|

اختلالات اضطرابی (Anxiety Disorders) چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمانی آن

ضطراب هر روز به طرق مختلفی بر زندگی همه افراد تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات این احساس که اغلب هم با ترس همراه است نه تنها با گذشت زمان از بین نمی‌رود بلکه تنها بد و بدتر می‌شود. اضطراب مسئله عجیبی نیست و بسیاری از ما در بخش‌های مختلف زندگی آن را تجربه می‌کنیم.

اضطراب هر روز به طرق مختلفی بر زندگی همه افراد تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات این احساس که اغلب هم با ترس همراه است نه تنها با گذشت زمان از بین نمی‌رود بلکه تنها بد و بدتر می‌شود. اضطراب مسئله عجیبی نیست و بسیاری از ما در بخش‌های مختلف زندگی آن را تجربه می‌کنیم. با این تفاوت که افراد درگیر اختلالات اضطرابی با این بیماری به طور جدی‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند. تا جایی که برای تمامی موقعیت‌ها احساس شدید ترس و نگرانی دارند. احساساتی که در پریودهای زمانی کوتاه و به صورت دائمی در حال تکرار هستند. متاسفانه این احساسات بر کیفیت زندگی و تصمیمات روزانه تاثیر می‌گذارند. ما امروز در این مطلب قصد داریم تا در مورد اختلالات اضطرابی، علت، علائم و راهکارهای درمانی آن صحبت کنیم و جزئیات این بیماری را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

اضطراب چیست؟

اضطراب که در انگلیسی به آن Anxiety گفته می‌شود پاسخ طبیعی بدن ما به شرایط استرس زا است. احساسی دلهره آور و همراه با ترس از اینکه در آینده چه چیزی در انتظارمان است. به عنوان مثال، تا به حال قبل از رفتن به یک مصاحبه کاری استرس داشته‌اید؟  این احساسات برایتان آشنا نیستند؟ این‌ها همان اضطرابی هستند که منظورمان است.

تصویری از فردی که برای حاضر شدن در یک جلسه کاری استرس دارد.

اختلالات اضطرابی را بشناسید

اینکه شما بابت نقل مکان به یک فضای جدید، شروع کردن شغل تازه یا حتی پاس کردن امتحان استرس داشته باشید نرمال است. با اینکه این مدل از اضطراب ناخوشایند خواهد بود اما اغلب اوقات باعث می‌شود که ما برای رسیدن به اهدافمان تلاش بیشتری کنیم و عملکرد بهتری هم داشته باشیم. اضطراب معمولی احساسی دائمی نیست و همیشه بسته به شرایطی که در آن قرار می‌گیریم در حال گذر است. به علاوه اینکه تاثیر منفی جدی هم بر روی زندگی‌مان نمی‌گذارد.

انواع مختلف اختلالات اضطراب

بیماری‌های روانی که در ادامه معرفی می‌کنیم همگی می‌توانند جز اختلالات اضطراب باشند:

اختلال پانیک(Panic)

به این معنی که فرد ممکن است در زمان‌های غیر منتظره‌ای حملات پنیک متعددی را تجربه کند.

فوبیا(Phobia)

فوبیا احساس ترس شدید از یک شی، موقعیت یا حتی فعالیت خاص است.

اختلال اضطراب اجتماعی(Social anxiety disorder)

اختلال اضطراب اجتماعی به معنی احساس ترس از قضاوت شدن توسط دیگران در موقعیت‌های اجتماعی مختلف می‌باشد.

اختلال وسواس فکری عملی(Obsessive-compulsive disorder)

اختلال وسواس فکری یا همان OCD مجموعه افکارهای غیر منطقی هستند که عموما فرد را به انجام رفتارهای خاص و تکراری سوق می‌دهد.

اختلال اضطراب جدایی(Separation anxiety disorder)

همان طور که از نام این بیماری مشخص است، در این عارضه فرد ترس شدید دور بودن از خانواده یا عزیزان خود را دارد.

اختلال اضطراب بیماری(Illness anxiety disorder)

اختلالی در مورد سلامتی. رفتار وسواس گونه‌ای که فرد دائما نگران وضعیت سلامتی خود است، در حالی که هیچ بیماری جدی ندارد.

تصویری از فردی که ابری از فکرهای مختلف و نگران کننده بالای سرش است.

علت اختلالات اضطرابی

هنوز هم علت اصلی این اختلالات پیدا نشده است. اما با این حال ترکیبی از فاکتورها می‌توانند در آغاز این بیماری نقش داشته باشند. به عنوان مثال برخی از تجربه‌های ما در زندگی می‌توانند ما را در معرض خطر این اختلال قرار دهند. حتی گاهی اوقات شرایط پزشکی و سلامتی ما هم علت بروز این بیماری هستند:

  • دیابت

  • استرس

  • بیماری‌های قلبی

  • مصرف مواد مخدر

  • درد و بیماری مزمن

  • مشکلات تیروئیدی

  • استرس پس از سانحه

  • تجربه‌های ناخوشایند کودکی

  • موقعیت‌هایی مانند جراحی یا حتی تغییر شغل

  • داشتن بستگان درجه یک درگیر با اختلال اضطراب

علائم اضطراب کدام‌اند

علائم این بیماری می‌تواند در هر فرد با توجه به تجربه‌ای که دارد متفاوت باشد. علاوه بر این گاهی اوقات علائم به قدری شدید هستند که فرد تصور می‌کند هیچ کنترلی بر روی بدن و ذهن خود ندارد. از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لرزیدن

  • عرق کردن

  • ضربان قلب بالا

  • مشکلات متعدد خواب

  • مشکلات شدید گوارشی

  • احساس بی قراری و تنش

  • احساس خستگی و ضعف

  • عدم توانایی در کنترل نگرانی

  • عدم توانایی تمرکز بر روی یک موضوع

  • میل شدید به دوری از شرایط استرس زا

  • احساس خطر قریب الوقوع، وحشت زدگی یا حتی عذاب وجدان

  • تنفس سریع که در دنیای پزشکی به آن هیپرونتیلاسیون گفته می‌شود

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

هر زمان که فکر می‌کنید احساسات و اضطراب شما ممکن است صدمات فیزیکی به همراه داشته باشد یا غیر قابل کنترل شده‌اند باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا هر چه زودتر جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید. همان طور که بالاتر هم گفتیم این بیماری سن و سال ندارد. از طرفی درصد زیادی از کودکان هم در مقطعی از زندگی خود این اختلال را تجربه می‌کنند که در صورت عدم درمان تا بزرگسالی همراه آن‌ها خواهد بود. تا جایی که اختلالات خلقی کودکان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در چند سال اخیر شناخته شده است. به علاوه اینکه اگر به دنبال پزشک کودکان هستید می‌توانید بهترین دکتر اطفال را در سایت درمانکده پیدا کنید.

تصویری از پزشک در حال صحبت کردن با بیمار.

روش‌های تشخیص بیماری

تشخیص این بیماری تنها با یک آزمایش ساده و واحد صورت نمی‌گیرد. در عوض بیمار باید در یک بازه زمانی از نظر سلامت فیزیکی و روانی تحت نظر دکتر روانپزشک باشد. حتی گاها پزشکان به منظور تشخیص بیماری‌هایی که ممکن است منجر به اختلال اضطراب شوند از تست خون و ادرار کمک می‌گیرند.

راهکارهای درمانی

راهکارهای درمانی این اختلال به سه دسته تقسیم می‌شوند:

روان درمانی

این روش شامل درمان شناختی رفتاری می‌باشد که معمولا با جلسات مشاوره همراه است.

تجویز دارو

اگر که بیمار به دارو نیاز داشته باشد پزشک از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی کمک می‌گیرد.

تکنیک‌های درمان‌های مکمل

در این تکنیک‌ها سعی می‌شود با استفاده از روش‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا راهی برای مدیریت استرس پیدا کنند.

به هر حال برای پیدا کردن راهکارهای درمانی باید با یک روانپزشک مشورت کنید تا بهترین استراتژی‌های درمانی با توجه به شرایط شما دنبال شوند.

سخن پایانی

این بود تمام چیزی که باید از اختلالات اضطرابی می‌دانستید. درمان این بیماری ترکیبی از روش‌های روان درمانی، دارو و تکنیک‌های کنترل استرس است. اگر که فکر می‌کنید اضطراب شما بر زندگی شخصی و حرفه‌ایتان تاثیر منفی گذاشته وقت آن است که با یک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید که این بیماری حتی اگر به طور کامل هم درمان نشود قابل کنترل است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها