|

عوارض پای پرانتزی در بزرگسالی بویژه در افراد چاق

آیا تاکنون چیزی از پای پرانتزی (Genu Varum) شنیده‌اید؟ وضعیتی که زانوها به سمت بیرون قوس پیدا می‌کنند و مچ پاها در کنار هم قرار می‌گیرند.

آیا تاکنون چیزی از پای پرانتزی (Genu Varum) شنیده‌اید؟ وضعیتی که زانوها به سمت بیرون قوس پیدا می‌کنند و مچ پاها در کنار هم قرار می‌گیرند.این عارضه معمولا در نوزادان و کودکانی که تازه شروع به راه رفتن می‌کنند، شایع است و در گذر زمان اصلاح می‌شود. اما اگر تا دو سالگی وضعیت تغییر نکند، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مطلب بیش‌تر راجع‌به جزئیات و جوانب مختلف ژنوواروم صحبت می‌کنیم. به خواندن ادامه دهید تا ضمن شناخت این عارضه با بهترین و راحت‌ترین روش ارتباط با پزشکان و مشاوران مجرب آشنا شوید.

تصویر شخصی که از درد، زانوهای خود را ماساژ می‌دهد

علائم پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی چیزی نیست که مخفی بماند و کسی متوجه آن نشود. معمولا شیوه راه رفتن افراد یا فرم پاها نشان‌ دهنده این عارضه هستند. از مهم‌ترین علائم ژنوواروم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • راه رفتن غیر هماهنگ و اردکی

  • انحراف پا به سمت داخل یا خارج

  • وجود ساییدگی در لبه‌های خارج کفش

  • وجود فاصله بین زانوها

  • وجود درد در ساق پا

نکته‌ی مهمی وجود دارد که بد نیست در این قسمت به آن اشاره کنیم. گاهی افراد برای تسکین درد خود از مسکن‌ها و داروهای غیراستروئیدی استفاده می‌کنند. این داروها در دراز مدت باعث کاهش جذب ویتامین‌ها و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر از مسکن‌ها مصرف می‌کنید و درد مفصلی و استخوانی هم دارید، حتما به فوق تخصص گوارش نیز مراجعه کنید.

تصویر مردی که دارای پاهای پرانتزی است.

علت بروز پای پرانتزی

دلایل متعددی برای بروز ژنوواروم وجود دارد؛ این عارضه گاهی از کودکی همراه فرد است و گاهی هم در روند رشد و سبک زندگی، مهمان افراد می‌شود. از عمده دلایل بروز پای پرانتزی در بزرگسالان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

پوکی استخوان

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان بهداشت و سلامت، بسیاری از زنان پس از وارد شدن به دوران یائسگی دچار این مشکل می‌شوند. پوکی استخوان در آقایان هم معمولا از سن 50 تا 60 سالگی بسیار رایج است.

مشکلات ژنتیکی و مادرزادی

گاهی اوقات هم ممکن است فرد مبتلا به پای پرانتزی به خاطر مشکلات ژنتیکی و مادرزادی، از همان بدو تولد دچار این بیماری باشد. زمانی که مایع داخل رحم در اطراف جنین کم‌تر از حالت عادی باشد، فشار زیادی به پاها وارد می‌شود و این انحراف در زانوها به وجود می‌آید.

بیماری بلانت

بلانت بیماری است که رشد طبیعی استخوان، به ویژه استخوان ساق پا را مختل می‌کند. این بیماری می‌تواند یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد پاهای پرانتزی در افراد باشد. برای تشخیص بیماری بلانت، نیاز عکس‌برداری از پاها از طریق اشعه ایکس است. به این منظور می‌توانید از متخصص ارتوپد تهران نیز کمک بگیرید.

انجام برخی از ورزش‌های خاص

برخی ورزش‌ها مانند فوتبال می‌توانند فشار زیادی را به ران‌ها وارد کنند. در نتیجه ماهیچه‌های ران که به داخل ساق پا متصل هستند تحت فشار قرار می‌گیرند. از طرف دیگر گیره‌های روی کفش هم می‌توانند این اثر را تشدید کنند، زیرا نیرو نمی‌تواند از چرخش خارجی پا خارج شود و ممکن است باعث بروز پاهای پرانتزی شود.

از دیگر دلایلی که می‌توانند موجب ایجاد پاهای پرانتزی در افراد شوند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سبک غلط زندگی افراد

  • تروماها و آسیب‌ها و صدمات وارد شده به زانوها

  • عفونت تومورهای داخلی استخوان‌ها

  • تخریب صفحات رشد

  • کوتاهی عضلات نیم غشایی و نیم وتری

  • آرتروز

تشخیص پای پرانتزی

برای تشخیص پای پرانتزی باید به جراح ارتوپد مراجعه کنید و تحت نظارت پزشک قرار بگیرید. پزشک معالج ابتدا فاصله مشخص تا 4 تا 8 سانتی‌متر بین زانوها در حالت ایستاده را بررسی می‌کند. پس از اندازه‌گیری و تقسیم‌بندی، یک تصویر رادیولوژی از سه مفصل لگن، زانو و مچ پا را مشاهده می‌کند تا محورهای افقی ران و محورهای افقی زانو را دقیق‌تر اندازه‌گیری کند و زاویه مناسب آن‌ها را مشخص نماید. پس از این بررسی‌ها مشخص می‌شود که فرد دچار پای پرانتزی است یا خیر.

تصویر یک ورزشکار با پاهای پرانتزی

پاهای پرانتزی چه عوارض و مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

شاید در ابتدای امر تصور کنید که کمی انحراف در پاها چیز مهمی نیست و می‌شود با آن زندگی کرد؛ اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پاهای پرانتزی می‌توانند برای افراد مشکل‌ساز باشند به‌خصوص افراد بزرگسال که به خاطر اضافه وزن متحمل فشار بیش‌تری به داخل زانو و ساق، می‌شوند زیرا به ازای هر یک کیلوگرم اضافه وزن، 50 برابر فشار بیش‌تر به مفاصل به‌خصوص، مفصل زانو فشار وارد خواهد شد نتیجه هم چیزی جز تخریب زانو نیست. به طور کلی برخی عوارض و مشکلاتی که افراد با پاهای پرانتزی ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند عبارتند از:

  • آسیب‌های غضروف

  • آسیب‌های مینیسک

  • ایجاد اختلال در ساق پا

  • بروز درد در حین ایستادن

  • منحرف شدن کشکک زانو به خارج

  • ناپایداری زانو و… (منبع: دلگرم)

روش‌های درمانی پای پرانتزی

اینکه چه روش‌های درمانی برای افراد مبتلا به پاهای پرانتزی نیاز است، به نظر پزشک بستگی دارد. پس از تشخیص پای پرانتزی و گرفتن رادیوگرافی از پاها، میزان و درجه انحراف زانوها مشخص می‌شود و در نهایت پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا اقدام خاصی برای درمان نیاز است یا خیر. اما به طور کلی برای درمان پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان مراحل زیر طی می‌شود:

درمان پای پرانتزی در کودکان

برای درمان پای پرانتزی در کودکان و افراد نابالغ از روش‌هایی مانند دارو درمانی، فیزیوتراپی، استفاده از کفش‌های مخصوص و فعالیت ورزشی استفاده می‌شود. زیرا در این سنین هنوز فرآیند رشد ادامه دارد و می‌توان نسبت به بهبود فرد امیدوار بود.

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان

تنها راه حل برای درمان پای پرانتزی در افراد بزرگسال، عمل جراحی است. در این عمل ابتدا استخوان‌ها شکسته می‌شوند و سپس استخوان‌های انحراف پیدا کرده را صاف می‌کنند و این ناهنجاری برطرف خواهد شد. طبعا این شیوه درمان کمی سخت است و مراقب‌های خاص خود را نیاز دارد. بنابراین کاربلد بودن پزشک مهم و حیاتی است. با کمک درمانکده می‌توانید با خیال راحت بهترین پزشک را در سریع‌ترین زمان ممکن برای خود انتخاب کنید.

همانطور که در این مطلب بیان کردیم احتمال بروز زانوی پرانتزی در بزرگسالان دارای اضافه وزن بیش‌تر است و فرآیند سخت‌تری نیز دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر چنین شخصی را در اطراف خود می‌شناسید این مطلب را با او به اشتراک بگذارید، باشد که ناجی او باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها