|

‌روایت سومین نمازجمعه شهر امید

حجت‌الاسلام منصف در ابتدای خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته شهر امید با تأکید بر ضرورت بازخوانی و بازگشت به اصولی که در جریان انقلاب اسلامی و ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی ایران برای مردم بیان شده و همه اقشار و گروه‌ها متحد و یکپارچه خواستار استقرار آن بودند، گفت: چنانچه در خطبه اول به حدیث ارجمند امام صادق‌(ع) ارجاع دادم، پایه حکومت اسلامی رفاقت و الفت با مردم و خداترسی و پاکدامنی و وقار کارگزار حکومت است. اصلا پایه‌اش خوب برخوردکردن با مردم است و مردم هم در انقلاب اسلامی به دنبال چنین برداشتی از اسلام بودند و هستند. تکلیف جمهوری و دموکراسی هم که معلوم بوده است. ببینیم اگر به اینها رسیده‌ایم، موفق بوده‌ایم و اگر نه باید رجوع کنیم به اهداف و پایه‌هایی که ترسیم شده بود‌ و اگر محقق نشده، ایراد در من و شمای مسئولی است که برای تحقق آنچه گفته‌ایم، آن‌چنان که باید و شاید تلاش نکرده‌ایم یا درگیر حاشیه و فرع شده‌ایم. امام‌جمعه شهر امید افزود: از یک جایی به بعد شاهد آن هستیم که گاهی بعضی اصول توسط اصول دیگر تخریب شدند؛ این یعنی درگیر فرع‌شدن و اصل را رهاکردن. بعضی‌ها جوری از استقلال گفته‌اند که آزادی ذبح شده است، بعضی دیگر طوری از آزادی گفته‌اند که اخلاق نابود شده و برخی همکاران بنده جوری از اسلام گفته‌اند که نه آزادی و نه عدالت و نه کرامت انسان در آن معنا داشته است.

اینها باید حل شوند؛ دوقطبی‌هایی که همین الان هم در جامعه گرفتارش شده‌ایم. اینجا از این تریبون هشدار می‌دهم به جای حرکت رو به جلو، درگیر دوقطبی‌سازی‌های بیهوده‌ای نشویم که حاصلش حتما پیشرفت و ترقی جامعه نیست.

حجت‌الاسلام منصف با اشاره به وقوع دو قتل اخیر در هفته گذشته، گفت درباره همین اتفاقات هم آن‌قدر درگیر فرع و حاشیه می‌شویم که چاره‌اندیشی اساسی فراموش می‌شود.

بعضی‌ها هم به جای التیام‌دادن، بر آلام و زخم‌های دل مردم نمک می‌پاشند. یک دوگانه‌هایی ممکن است درست بشود که صحیح نیست؛ مثلا منِ طلبه فکر کنم اگر درباره قتل فجیع آن دختر 17ساله در اهواز بگویم و به دنبال راه‌حلی ریشه‌ای باشم که دیگر این قبیل اتفاقات هولناک نیفتد، جبهه مقابل انقلاب خوشحال می‌شود و یک برادر روشنفکر یا جامعه‌شناس تصور کند اگر درباره شهادت آن پلیس مظلوم در شیراز بگوید و برای تکرار‌نشدن این دست اتفاقات مطلبی بنویسد و چاره‌جویی کند، آن‌وقت مردم درباره‌اش می‌گویند که دست این با آن طلبه حکومتی در یک کاسه است. این چه بلایی است که سر خودمان آورده‌ایم؟ احساسات عمومی با هرکدام از این اتفاقات جریحه‌دار و دردمند می‌شود و افکار عمومی به دنبال توضیح روشن و شفاف می‌گردد و آن وقت این وسط باید تازه دوگانگی‌ها و دعواها را ببینند.

آنچه امروز عطش جامعه همچنان امیدوار به آینده را برآورده می‌کند و احساس امنیت و آرامش می‌دهد، استقرار کامل حاکمیت قانون، قانونی بر اساس آموزه‌های اصیل دینی و متناسب با حقوق پایه و مدنی و شهروندی است و لاغیر. وی افزود: تا وقتی فقط به دنبال مقصریابی باشیم و هر روز به دنبال برجسته‌کردن اختلاف‌ها و انگ‌زنی به یکدیگر و سیاه و سفید نشان‌دادن همه چیز باشیم، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

دستاوردها و موفقیت‌ها هم در این هیاهوها دیده نمی‌شوند. برادران و خواهران عزیز! همه در به‌وجود‌آمدن این وضعیت سهیم و شریکیم. منِ مسئول به قدر مسئولیت و وظایفم بیشتر و مردم کمتر از همه ما و انصاف نیست که این مردم نجیب و شریف با همه گرفتاری‌هایشان، دغدغه و نگرانی دعواهای بی‌فایده ما را هم داشته باشند. امام‌جمعه شهر امید با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تهاجم ترکیبی دشمن و لزوم جهاد تبیین گفت: ایشان این وظیفه را بر عهده اهل فکر و رسانه‌ها، آن‌هم با تأکید بر عهده همه رسانه‌ها و فضای مجازی و هر کسی که یک مرکزی و منبری برای حرف‌زدن با افکار عمومی جامعه دارد، سپردند. معنایش این است که در مقابل اقدامات تهاجمی همه در داخل کمک کنند.

وی افزود: خواهش بنده از برادران و خواهران مسئول و خودجوش این است که در این زمینه نه یک قدم عقب‌تر و نه یک قدم جلوتر از رهبری حرکت نکنند؛ این فرمایش و دستور جهاد تبیین که می‌تواند نقطه اشتراک نیروهای داخل شود، خدای ناکرده با کج‌فهمی و بدسلیقگی عده‌ای به افتراق و تسویه‌حساب‌های جدید تبدیل نشود. خطیب نماز جمعه شهر امید در پایان گفت: هرجا مردم احساس کنند تعدی و تهاجمی به فرهنگ یا کشورشان شده، همه در کنار هم می‌ایستند.

در همین موردی که در هفته گذشته رخ داد، یک شیطنت رسانه‌ای، یک تهاجم به فرهنگ کشور درباره زبان و ادبیات فارسی، ببینید چطور فعالان فضای مجازی با هر گرایش و رسانه‌ها و مطبوعات جناح‌های مختلف با یک موضع واکنش نشان دادند. اینها در جامعه نیاز به تقویت دارد.

با‌هم‌بودن‌های ما آغاز و تضمین پیروزی است. خطبه‌ام را با دعوت خودم و شما به تقوای الهی و رعایت انصاف و خویشتن‌داری به پایان می‌برم. امروز از یکی از خواهران نخبه دانشگاهی و حقوق‌دان دعوت کرده‌ام تا درباره لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت و موضوع کودک‌همسری به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند.

ان‌شاءالله که با توجه قانون‌گذاران و مقامات مسئول، چاره‌اندیشی عاجل شود. سلام و درود خدا بر مردم که تأمین راحتی، امنیت و آرامش آنان بر عهده ماست. خداوند مقامات ما را در مسائلی که برای مردم و در راه خیر مردم است، الهام ببخشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها