|

اهدای نشان‌های لاکپشت پرنده

پس از یک سال وقفه، نشست اعلام نشان‌های لاکپشت پرنده به بهترین کتاب‌های دو سال گذشته برگزار شد‌ و از «‌محمودرضا بهمن‌پور» و «‌ایران گرگین» به‌عنوان کسانی که نشان ویژه را دریافت می‌کنند نیز نام برده شد‌.

اهدای نشان‌های لاکپشت پرنده

 

پس از یک سال وقفه، نشست اعلام نشان‌های لاکپشت پرنده به بهترین کتاب‌های دو سال گذشته برگزار شد‌ و از «‌محمودرضا بهمن‌پور» و «‌ایران گرگین» به‌عنوان کسانی که نشان ویژه را دریافت می‌کنند نیز نام برده شد‌. همچنین چهار کتاب کودک و نوجوان تألیفی برای دریافت نشان‌های نقره‌ای لاکپشت پرنده معرفی شدند. لاکپشت پرنده فهرستی از بهترین کتاب‌های منتشر‌شده هر سال است که جمعی از نویسندگان کتاب کودک و نوجوان آن را انتخاب می‌کنند و دوره دوازدهم و یازدهم آن به شکلی متفاوت برگزار می‌شود. در آغاز نشست معرفی برگزیدگان نشان‌های‌ لاکپشت پرنده که دیروز در فروشگاه مرکزی شهر کتاب با حضور خبرنگاران و مروجان کتاب کودک و نوجوان برگزار شد، «پدرام الوندی» مدیر فروشگاه مرکزی شهر کتاب، ضمن خوشامدگویی، به بیش از یک دهه همکاری مؤسسه شهر کتاب و گروه لاکپشت پرنده در معرفی کتاب‌های با‌کیفیت اشاره کرد و سپس محمود برآبادی به‌عنوان نماینده داوران، بیانیه گروه داوران را خواند و فرمهر منجزی برگزیدگان را معرفی کرد.

بیانیه داوران

بیانیه داوران لاکپشت پرنده مانند دوره‌های پیش که به مسائل، مشکلات و تحولات کتاب کودک می‌پرداخت، این بار نیز تحلیلی بود. در بخشی از بیانیه داوران لاکپشت پرنده آمده است: «کتاب کودک و نوجوان در دو سال گذشته دوره‌ای از بیم و امید را پشت سر گذاشته است. متأسفانه افزایش هزینه‌های تولید، به‌ویژه گرانی کاغذ و هزینه‌های مربوط به چاپ، به افزایش قیمت تمام‌شده کتاب کودک و نوجوان، مخصوصا کتاب‌های چهاررنگ و ساخت‌وسازی کودکان انجامیده و با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی و پایین‌آمدن قدرت خرید مردم، کتاب عملا از سبد هزینه بسیاری از خانوارهای ایرانی حذف و به کالایی لوکس تبدیل شده است. این اتفاق دسترسی به کتاب‌های تازه و باکیفیت را برای بسیاری از کودکان و نوجوانان ایرانی ناممکن یا دست‌کم دشوار کرده است‌». این بیانیه افزوده است: «در چنین شرایطی، گروه داوران لاکپشت پرنده ضمن ارج‌نهادن به فعالیت‌های داوطلبانه در سراسر ایران، امیدوار است در آستانه‌ سال نو با اهدای مردمی کتاب به کتابخانه‌های عمومی در مناطق روستایی، حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، دسترسی همه‌ کودکان و نوجوانان ایرانی به کتاب‌های باکیفیت فراهم شود‌». در این بیانیه همچنین از تحولی مثبت در کتاب‌های کودک و نوجوان ایران سخن به میان آمده است: «توجه به ادبیات غیرداستانی با گرایش به ایران، محیط‌ زیست و طبیعت ایران، شخصیت‌های تأثیرگذار ایرانی و تاریخ و آیین‌های ایران را به فال نیک می‌گیریم؛ به‌ویژه که این تحول با تلاش‌های تصویرگران، عکاسان و طراحان گرافیک ایرانی در خلق تصویرهایی واقع‌گرایانه از ایران برای کودکان و نوجوانان همراه شده و تجربه‌های تازه‌ای را پدید آورده که با استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها رو‌به‌رو شده است. امسال نخستین سالی است که تمام برگزیدگان ما آثار تألیفی و همه آنها درباره ایران هستند‌».

برگزیدگان نشان ویژه: بهمن‌پور و گرگین

در این نشست، ایران گرگین به خاطر گسترش دانش و اطلاعات درباره ایران و سرویراستاری فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان و محمودرضا بهمن‌پور به خاطر بنیان‌گذاری برخی نهادها و رویدادهای مهم از‌جمله بی‌ینال‌های تصویرگران و گسترش گفت‌وگو میان نسل‌های قدیم و جدید پدیدآورندگان کتاب در دوره‌ای که حذف و طرد سکه رایج روزگار بود، به‌عنوان برگزیده نشان ویژه لاکپشت پرنده معرفی شدند.

چهار نشان نقره‌ای

در این نشست برگزیدگان دو دوره معرفی شدند. گروه داوری یازدهمین دوره اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاکپشت پرنده به دلیل برخورد خلاقانه و هنرمندانه با محیط زیست و فراهم‌کردن فرصتی بی‎‌نظیر برای آشنایی با جنگل‌های ایران و شکل‌دادن به احساس مسئولیت کودکان و نوجوانان ایرانی در برابر میراث ارزشمند طبیعی کشور، اردوان زرندیان پدید‌آورنده‌ کتاب «جنگل‌های هیرکانی» از انتشارات نردبان و به دلیل توجه به تنوع زیستی، اهمیت پرنده‌ها برای محیط زیست و تقویت احساس مسئولیت کودکان و نوجوانان ایرانی در برابر پرندگان ایرانی، پرویز بختیاری پدید‌آورنده‌ مجموعه سه‌جلدی «تماشای پرندگان» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به‌عنوان برگزیدگان‌ نشان نقره‌ای معرفی کردند. همچنین گروه داوری دوازدهمین دوره اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاکپشت پرنده به دلیل توجه زیبایی‌شناسانه به شهر و بهره‌گیری هنرمندانه از عناصر بصری شهر در شکل‌دادن به کتاب تصویری جذاب و هم‌نشینی خلاقانه متن و تصویر، هاله قربانی و فرهاد حسن‌زاده، پدید‌آورندگان کتاب «نه مثل هر روز» از انتشارات کتاب چ و به دلیل ارائه روایتی هنرمندانه از زندگی زنی کوشا، تأثیرگذار، دانشمند و در عین حال کمتر شناخته‌شده با تصویرهایی هنرمندانه، سودابه فرضی‌پور و فریده شهبازی، پدید‌آورندگان کتاب «‌آذر در زهره: زندگینامه‌ آذر اندامی» از مجموعه زنان و مردانی که ایران را ساخته‌اند از انتشارات شهر قلم را به‌عنوان برگزیدگان نشان نقره‌ای لاکپشت پرنده معرفی کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها