|

چه کسانی در مقابل آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند؟

آلودگی هوا سلامتی همه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با این حال برخی به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ایی یا سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض خطر هستند.

چه کسانی در مقابل آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند؟

آلودگی هوا سلامتی همه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با این حال برخی به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ایی یا سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض خطر هستند. با این مقاله از درمانکده همراه باشید تا با گروه‌های پرخطر آشنا شوید.

چرا آلودگی هوا تهدیدی برای بیماران قلبی و عروقی است؟

ذرات بسیار ریز در هوای آلوده به راحتی می‌توانند از دیواره ریه جذب خون شوند. حضور آنها در خون سطح اکسیژن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب دستگاه قلبی و عروقی برای جبران کمبود اکسیژن، بیشتر و شدیدتر از گذشته کار می‌کند. این امر منجر به بروز بیماری‌های قلبی خواهد شد. ناراحتی‌های قلبی نیز به نوبه خود زمینه را برای بیماری‌های مغزی فراهم می‌کنند.

از سویی دیگر تنفس در هوای آلوده باعث تنگ و سفت شدن رگ‌ها شده و خاصیت ارتجاعی آنها را کم می‌کند. مجموعه این شرایط باعث می‌شود تا جریان خود کاهش پیدا کند و در نتیجه فشار خون بالا می‌رود.

افزایش غلظت خون، لخته شدن خون و ضربان قلب نامنظم (آریتمی) از دیگر تاثیرات هوای آلوده بر سیستم قلبی و عروقی است. اگر با درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد و گرفتگی در فک و گردن، عرق سرد و حالت تهوع مواجه شدید حتما در سریع‌ترین زمان ممکن به دکتر قلب مراجعه کنید. این علائم می‌توانند مربوط به سکته قلبی باشند.

آلودگی هوا چگونه بر زنان باردار و جنین تاثیر می گذارد؟

قرار گرفتن زنان باردار در هوای آلوده می‌تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:

  • تولد نوزادان با وزن کم

  • زایمان زودرس

  • اوتیسم

  • اختلالات تنفسی در نوزاد

  • آسم در مادر

هر چقدر مدت زمان قرار گرفتن مادر در هوای آلوده بیشتر باشد، به همان میزان ریسک بروز این عوارض افزایش پیدا خواهد کرد. نوع ذرات آلاینده نیز در بروز این اختلالات مهم هستند. برای مثال هر چقدر سطح آرسنیک بیشتر باشد احتمال به دنیا آمدن نوزادان کم وزن بیشتر خواهد شد.

آیا آلودگی هوا باعث سقط جنین می‌شود؟

آلاینده‌ها می‌توانند منجر به التهاب عروق شوند. این امر اکسیژن‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند و در نتیجه ریسک سقط جنین در زنان باردار افزایش پیدا خواهد کرد

آلودگی هوا چگونه سلامتی کودکان را به خطر می‌اندازد؟

مشکلات تنفسی در کودکان

کودکان نسبت به بزرگسالان سریع‌تر تنفس می‌کنند، به همین ذرات هوای آلوده خیلی سریع‌تر وارد ریه آنها می‌شوند. همچنین آنها بیشتر تنفس دهانی دارند و همین امر سبب می‌شود تا حجم بیشتری از هوا را وارد ریه‌های خود کنند. به همین دلیل بروز اختلالات تنفسی در کودکان شدیدتر از بزرگسالان خواهد بود. از سویی دیگر ریه نوزادان به طور کامل رشد و تکامل پیدا نکرده است. 

ناراحتی‌های سیستم عصبی

ذرات سمی مانند سرب می‌تواند سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. اختلال در مهارت‌های حرکتی، رشد شناختی و رشد کند ذهنی از جمله خطراتی است که سلامتی کودک را تهدید می‌کند.

اختلالات قلبی و عروقی

آلودگی هوا همچنان که بر سیستم قلبی و عروقی بزرگسالان تاثیر می‌گذارد، می‌‌تواند سلامتی قلبی کودکان را نیز به خطر می‌اندازد. استنشاق هوای آلوده، باعث کاهش اکسیژن خون می‌شود و این مشکل به نوبه خود زمینه را برای بروز ناراحتی‌های قلبی و مغزی را فراهم می‌کند.

مشکلات پوستی

قرار گرفتن کودکان در هوای آلوده ریسک بروز ناراحتی‌های پوستی مانند کهیر و اگزما را افزایش می‌دهد. شدت واکنش بدن کودکان به نوع ذرات و غلظت آلاینده‌ها بستگی دارد. اگر در این زمینه به کمک متخصص پوست نیاز دارید، می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه امکان مشاوره متنی و صوتی نیز وجود دارد.

آلودگی هوا چگونه سلامتی سالمندان را تهدید می‌کند؟

یکی از توصیه‌های مهم پزشکان متخصص به گروه‌های پرخطر این است که مدت زمان حضور خود در هوای آلوده را کاهش دهند و حتی به صفر برسانند. این موضوع در سالمندان از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

در آلودگی هوا چه کنیم؟

متخصصان درمانکده برای به حداقل رساندن عوارض آلودگی‌ هوا توجه به نکات زیر را ضروری می‌دانند:

  • تا جایی که ممکن است در خانه بمانید.

  • در رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ایی به ویتامین C، A، E، بتاکاروتن و سلنیوم داشته باشید.

  • مدت زمان حضور خود در محیط آلوده را کاهش دهید.

  • از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید.

  • در هوای آلوده ورزش نکنید.

  • برای جلوگیری از آلودگی هوای خانه از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنید.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها