توان گفت كه این رژیم در حال توسعه برنامه موشكی خود است.
چین: بر اساس گزارش‌های متعدد چین متنوع‌ترین برنامه موشکی جهان را در اختیار دارد و در سال 2021 روند بهبود و توسعه موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای خود را ادامه داد. علاوه بر توسعه موشک‌های مافوق صوت، گمان می‌رود كه چین در حال توسعه فناوری‌های موشکی پیشرفته دیگری مانند موشک‌های بالستیک ضد کشتی هم باشد.
همچنین تصاویر ماهواره‌ای در جولای 2021 دومین انبار هسته‌ای چین را ردیابی كرد. این تصاویر نشان می‌دهد که پکن به‌شدت در حال گسترش زرادخانه موشک‌های هسته‌ای خود است و بر اساس گزارش پنتاگون در دسامبر 2021، تقریبا به‌طور قطع می‌توان نتیجه گرفت كه چین برنامه‌ای جدی برای افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود از 200 به 700 كلاهك در سال 2027 و هزار كلاهك تا سال 2030 دارد.
روسیه: با وجود نقض متعدد پیمان استارت جدید، روسیه و ایالات متحده این معاهده را در ماه مارس 2021 به مدت پنج سال تمدید کردند؛ این پیمان كه هدف حذف سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را دنبال می‌کند، شامل چین نمی‌شود و لازم است به‌روز شود.
روسیه خارج از این پیمان، فناوری‌های موشکی خود را در سال گذشته دنبال کرده و با آزمایش موشک‌های کروز مافوق صوت پرتاب‌شده از ناوچه‌ها و زیردریایی‌ها، قصد دور‌زدن برنامه دفاع موشکی ایالات متحده را دارد.
روسیه همچنین در حال توسعه موشك كروز دوربرد خود با نام «بوروستنیک» و مجهز به سلاح هسته‌ای و «پوسیدون»، یک پهپاد زیردریایی قابل‌فعالیت با انرژی هسته‌ای است که تحت پوشش پیمان استارت جدید نیست. علاوه بر این، قرار است جدیدترین موشك بالستیك قاره‌پیمای روسیه با نام R-26 Sarmat در اواخر سال 2022 آماده استفاده شود.
گزینه‌های پیش‌روی واشنگتن
افزایش و پیچیدگی روزافزون در برنامه‌های تولید موشک از سوی دشمنان آمریکا مستلزم واكنش قابل‌توجهی از سوی ایالات متحده است. براساس‌این، بودجه دفاع موشکی باید افزایش یابد تا شناسایی و مقابله با برنامه‌های موشکی دشمنان آمریكا افزایش یابد.
واشنگتن هیچ تلاش قابل‌توجهی برای توسعه برنامه دفاع هوایی و موشکی خود به‌عنوان یک ابزار بازدارنده حیاتی علیه برنامه موشکی تهاجمی دشمنان ایالات متحده، انجام نداده و در عمل وقت خود را هدر داده است. موشك‌های بالستیك قاره‌پیمای دشمنان آمریكا برای فرار از سیستم دفاعی ایالات متحده طراحی شده است و پیشرفته‌ترین آنها می‌تواند تا 20 کلاهک هسته‌ای یا یک محموله مافوق صوت را حمل کند.
یک استراتژی دفاعی مناسب همچنین باید شامل برنامه نسل بعدی رهگیرها باشد که قرار است در سال 2028 مستقر شوند. علاوه بر توسعه رهگیرها، ایالات متحده نیاز به سرعت‌بخشیدن به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دفاع موشکی فعلی مانند THAAD، PAC-3 و SM-3 برای دفاع، بازدارندگی و شکست تهدیدات علیه خود و متحدانش دارد. در همین راستا باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی مافوق صوت انجام شود.
بنابراین به‌جای بازی با چینی‌ها و روس‌ها، باید الگو را به سمت توسعه سلاح‌های هدایت‌شونده تغییر دهیم، زیرا دشمنان آمریكا بیشترین سرمایه‌گذاری را در دفاع در برابر امواج فراصوتی انجام داده‌اند. این قابلیت می‌تواند در آینده نزدیک روی زمین، کشتی‌ها یا روی وسایل نقلیه هوایی مورد استفاده قرار گیرد. ما همچنین باید تحقیقات درباره چگونگی عملکرد انرژی هدایت‌شده در فضا را تسریع کنیم.
نگاه بایدن به برنامه موشكی
با وجود این دستاوردها در برنامه‌های موشکی كشورهای متخاصم، لیبرال‌ها در دولت بایدن همچنان نسبت به لزوم توسعه برنامه دفاع موشکی مقاومت نشان می‌دهند.
این مخالفت‌ها احتمال افزایش هزینه‌های دولت بایدن برای برنامه‌های تحقیق و توسعه موشكی مورد نیاز را دور از ذهن كرده است و در واقع، دولت او حتی آماده کاهش بودجه در این حوزه است.
با این حال خبرهای خوبی برای کوتاه‌مدت وجود دارد. دولت بایدن در بودجه پیشنهادی خود برای سال 2022 سطوح مخارج دولت ترامپ در برنامه دفاع موشکی را حفظ کرده تا روند تکمیل تحقیقات برای توسعه این برنامه ادامه یابد. کنگره همچنین موفق شد برخی از بندهای مربوط به کاهش بودجه دفاع موشکی را كه از سوی دولت بایدن پیشنهاد شده بود، لغو کند.
این بررسی‌ها قرار است در پایان فوریه 2022 و در کنار استراتژی دفاع ملی و بررسی وضعیت هسته‌ای به صورت عمومی منتشر شود. با شناختی كه از بایدن و دولت او وجود دارد، انتظار می‌رود او برای سال 2023، استراتژی دفاع ملی را به موضوعی نه‌چندان دارای اولویت تبدیل كند كه احتمالا منعکس‌کننده این موضوع است که برنامه دفاع موشکی برای بسیاری از لیبرال‌ها - از‌ جمله شخص بایدن - برنامه‌ای بیهوده، ناکارآمد و حتی مذموم است. علاوه‌بر‌این بسیاری از لیبرال‌ها معتقدند که توسعه برنامه دفاع موشکی ایالات متحده اقدامی بی‌ثبات‌کننده است؛ زیرا روسیه و چین را تحریک می‌کند تا برای غلبه بر این برنامه کلاهک‌های دوربرد بیشتری در اختیار بگیرند که منجر به تشدید رقابت تسلیحاتی می‌شود.
بایدن در طول عمر سیاسی خود بارها از برنامه دفاع موشکی ایالات متحده انتقاد کرده است. او به‌عنوان یک سناتور، مرتب با اختصاص بودجه به برنامه دفاع موشکی مخالف بود و از مدافعان سرسخت پیمان ضد موشک‌های بالستیک به شمار می‌آمد. بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریكا هم نقشی کلیدی در برچیدن برنامه‌های دفاع موشکی آمریكا در سال 2009 ایفا کرد. از‌جمله این برنامه‌ها، یك سیستم عملیاتی بود که می‌توانست حملات بالستیک کره‌ شمالی به خاك آمریكا را خنثی کند.
با این حال دولت اوباما-بایدن در سال 2015 و در واکنش به افزایش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی تصمیم به بازگرداندن این سیستم كردند. با توجه به دلایل فوق، اعضای شورای امنیت ملی دولت بایدن احتمالا در برابر افزایش هزینه‌های برنامه دفاع موشکی مقاومت خواهند کرد.
یکی از مقام‌های سابق پنتاگون این ارزیابی را درمورد ماهیت و جزئیات احتمالی درخواست دولت بایدن در سال 2023 برای «قانون مجوز دفاع ملی» ارائه داده است: «روس‌ها به‌شدت علیه برنامه دفاع موشکی آمریكا فعالیت می‌كنند و نهاد کنترل تسلیحات واشنگتن هم از آنها حمایت می‌کند؛ بنابراین انتظار کاهش هدفمند بودجه مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌های دفاع موشکی آمریكا را دارم».
در‌حال‌حاضر نشانه‌های نگران‌کننده‌ای درمورد سیاست دفاع موشکی دولت بایدن وجود دارد. در جریان مذاکرات ماه ژانویه آمریكا و روسیه در ژنو درمورد وضعیت اوکراین، مقام‌های آمریکایی تمایل خود را برای احیای معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) ابراز کردند؛ اما این معاهده كارایی چندانی ندارد. زمانی که این معاهده در سال 2019 منقضی شد، دولت ترامپ به دلیل نقض گسترده آن از سوی روسیه و ناکامی معاهده در رسیدگی به برنامه موشکی چین از تمدید آن خودداری کرد. علاوه‌بر‌این علاقه دولت بایدن به احیای این معاهده ناكارآمد نشان‌دهنده ترجیح دیپلماسی بر دفاع موشکی برای مقابله با سامانه‌های موشکی دشمنان آمریكاست.
نشانه نگران‌كننده دوم هم گزارش‌های اخیر بود كه از بررسی حذف چند برنامه تسلیحات هسته‌ای دوران ترامپ از سوی دولت بایدن خبر می‌داد. برنامه ایجاد یك كلاهك جدید برای موشک‌های بالستیک زیردریایی و یک موشک کروز جدید مجهز به سلاح هسته‌ای از‌جمله برنامه‌هایی است كه دولت بایدن احتمال كنار‌گذاشتن آن را بررسی می‌كند.
اقدامات کنگره
اگرچه دولت بایدن احتمالا هزینه‌های دفاع موشکی را در درخواست خود برای بودجه دفاع ملی برای سال 2023 افزایش نخواهد داد و ممکن است حتی كاهش این بودجه را پیشنهاد دهد؛ اما این درخواست در بدو ورود به كنگره با مخالفت روبه‌رو خواهد شد. کنگره احتمالا قصد دارد قطع‌نامه‌ای را برای حفظ هزینه‌های دفاعی در میزان فعلی به دلیل انتخابات میان‌دوره‌ای در پایان سال 2022 تصویب کند.
به‌این‌ترتیب اکثریت احتمالی جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و حتی سنا در سال آینده ممكن است در موقعیتی باشند که افزایش سرمایه‌گذاری در برنامه دفاع موشکی ایالات متحده را تأیید کنند. حتی اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را در دست نگیرند، حمایت دو‌حزبی از افزایش بودجه دفاع موشکی در کمیته نیروهای مسلح سنا وجود دارد که احتمالا در کنگره بعدی هم ادامه خواهد داشت.
منبع: National Interest

کره‌شمالی در ژانویه امسال هفت آزمایش موشكی انجام داد كه شلیك یك موشک میان‌برد برای اولین بار از سال 2017 و یک موشک فرضی مافوق صوت به سمت دریای ژاپن از نگران‌كننده‌ترین آزمایش‌های حكومت پیونگ‌یانگ بود.

آزمایش موشك مافوق صوت به قدری اداره هوانوردی فدرال را نگران کرده بود که پروازهای برخی از فرودگاه‌های ساحل غربی آمریكا را به‌طور موقت و برای چند ساعت متوقف کرد. پرتاب‌های موشکی اخیر کره‌شمالی به دنبال پرتاب فضایی ایران برای ارسال یک ماهواره به مدار زمین در 30 دسامبر 2021 صورت گرفت؛ پرتابی كه اکثر کارشناسان اعتقاد دارند آزمایشی برای پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما محسوب می‌شود.
این پرتاب‌های موشکی نشان‌دهنده افزایش توانایی‌های موشکی کره‌شمالی، ایران، روسیه و چین در سال گذشته است. علاوه بر این، این تحولات نیاز دولت بایدن را برای افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه با هدف بهبود قابلیت‌های دفاع موشکی آمریكا كه در سال‌های گذشته چندان به آن توجه نشده است، نشان می‌دهد. اما استقرار پدافند موشکی مؤثر، طرح‌های تهاجمی این كشورها را با موانع و دشواری‌هایی روبه‌رو کرده و قدرت بازدارندگی مناسبی در برابر آنها ایجاد می‌كند و در نتیجه باعث كاهش نگرانی ایالات متحده و متحدانش می‌شود.
در سال 2021، موشک‌های مافوق صوت مهم‌ترین تهدید موشکی علیه آمریكا بودند و براساس گزارش نهادهای اطلاعاتی، روسیه، چین و کره‌ شمالی كه سه دشمن ایالات متحده محسوب می‌شوند، آزمایش‌های موشكی موفقیت‌آمیزی انجام دادند. از آنجا كه این تسلیحات نظامی قابل مانور هستند و با سرعت بسیار بالا و ارتفاع کم به سمت اهداف خود حرکت می‌کنند، تهدیدی بسیار جدی و مهم به شمار می‌آیند و این قابلیت‌ها، ردیابی و هدف‌قرار‌دادن آن با سیستم دفاع موشكی را تقریبا غیرممکن می‌کند.
این آزمایش‌ها از یك منظر دیگر هم نگران‌كننده محسوب می‌شوند؛ زیرا در سال‌های اخیر یک رشته آزمایش‌های موشکی مافوق صوت ایالات متحده با شكست مواجه شده است. این شكست‌ها در حالی رقم خورده است كه در همین مدت روسیه در سال 2021 چندین موشک کروز مافوق صوت را از شناورهای نیروی دریایی خود آزمایش کرد.
علاوه بر این و بر اساس گزارش‌ها، چین و کره‌شمالی نیز محموله‌های مافوق صوت نصب‌شده روی موشک‌های بالستیک را آزمایش کردند. چین در حالی این آزمایش را در ماه نوامبر 2021 انجام داد که این محموله قبل از فرود در نزدیكی هدف خود، كره زمین را دور زده بود. روسیه همچنین در حال توسعه سیستم موشكی پیشرفته خود با نام آوانگارد است که در سال 2018 راه‌اندازی شد.
هنوز مشخص نیست سه موشک فرضی مافوق صوتی که کره‌شمالی در سال 2021 و اوایل سال 2022 آزمایش کرد، شامل محموله‌های مافوق صوت می‌شود یا خیر؟ در‌‌حال‌حاضر این سؤال مطرح است كه آیا پیونگ‌یانگ توانایی تولید مواد پیشرفته مورد نیاز برای ساخت چنین محموله‌های مورد استفاده موشك‌های مافوق صوتی را دارد؟ این محموله‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و فشار شدید تولید‌شده بر اثر سرعت بالای موشك دارند.
در مورد ایران نیز اگرچه تصور نمی‌شود این كشور فعلا برنامه موشک‌های مافوق صوت را دنبال کند، اما در سپتامبر 2021 مقاله‌ای در هفته‌نامه عرب منتشر و در آن ادعا شد با اشاره به همکاری مجدد ایران و کره‌شمالی در برنامه‌های موشکی، همسایگان ایران نسبت به اهداف و انگیزه‌های این كشور در برنامه موشكی‌اش ابراز نگرانی كرده بودند.
در چنین شرایطی كه رقبای آمریكا در حال پیشرفت در برنامه موشكی خود هستند، ایالات متحده به‌طور درخور توجهی در توسعه برنامه دفاع در برابر موشك‌های مافوق صوت عقب است. عمده‌ترین دلیل آن به اقدام دولت اوباما- بایدن برمی‌گردد‌ كه عملا تحقیقات برنامه موشك‌های مافوق صوت ایالات متحده را متوقف کردند؛ آن‌هم در‌حالی‌که چین و روسیه پیشرفت‌های چشمگیری در برنامه‌های موشكی خود داشتند.
دولت ترامپ در سال 2020 با صرف 3.4 میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در برنامه موشكی تهاجمی و تدافعی مافوق صوت انجام داد؛ با وجود این، «آرتور هرمان»، یکی از همکاران ارشد اندیشكده هادسون، معتقد است انتظار نمی‌رود ایالات متحده تا قبل از سال 2023 به موشک‌های مافوق صوت قابل پرتاب و تا اواخر دهه 2020 به توانایی دفاع موشكی مافوق صوت دست یابد.
برنامه‌های موشکی دشمنان آمریكا
سال 2021 همچنین شاهد بسیاری از پیشرفت‌های موشکی قابل توجه دیگر هم بودیم:
کره شمالی: این كشور برای اولین بار پرتاب موشک بالستیک خود را از یک زیردریایی در ماه اکتبر انجام داد. كره شمالی همچنین در سال 2021 یک موشک بالستیک کوتاه‌برد پیشرفته به نام KN-23 را پرتاب کرد که براساس اطلاعات موجود بسیار دقیق است. پیونگ‌یانگ در ماه سپتامبر هم یک موشک کروز دوربرد را آزمایش کرد که می‌توانست هر نقطه از ژاپن را هدف قرار دهد. اگرچه پیونگ‌یانگ در رژه‌های نظامی 2021 موشک‌های میان‌برد یا دوربرد جدیدی را به نمایش عمومی نگذاشت، اما تقریبا به‌طور قطع می‌توان گفت كه این رژیم در حال توسعه برنامه موشكی خود است.
چین: بر اساس گزارش‌های متعدد چین متنوع‌ترین برنامه موشکی جهان را در اختیار دارد و در سال 2021 روند بهبود و توسعه موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای خود را ادامه داد. علاوه بر توسعه موشک‌های مافوق صوت، گمان می‌رود كه چین در حال توسعه فناوری‌های موشکی پیشرفته دیگری مانند موشک‌های بالستیک ضد کشتی هم باشد.
همچنین تصاویر ماهواره‌ای در جولای 2021 دومین انبار هسته‌ای چین را ردیابی كرد. این تصاویر نشان می‌دهد که پکن به‌شدت در حال گسترش زرادخانه موشک‌های هسته‌ای خود است و بر اساس گزارش پنتاگون در دسامبر 2021، تقریبا به‌طور قطع می‌توان نتیجه گرفت كه چین برنامه‌ای جدی برای افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود از 200 به 700 كلاهك در سال 2027 و هزار كلاهك تا سال 2030 دارد.
روسیه: با وجود نقض متعدد پیمان استارت جدید، روسیه و ایالات متحده این معاهده را در ماه مارس 2021 به مدت پنج سال تمدید کردند؛ این پیمان كه هدف حذف سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را دنبال می‌کند، شامل چین نمی‌شود و لازم است به‌روز شود.
روسیه خارج از این پیمان، فناوری‌های موشکی خود را در سال گذشته دنبال کرده و با آزمایش موشک‌های کروز مافوق صوت پرتاب‌شده از ناوچه‌ها و زیردریایی‌ها، قصد دور‌زدن برنامه دفاع موشکی ایالات متحده را دارد.
روسیه همچنین در حال توسعه موشك كروز دوربرد خود با نام «بوروستنیک» و مجهز به سلاح هسته‌ای و «پوسیدون»، یک پهپاد زیردریایی قابل‌فعالیت با انرژی هسته‌ای است که تحت پوشش پیمان استارت جدید نیست. علاوه بر این، قرار است جدیدترین موشك بالستیك قاره‌پیمای روسیه با نام R-26 Sarmat در اواخر سال 2022 آماده استفاده شود.
گزینه‌های پیش‌روی واشنگتن
افزایش و پیچیدگی روزافزون در برنامه‌های تولید موشک از سوی دشمنان آمریکا مستلزم واكنش قابل‌توجهی از سوی ایالات متحده است. براساس‌این، بودجه دفاع موشکی باید افزایش یابد تا شناسایی و مقابله با برنامه‌های موشکی دشمنان آمریكا افزایش یابد.
واشنگتن هیچ تلاش قابل‌توجهی برای توسعه برنامه دفاع هوایی و موشکی خود به‌عنوان یک ابزار بازدارنده حیاتی علیه برنامه موشکی تهاجمی دشمنان ایالات متحده، انجام نداده و در عمل وقت خود را هدر داده است. موشك‌های بالستیك قاره‌پیمای دشمنان آمریكا برای فرار از سیستم دفاعی ایالات متحده طراحی شده است و پیشرفته‌ترین آنها می‌تواند تا 20 کلاهک هسته‌ای یا یک محموله مافوق صوت را حمل کند.
یک استراتژی دفاعی مناسب همچنین باید شامل برنامه نسل بعدی رهگیرها باشد که قرار است در سال 2028 مستقر شوند. علاوه بر توسعه رهگیرها، ایالات متحده نیاز به سرعت‌بخشیدن به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دفاع موشکی فعلی مانند THAAD، PAC-3 و SM-3 برای دفاع، بازدارندگی و شکست تهدیدات علیه خود و متحدانش دارد. در همین راستا باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی مافوق صوت انجام شود.
بنابراین به‌جای بازی با چینی‌ها و روس‌ها، باید الگو را به سمت توسعه سلاح‌های هدایت‌شونده تغییر دهیم، زیرا دشمنان آمریكا بیشترین سرمایه‌گذاری را در دفاع در برابر امواج فراصوتی انجام داده‌اند. این قابلیت می‌تواند در آینده نزدیک روی زمین، کشتی‌ها یا روی وسایل نقلیه هوایی مورد استفاده قرار گیرد. ما همچنین باید تحقیقات درباره چگونگی عملکرد انرژی هدایت‌شده در فضا را تسریع کنیم.
نگاه بایدن به برنامه موشكی
با وجود این دستاوردها در برنامه‌های موشکی كشورهای متخاصم، لیبرال‌ها در دولت بایدن همچنان نسبت به لزوم توسعه برنامه دفاع موشکی مقاومت نشان می‌دهند.
این مخالفت‌ها احتمال افزایش هزینه‌های دولت بایدن برای برنامه‌های تحقیق و توسعه موشكی مورد نیاز را دور از ذهن كرده است و در واقع، دولت او حتی آماده کاهش بودجه در این حوزه است.
با این حال خبرهای خوبی برای کوتاه‌مدت وجود دارد. دولت بایدن در بودجه پیشنهادی خود برای سال 2022 سطوح مخارج دولت ترامپ در برنامه دفاع موشکی را حفظ کرده تا روند تکمیل تحقیقات برای توسعه این برنامه ادامه یابد. کنگره همچنین موفق شد برخی از بندهای مربوط به کاهش بودجه دفاع موشکی را كه از سوی دولت بایدن پیشنهاد شده بود، لغو کند.
این بررسی‌ها قرار است در پایان فوریه 2022 و در کنار استراتژی دفاع ملی و بررسی وضعیت هسته‌ای به صورت عمومی منتشر شود. با شناختی كه از بایدن و دولت او وجود دارد، انتظار می‌رود او برای سال 2023، استراتژی دفاع ملی را به موضوعی نه‌چندان دارای اولویت تبدیل كند كه احتمالا منعکس‌کننده این موضوع است که برنامه دفاع موشکی برای بسیاری از لیبرال‌ها - از‌ جمله شخص بایدن - برنامه‌ای بیهوده، ناکارآمد و حتی مذموم است. علاوه‌بر‌این بسیاری از لیبرال‌ها معتقدند که توسعه برنامه دفاع موشکی ایالات متحده اقدامی بی‌ثبات‌کننده است؛ زیرا روسیه و چین را تحریک می‌کند تا برای غلبه بر این برنامه کلاهک‌های دوربرد بیشتری در اختیار بگیرند که منجر به تشدید رقابت تسلیحاتی می‌شود.
بایدن در طول عمر سیاسی خود بارها از برنامه دفاع موشکی ایالات متحده انتقاد کرده است. او به‌عنوان یک سناتور، مرتب با اختصاص بودجه به برنامه دفاع موشکی مخالف بود و از مدافعان سرسخت پیمان ضد موشک‌های بالستیک به شمار می‌آمد. بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریكا هم نقشی کلیدی در برچیدن برنامه‌های دفاع موشکی آمریكا در سال 2009 ایفا کرد. از‌جمله این برنامه‌ها، یك سیستم عملیاتی بود که می‌توانست حملات بالستیک کره‌ شمالی به خاك آمریكا را خنثی کند.
با این حال دولت اوباما-بایدن در سال 2015 و در واکنش به افزایش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی تصمیم به بازگرداندن این سیستم كردند. با توجه به دلایل فوق، اعضای شورای امنیت ملی دولت بایدن احتمالا در برابر افزایش هزینه‌های برنامه دفاع موشکی مقاومت خواهند کرد.
یکی از مقام‌های سابق پنتاگون این ارزیابی را درمورد ماهیت و جزئیات احتمالی درخواست دولت بایدن در سال 2023 برای «قانون مجوز دفاع ملی» ارائه داده است: «روس‌ها به‌شدت علیه برنامه دفاع موشکی آمریكا فعالیت می‌كنند و نهاد کنترل تسلیحات واشنگتن هم از آنها حمایت می‌کند؛ بنابراین انتظار کاهش هدفمند بودجه مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌های دفاع موشکی آمریكا را دارم».
در‌حال‌حاضر نشانه‌های نگران‌کننده‌ای درمورد سیاست دفاع موشکی دولت بایدن وجود دارد. در جریان مذاکرات ماه ژانویه آمریكا و روسیه در ژنو درمورد وضعیت اوکراین، مقام‌های آمریکایی تمایل خود را برای احیای معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) ابراز کردند؛ اما این معاهده كارایی چندانی ندارد. زمانی که این معاهده در سال 2019 منقضی شد، دولت ترامپ به دلیل نقض گسترده آن از سوی روسیه و ناکامی معاهده در رسیدگی به برنامه موشکی چین از تمدید آن خودداری کرد. علاوه‌بر‌این علاقه دولت بایدن به احیای این معاهده ناكارآمد نشان‌دهنده ترجیح دیپلماسی بر دفاع موشکی برای مقابله با سامانه‌های موشکی دشمنان آمریكاست.
نشانه نگران‌كننده دوم هم گزارش‌های اخیر بود كه از بررسی حذف چند برنامه تسلیحات هسته‌ای دوران ترامپ از سوی دولت بایدن خبر می‌داد. برنامه ایجاد یك كلاهك جدید برای موشک‌های بالستیک زیردریایی و یک موشک کروز جدید مجهز به سلاح هسته‌ای از‌جمله برنامه‌هایی است كه دولت بایدن احتمال كنار‌گذاشتن آن را بررسی می‌كند.
اقدامات کنگره
اگرچه دولت بایدن احتمالا هزینه‌های دفاع موشکی را در درخواست خود برای بودجه دفاع ملی برای سال 2023 افزایش نخواهد داد و ممکن است حتی كاهش این بودجه را پیشنهاد دهد؛ اما این درخواست در بدو ورود به كنگره با مخالفت روبه‌رو خواهد شد. کنگره احتمالا قصد دارد قطع‌نامه‌ای را برای حفظ هزینه‌های دفاعی در میزان فعلی به دلیل انتخابات میان‌دوره‌ای در پایان سال 2022 تصویب کند.
به‌این‌ترتیب اکثریت احتمالی جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و حتی سنا در سال آینده ممكن است در موقعیتی باشند که افزایش سرمایه‌گذاری در برنامه دفاع موشکی ایالات متحده را تأیید کنند. حتی اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را در دست نگیرند، حمایت دو‌حزبی از افزایش بودجه دفاع موشکی در کمیته نیروهای مسلح سنا وجود دارد که احتمالا در کنگره بعدی هم ادامه خواهد داشت.
منبع: National Interest

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها