|

فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن ستون مهره چیست؟

اختلالات ستون فقرات بسیار آزاردهنده و مشکل‌ساز هستند حتی به‌جایی می‌رسند که روند زندگی عادی افراد را نیز مختل می‌کنند. به‌واسطه همین موضوع باید از روش‌های درمانی مؤثر و کم خطری برای بهبود اوضاع ستون فقرات استفاده کرد که جراحی فیوژن ستون فقرات یکی از مهم‌ترین و کارساز‌ترین این اقدامات است

 

تصویر اسکن شده فردی که تحت عمل فیوژن قرار گرفته است

ستون فقرات مهم‌ترین سیستم استخوانی بدن انسان است که با توجه به‌پیچیدگی و حضور اعصاب مختلف در این ناحیه متاسفانه اختلالات زیادی برای آن وجود دارد. به‌همین واسطه روش‌های درمانی زیادی برای بیماری‌ها و اختلالات ستون فقرات نیز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این موارد فیوژن ستون فقرات است.

فیوژن یکی از حساس‌ترین جراحی‌هایی است که در حوزه جراحی ستون فقرات انجام می‌شود و انجام آن نیازمند تبحر بالایی نیز است چراکه کوچک‌ترین اشتباه در فرایند جراحی باعث آسیب به‌ستون فقرات و هم‌چنین اعصاب فرد خواهد شد. در رابطه با این عمل جراحی سخن بسیار است و نکات مهمی وجود دارند بنابراین در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید تا انتهای این نوشته از درمانکده باما همراه باشید تا برایتان تشریح کنیم که فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن ستون مهره چیست.

فیوژن ستون فقرات چیست؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد،  فیوژن ستون فقرات یک عمل جراحی است که برای ناهنجاری‌ها و اختلالات مربوط به‌ستون فقرات انجام می‌شود. برخی از دلایل مهم انجام این عمل جراحی عبارت‌اند از:

  • کیفوز
  • شکستگی مهره
  • اسپوندیلولیزیس
  • فتق ستون فقرات
  • برخی انواع کمر درد
  • روماتیسم ستون فقرات 
  • ضعف یا ناپایداری ستون فقرات

لازم به‌ذکر است که دارا بودن این موارد لزوما به‌این معنا نیست که حتما باید تحت این نوع عمل جراحی قرار بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که در صورتی‌که مشکوک به‌هر کدام از موارد گفته شده هستید، سریعا به یک دکتر مغز و اعصاب تهران یا هر جای دیگر که می‌شناسید مراجعه کنید چرا که این مشکلات خطرناک هستند و در صورت عدم درمان مشکلات شدیدی را برای سلامتی به‌وجود می‌آورند.

فیوژن ستون فقرات چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی فیوژن ستون فقرات یک جراحی سخت و پیچیده است و نکات زیادی پیرامون آن وجود دارد و نمی‌توان تنها در یک مقاله به‌صورت کامل به‌تشریح آن پرداخت. اما به‌صورت کلی توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب ابتدا معاینات اولیه و بررسی‌های کلی انجام شده و سپس از طریق فرآیند جراحی و ابزار‌های لازم، پیچ‌ها و کیج‌ها از راه شکاف‌هایی که بر روی کمر و ناحیه مربوطه ستون فقرات ایجاد شده به‌مهره مدنظر متصل می‌شوند و سپس با محکم شدن مهره‌ها را به‌صورت دائمی به‌یکدیگر جوش می‌دهند.

عوارض جراحی فیوژن ستون فقرات

جراحی فیوژن ستون فقرا نیز مانند هر جراحی دیگری دارای برخی عوارض است و فرد باید در صورت تصمیم برای انجام این عمل جراحی حتماً این موارد را در نظر بگیرد که به‌شرح زیر هستند:

  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • مشکلات تنفس
  • عدم ترمیم زخم
  • خونریزی و از دست دادن خون
  • حساسیت به‌داروهای بیهوشی
  • سکته قلبی یا مغزی در حین جراحی

البته این این موارد خطرات احتمالی هستند و کمتر احتمال بروز آن‌ها وجود دارد بنابراین در صورتی‌که به‌تشخیص پزشک ممنوعیتی برای این جراحی ندارید، نیازی نیست خیلی نگران باشید.

اقدامات بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات 

جراحی فیوژن ستون فقرات از جراحی‌هایی است که تاثیرات زیادی را بر سبک زندگی شما خواهد گذاشت و باید برای مدت مشخصی طبق دستور پزشک رفتار کنید تا این روش درمانی بتواند به‌بهترین شکل ممکن تاثیرات خود را بر روی شما بگذارد.

برخی موارد مهم که باید بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات به‌آن‌ها توجه شود در ادامه آمده است.

تصویر گرافیکی عمل فیوژن ستون فقرات

نحوه خوابیدن بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات

با توجه به‌اینکه روش خوابیدن تاثیر مستقیم و شدید بر روی ستون فقرات دارد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بعد از از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات، توجه به‌نحوه خواب اهمیت بالایی دارد. برخی از موارد که باید در خوابیدن رعایت شود عبارت‌اند از:

  • با کمر صاف به‌خواب بروید
  • سعی کنید به‌پشت بخوابید
  • به‌هیچ وجه روی زمین نخوابید
  • از تشک طبی مناسب استفاده کنید
  • در هنگام خواب یک بالش با ارتفاع مناسب را زیر زانو قرار دهید

کار کردن بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات

تا دو هفته بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات از هرگونه فعالیت سنگین مخصوصا فعالیت‌هایی که با کمر مرتبط هستند مثل بلند کردن اجسام سنگین‌تر از دو کیلو باید خودداری شود. مواردی همچون کار‌های منزل، کار بیرون، زیاد نشستن یا حتی رابطه جنسی در طول این دو هفته توصیه نمی‌شود. هم‌چنین سعی کنید تا 6 هفته پس از عمل از خم شدن، بلند کردن یا چرخاندن کمر خود اجتناب کنید.

ورزش بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات

تا زمانی که پزشک متخصص شما صلاح بداند باید به‌کل دور ورزش‌ سنگین و حرفه‌ای را خط بکشید و تنها یک‌سری حرکات ورزشی سبک توصیه می‌شوند که از طریق آن‌ها بتوان بافت آسیب‌دیده اطراف ستون فقرات را تقویت کرد. این حرکات معمولاً حرکات کششی سبک و حرکت دادن عضلات اطراف ستون فقرات هستند البته موارد بیشتر را باید فیزیوتراپی دریافت کنید.

سبک زندگی بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات

وضعیت تغذیه، خواب و عادات مخرب برای سلامتی از دیگر نکات مهم سبک زندگی هستند که بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات باید توجه ویژه‌ای به‌آن‌ها بشود. مصرف غذا‌های سالم و اصلاح عادات تغذیه، اصلاح عادات خواب و خواب به‌موقع برای افزایش سرعت ترمیم بافت‌های آسیب دیده و هم‌چنین ترک کامل دخانیات و محصولات حاوی نیکوتین از مهم‌ترین اقداماتی هستند که در طول دوران نقاهت جراحی فیوژن ستون فقرات باید انجام دهید.

نشستن بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات

نشستن مهم‌ترین حالتی است که ما در طول روز ساعات بسیاری را در آن قرار داریم و همان‌طور که می‌دانید تاثیر شدیدی بر روی ستون فقرات دارد. مهم‌ترین نکته در مورد نشستن پس از جراحی فیوژن ستون فقرات این است که برای مدت طولانی ننشینید. هم‌چنین در صورتی‌که قصد نشستن دارید باید روی یک صندلی مناسب و با پشت کاملاً صاف و بدون قوز زدگی بنشینید تا کم‌ترین فشار ممکن بر روی ستون فقرات شما وارد شود.

 نحوه نشستن اشتباه فردی که عمل فیوژن ستون فقرات انجام داده و باید آن را اصلاح کند 

جمع‌بندی

اختلالات ستون فقرات بسیار آزاردهنده و مشکل‌ساز هستند حتی به‌جایی می‌رسند که روند زندگی عادی افراد را نیز مختل می‌کنند. به‌واسطه همین موضوع باید از روش‌های درمانی مؤثر و کم خطری برای بهبود اوضاع ستون فقرات استفاده کرد که جراحی فیوژن ستون فقرات یکی از مهم‌ترین و کارساز‌ترین این اقدامات است و در صورتی‌که درست اجرا شود و هم‌چنین پس از آن مراقبت‌ها و پرهیز‌های لازمه صورت گیرند، قطعا نتیجه خوبی به‌همراه خواهد داشت. البته انجام این جراحی بستگی و موارد زیادی از شرایط شما به‌عنوان بیمار گرفته تا نوع اختلال و آسیب به‌ستون فقرات و بسیاری موارد دیگر دارد که در نهایت مشخص‌کننده نتیجه پزشکی متخصص است.

 در صورتی‌که برای بررسی مشکلات ستون فقرات خود یا هر مشکلی دیگری قصد مراجعه به‌مطب پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف از متخصص مغز و اعصاب گرفته تا فوق تخصص گوش و حلق و بینی و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها