|

آیا جهان صدای جوانان را می‌شنود؟

نیوزویک مقاله‌ای را منتشر و در آن این امر را مطرح کرده است که در عصر حاضر سازمان‌ها باید صدای جوانان باشند و حقوق کودکان را برای شنیده‌شدن و توجه نادیده نگیرند. این واقعیتی است کتمان‌ناپذیر که همه کودکان حق شنیده‌شدن دارند. هیچ ابزاری قدرتمندتر از صدا وجود ندارد. صدا می‌تواند بر افکار، احساسات و اعمال تأثیر بگذارد.

آیا جهان صدای جوانان را می‌شنود؟

زینب همتی- نیوزویک مقاله‌ای را منتشر و در آن این امر را مطرح کرده است که در عصر حاضر سازمان‌ها باید صدای جوانان باشند و حقوق کودکان را برای شنیده‌شدن و توجه نادیده نگیرند. این واقعیتی است کتمان‌ناپذیر که همه کودکان حق شنیده‌شدن دارند. هیچ ابزاری قدرتمندتر از صدا وجود ندارد. صدا می‌تواند بر افکار، احساسات و اعمال تأثیر بگذارد.

در‌حال‌حاضر جوانان جهان زیر سایه متروپل‌های فرهنگی و چرخه خبری سرشار از سناریوهای آخرالزمانی قرار دارند. آنها مدام درگیر شنیدن نگرانی‌هایی درباره بحران‌های تغییرات آب‌و‌‌هوایی، بدتر‌شدن سلامت روان و تأثیرات کووید بر یادگیری هستند. این مسائل تأثیری به‌یاد‌ماندنی بر دنیایی دارد که جوانان به ارث خواهند برد. با‌این‌حال، صدای جوانان در بحث‌های سیاست جهانی و تصمیم‌گیری‌های تجاری کمتر شنیده می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که نسل آینده باید با تصمیمات جامعه امروز زندگی کند. نیوزویک در مقاله‌اش پرسش‌هایی مطرح کرده است نظیر‌: چرا از نادیده‌گرفتن جوانی دست برنمی‌داریم؟ بلندگو را در اختیار آنان قرار نمی‌دهیم‌؟ به حرف‌ها و دغدغه‌هایشان گوش نمی‌دهیم؟

جوانان مصرف‌کننده حال و آینده هستند. آنها رأی می‌دهند، انتخاب می‌کنند و به‌شدت رویه‌ها و اخلاقیات پایداری شرکت‌ها و محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهند. شاید به این دلیل است که جوانان سبب می‌شوند تا مؤسسات استانداردهای بالایی را حفظ کنند و مجبور هستند با حقایق دشوار روبه‌رو شوند. طبق تحقیقاتی که مک کینزی و شرکا انجام داده‌اند، «اکنون زمان گوش‌دادن به حقایق سخت و تقاضای تغییر است». اینفلوئنسرها، سیاست‌گذاران، رهبران تجاری، سفیران و سازمان‌ها در همه سطوح باید در تصمیم‌گیری‌هایی که بر جوانان تأثیر می‌گذارد، مشارکت جوانان را درخواست کنند و مدنظر قرار دهند. بسیار مهم است که دولت‌ها و کسب‌وکارها به حقوق نوجوانان و کودکان احترام بگذارند، محیط‌های دوستدار کودک بسازند، نیازهای جوانان را در مورد راه‌حل‌های جهانی لحاظ کنند و واقعا به ایده‌های جوانان گوش دهند.

اهمیت بالا‌بردن، محافظت و تقویت صدای جوانان را نمی‌توان نادیده گرفت.

خود جوانان نیز در گوشه و کنار جهان در برنامه‌های مختلف و خلاقانه‌ای که یونیسف یا سازمان‌های دیگر ارائه می‌کنند، حضور دارند و آنها را مدیریت می‌کنند. مثلا در گوشه‌ای از جهان برای مبارزه با خشونت جنسی، آموزش دختران و زنان جوان و برای شنیدن صدای خود از طریق آموزش، فناوری و هنر تلاش می‌کنند. همچنین کمپین دیگری تأسیس شده که به جوانان امکان می‌دهد تا سبک زندگی پایدار را گسترش دهند و تأثیرات تغییرات آب‌و‌هوایی، به‌ویژه بر سلامت جسمی و روانی انسان‌ها را بررسی کنند. برای این کمپین در بارابادوس بیش از هزارو 400 نفر درخواست همکاری کرده‌اند. یکی از سازمان‌های فعال برای شنیدن صدای جوانان، یونیسف است که برای دهه‌ها تلاش کرده تا مسائل کودکان را مورد توجه قرار دهد و صدای جوانان را به گوش جهانیان برساند. این سازمان با فراهم‌کردن مسیرهای فعال و فراگیر برای پیوستن جوانان به گفت‌وگوهای رده‌بالا تلاش می‌کند. هر بار جوانان یونیسف از سرتاسر جهان گرد‌‌هم می‌آیند تا درباره مشکلاتی که جوامع با آن روبه‌رو هستند همفکری و هم‌اندیشی کنند. سازمان‌های دیگر نیز در راستای شنیدن صدای جوانان، تلاش‌هایی انجام می‌دهند.

بدون تردید با گوش‌دادن به جوانان می‌توان مسائل زیادی را یاد گرفت. جهان بارها و بارها شاهد این بوده‌ که تغییراتی که با رهبری جوانان آغاز می‌شود، قدرت شکل‌دهی آینده را دارد.

هر جوانی سزاوار آینده‌ای است که ارزش رؤیاپردازی داشته باشد و البته هر جوانی دیدگاهی دارد که شایسته شنیدن است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها