|

غذاهای آرام بخش دستگاه گوارش؛ چطور سیستم گوارش خود را ریلکس کنید!

مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ، اسهال، رفلاکس اسید معده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سوزش سردل بسیار شایع هستند.

غذاهای آرام بخش دستگاه گوارش؛ چطور سیستم گوارش خود را ریلکس کنید!

مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ، اسهال، رفلاکس اسید معده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سوزش سردل بسیار شایع هستند. پزشکان متخصص درمانکده به شما پیشنهاد می‌کنند تا رژیم غذایی سالم و مناسبی داشته باشید، به این ترتیب از بروز بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش به طور جدی پیشگیری خواهید کرد.

 

غذاهای مفید برای دستگاه گوارش چیست؟

غذاهای پروبیوتیک مصرف کنید

قبل از هر چیز باید بدانید پروبیوتیک ویتامین، مواد معدنی یا غذای خاصی نیست، آنها موجودات ریز میکروسکوپی هستند که باعث تقویت و سلامت دستگاه گوارش می‌شوند. اگر بخواهیم کمی ساده‌تر و بهتر آنها را معرفی کنیم، باید گفت آنها همان باکتری‌های مفید روده هستند. وقتی دچار بیماری‌‌های گوارشی مانند یبوست می‌شوید در واقع میزان باکتری‌‌های مضر بیشتر از باکتری‌های مفید است. برای حل این مشکل احتمالا دکتر گوارش به شما پیشنهاد می‌کند تا در رژیم غذایی خود از غذاهای پروبیوتیک استفاده کنید.

آیا پروبیوتیک همان پری‌بیوتیک است؟

خیر. پری‌بیوتیک‌ها نوعی کربوهیدرات هستند که دستگاه گوارش توانایی هضم آنها را ندارد. باکتری‌های مفید روده از آنها برای تغذیه استفاده می‌کنند.

منابع غذایی پروبیوتیک

  • ماست

  • دوغ کفیر

  • کامبوچا، نوعی نوشیدنی تخمیری است.

  • مکمل‌های پروبیوتیک

  • کلم ترش

  • نان خمیر ترش

  • سرکه سیب (در ترکیب با آب)

  • زیتون شور

  • خیار شور

خواص زنجبیل برای معده چیست؟

شیمی درمانی، بارداری و جراحی می‌توانند باعث حالت تهوع و استفراغ شوند. برای آرام کردن معده می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید. محققان به درستی نمی‌دانند که چگونه این گیاه در عملکرد سیستم گوارشی تاثیر می‌گذارد اما احتمالا زنجبیل سیگنال‌های سیستم عصبی در معده را تنظیم می‌کند. این امر سبب می‌شود تا معده سریع‌تر تخلیه شود و در نتیجه حالت تهوع و استفراغ درمان می‌شود. برای اینکه بدانید روزانه به چه میزان زنجبیل نیاز دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. 

برای مشاوره و دریافت نوبت آنلاین از پزشک متخصص گوارش و سایر پزشکان دیگر مانند غدد و متابولیسم، روانشناسی، متخصص ارتوپد تهران و… می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه با پزشکان باتجربه همکاری دارد.

آیا نعناع از غذاهای مفید برای روده تحریک‌پذیر است؟

مطالعات علمی نشان داده‌اند که نعناع می‌تواند عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر را تسکین دهد. در این بیماری عضلات روده دچار گرفتگی و انقباض شده و بیمار با درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست مواجه است. این گیاه التهاب روده بزرگ را مهار کرده و واکنش‌های ضد درد را فعال می‌کند. علاوه‌براین کپسول‌های روغن نعناع به افرادی که دچار ناراحتی‌های گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ هستند، توصیه می‌شود. از دیگر خواص این گیاه برای دستگاه گوارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت کننده دستگاه گوارش

  • ضد اسهال و ضد درد

  • ضد نفخ

  • رفع کننده دل درد و دل پیچه

  • برطرف‌کنندگی ناراحتی‌های معده

شما می‌توانید از نعناع خام، دمنوش نعنا، عرق نعنا، کپسول و قرص نعنا برای کاهش عوارض بیماری‌های گوارشی استفاده کنید.

برای درمان نارحتی‌های گوارشی از اسفناج غافل نشوید

اسفناج منبع غنی از منیزیم است و فیبر بسیار بالایی دارد. این ماده معدنی در هضم و جذب پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها نقش مهمی دارد. در واقع کمبود آن باعث یبوست می‌شود. همچنین در ترکیبات این گیاه، موادی وجود دارند که باکتری‌‌های خوب روده را افزایش می‌دهند.

آیا سیب برای رفلاکس معده خوب است؟

سیب دارای ترکیبات قلیایی است و ترشحات بزاق و معده را متعادل کند، به همین دلیل مصرف آن می‌تواند در کنترل رفلاکس معده مفید باشد. اگر به زخم معده مبتلا هستید بهتر است از سیب پوست کنده استفاده کنید. این میوه دارای فیبر محلولی بنام پکتین است. این ماده حجم مدفوع را افزایش داده و از یبوست و اسهال جلوگیری می‌‌کند. با مصرف این میوه عفونت‌های روده‌ای و التهاب روده بزرگ کاهش می‌یابد. افرادی که معده حساسی دارند باید این میوه را بصورت پخته شده مصرف کنند.

چطور از بهترین پزشک گوارش نوبت بگیرم؟

برای دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص مانند دکتر گوارش، فوق تخصص ارتوپد ، قلب و عروق، غدد و… انتخاب‌های متعددی دارید که درمانکده می‌تواند یکی از آنها باشد. این مجموعه شرایطی را فراهم کرده است تا دسترسی به پزشکان متخصص در تهران  به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. اگر ساکن شهرستان هم باشید می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده در تهران مشاوره داشته باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها