|

مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تحت تأثیر حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری انجام شد

موحدی‌کرمانی؛ رئیس خبرگان ششم

مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح سه‌شنبه یکم خرداد ماه با حضور سران قوا و شخصیت‌های کشوری و لشکری آغاز شد. مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان با قرائت پیام رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد و پس از تعیین هیئت‌رئیسه سنی که شامل رئیس، نایب‌رئیس و دو منشی است، هیئت‌رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد.

موحدی‌کرمانی؛  رئیس خبرگان ششم

حمیدرضا به‌گذر: مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح سه‌شنبه یکم خرداد ماه با حضور سران قوا و شخصیت‌های کشوری و لشکری آغاز شد. مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان با قرائت پیام رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد و پس از تعیین هیئت‌رئیسه سنی که شامل رئیس، نایب‌رئیس و دو منشی است، هیئت‌رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. محمدعلی موحدی‌کرمانی، روز سه‌شنبه رئیس ششمین دوره خبرگان رهبری شد؛ آن‌هم در شرایطی که کاندیداهای جامعه مدرسین شانس بالاتری برای تکیه بر این صندلی داشتند. افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری را شاید بتوان افتتاحیه‌ای متفاوت از دوره‌های گذشته دانست. در اولین روز از آغاز به کار مجلس خبرگان ششم جای خالی دو عضو شاخص این مجلس یعنی سیدابراهیم رئیسی و سیدمحمدعلی آل‌هاشم با تصاویری از آنها بر روی صندلی شماره یک و ۲۲ پر شده بود. دو چهره‌ای که یکی برای سومین بار نماینده مردم استان خراسان جنوبی شده بود و دیگری اولین دوره حضورش از استان آذربایجان شرقی را قرار بود تجربه کند اما اتفاقی ناگوار مانع شد و همگان را دچار شوکی بزرگ در غم از دست دادن‌شان کرد. در ابتدای جلسه و بعد از تشکیل هیئت‌رئیسه سنی و برگزاری مراسم افتتاحیه، مجلس خبرگان رهبری وارد انتخاب هیئت‌رئیسه دائمی خبرگان ششم شد و برخلاف گمانه‌زنی‌ها رئیس منتخب این مجلس برای دو سال اول آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی شد.

رئیس خبرگان ششم با ۶۶ درصد آرا

موحدی‌کرمانی ۹۳‌ساله در شرایطی رئیس خبرگان رهبری شد که تا زمان افتتاحیه خبرگان ششم، در گمانه‌زنی‌ها شانس‌ زیادی برای ریاست او قائل نمی‌شدند؛ به عبارت دیگر در تحلیل‌هایی که چهره‌ها و رسانه‌ها ارائه می‌کردند، نام موحدی‌کرمانی در پایین فهرست افرادی بود که احتمال ریاست آنها می‌رفت. طبق این خبر، از ۸۳ نماینده حاضر، ۵۵ رأی با نام موحدی‌کرمانی بود و به‌این‌ترتیب او نخستین رئیس در دوره ششم خبرگان شد؛ به عبارت دیگر او آرای حدود ۶۶ درصد از اعضای خبرگان را توانست جلب کند. انتخاب موحدی‌کرمانی در کرسی ریاست مجلس خبرگان شاید آنجا کمی عجیب به نظر رسید که در روزهای منتهی به آغاز مجلس خبرگان رهبری و بالا‌گرفتن گمانه‌ها درباره ریاست مجلسی که احمد جنتی، رئیس پیشین، در آن حضور نداشت، اسم‌هایی مانند آیت‌الله حسینی‌بوشهری، آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله مدرسی‌یزدی و البته خود آیت‌الله موحدی‌کرمانی به گوش می‌رسید اما شانس اعرافی و حسینی‌بوشهری بالاتر ارزیابی می‌شد، به‌ویژه اینکه اکثریت مجلس خبرگان ششم در اختیار فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود تا جامعه روحانیت مبارز. هرچند مصباحی‌مقدم، از اعضای جامعه روحانیت، چند روز مانده به مراسم افتتاحیه شانس «مدرسی‌یزدی»، «حسینی‌بوشهری» و «موحدی‌کرمانی» را یکسان ارزیابی کرده بود اما زمزمه‌های سیاسی این گزاره را چندان تأیید نمی‌کرد. ‌‌در این مراسم علی لاریجانی، محمدرضا عارف، محمدرضا باهنر، سرلشکر رحیم‌صفوی، آقامحمدی، حسین دهقان، سعید جلیلی، محمود احمدی‌نژاد، محمدجعفر منتظری، محمد اسلامی، پیمان جبلی، داود منظور، محمدعلی زلفی‌گل، عیسی زارع‌پور، علی القاصی، ذبیح‌الله خداییان، امیر نصیرزاده، سردار فدوی و... حضور داشتند. در جریان برگزاری این مراسم، رؤسا و اعضای شش کمیسیون این مجلس (سیاسی-اجتماعی، امور مالی و اداری، اصل 108 قانون اساسی، اصل 107 و 109 قانون اساسی، تحقیق موضوع اصل 111 قانون اساسی و بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه) نیز مشخص شدند. هیئت‌رئیسه دائم مجلس خبرگان رهبری، هفت عضو دارد که شامل رئیس، دو نایب‌رئیس، دو منشی و دو کارپرداز می‌شود. دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری هشت سال و تعداد نمایندگان این مجلس 88 نفر است. انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه 11 اسفند 1402 هم‌زمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد. نمایندگان دوره جدید مجلس خبرگان رهبری پس از پایان بخش اول مراسم افتتاحیه ششمین دوره این مجلس، ادای سوگند کردند.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها