|

‎تخصیص منابع در شهرداری

ششم فروردین مدت کوتاهی پس از اینکه به تهران وارد شدم، در اتوبان مدرس شمال این تبلیغ روی بیلبوردهای بزرگ شهرداری نظرم را جلب کرد‎: «افطار خونه یک کاسه آش افطاری میهمان باشید یکم تا دهم فروردین». ابتدا تصور کردم که تبلیغ مربوط به بخش خصوصی است. رستوران تازه‌تأسیسی که در ماه رمضان با دادن آش مشتریان را می‌خواهد جلب کند.

ششم فروردین مدت کوتاهی پس از اینکه به تهران وارد شدم، در اتوبان مدرس شمال این تبلیغ روی بیلبوردهای بزرگ شهرداری نظرم را جلب کرد‎: «افطار خونه یک کاسه آش افطاری میهمان باشید یکم تا دهم فروردین». ابتدا تصور کردم که تبلیغ مربوط به بخش خصوصی است. رستوران تازه‌تأسیسی که در ماه رمضان با دادن آش مشتریان را می‌خواهد جلب کند. بعد از خود سؤال کردم که چنین هزینه تبلیغاتی هنگفتی برای یک دوره کوتاه آیا توجیه اقتصادی دارد؟ فکر کردم که برای سرمایه‌گذار مهم است که پای مردم به این رستوران باز شود. حتما این‌قدر جاذبه دارد که بسیاری از تازه‌واردان مشتریان دائمی بشوند؛ ولی همین‌طور که در اتوبان جلو رفتم و دیدم که بیلبوردهای تبلیغاتی آش افطاری همچنان تداوم دارد، متوجه شدم که نمی‌تواند کار بخش خصوصی باشد. با آنکه آرم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در بیلبوردهای عظیم به چشم نمی‌خورد؛ ولی دریافتم که هزینه‌های سرسام‌آور چاپ و نصب این پوسترها از سوی شهرداری تهران تأمین شده است. در شرایط کمبود و گرانی‌ها، شهرداری اتوبان‌های شمال تهران را نیز بی‌نصیب نگذاشته بود و افراد نسبتا مرفه این بخش از پایتخت را نیز برای استفاده از آش مجانی دعوت می‌کرد. در‌حالی‌که بسیاری از تأسیسات و تجهیزات مهم شهر تهران کهنه و فرسوده شده، تخصیص سخاوتمندانه منابع محدود برای چنین تبلیغاتی چه توجیهی دارد؟ هر‌چند بودجه فرهنگی از بودجه جاری و بودجه عمرانی جدا است؛ ولی در مجموع تخصیص منابع برای وظایف مختلف شهرداری نشانگر اولویت‌های سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران این نهاد است. تعمیر و نگهداری نامناسب اتوبوس‌های کهنه، مشکلات بسیاری را برای شهروندان تهران سبب می‌شود. به طور مثال به دلیل خراب‌بودن کولرهای بسیاری از اتوبوس‌های بی‌آرتی، در تابستان گرم تهران این اتوبوس‌ها به کوره مبدل می‌شود؛ یا در سربالایی اتوبان‌های شمال شهر خرابی اتوبوس‌های مستعمل، به سرگردانی مسافران در نقاطی منجر می‌شود که تاکسی خالی وجود ندارد. فرسودگی و کثیفی بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس در سراسر تهران، چهره شهر را فقیر می‌کند و چشم را می‌آزارد.

مسلما از اجرای طرح افطاری مجانی بسیاری بهره‌مند شده‌اند. طراح پوستر، چاپخانه، مسئولان نصب پوستر در سراسر شهر تهران، افرادی که در تهیه مواد لازم برای پخت آش مشارکت داشته‌اند و همچنین گروه آشپزها و توزیع‌کنندگان آش قطعا از اجرای این طرح بهره‌مند شده‌اند. من در فضای مجازی برای یافتن پیامدهای مثبت این طرح پرهزینه جست‌وجو کردم؛ ولی چیزی پیدا نکردم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها