|

سکینه‌سادات پاد در گفت‌وگو با «شرق»:

زنان نیازمند جانمایی در حکمرانی ایران امروز هستند

‌سکینه‌سادات پاد، مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» معتقد است که زنان ایرانی توان و دانش کافی برای نقش‌آفرینی جدی در حکمرانی ایران را دارند و باید برای رسیدن به جایگاه و موقعیت مناسب خود تلاش کنند.

زنان نیازمند جانمایی در حکمرانی ایران امروز هستند

‌سکینه‌سادات پاد، مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» معتقد است که زنان ایرانی توان و دانش کافی برای نقش‌آفرینی جدی در حکمرانی ایران را دارند و باید برای رسیدن به جایگاه و موقعیت مناسب خود تلاش کنند.

پاد که میهمان غرفه روزنامه «شرق» در نمایشگاه مطبوعات بود، در گفت‌وگو با «شرق» در تبین جایگاه زنان در جامعه حکمرانی امروز ایران گفت: زنان ایرانی به معنای واقعی دانشمند و فهیم هستند و بخش مهمی که امروز در ایران داریم دستاورد نقش‌آفرینی زنان در جامعه است. بنابراین نقش پررنگ زنان در ایران امروز غیر قابل انکار است و خانم‌ها حذف‌شدنی نیستند.

اما درباره جانمایی در حکمران، من هم از شرایط فعلی راضی نیستم. البته اگر به سخنان مقام معظم رهبری هم رجوع کنیم متوجه می‌شویم ایشان هم گلایه‌هایی دارند؛ بنابراین برای حضور پررنگ زنان در حکمرانی باید تلاش کنیم و نیاز است زنان در جانمایی حکمرانی وارد شوند و نقش‌آفرین شوند.

مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» در دولت سیزدهم، در نقد بی‌اعتمادی به سپردن مناصب کلیدی به زنان تأکید کرد: معتقدم زنان قابل اعتماد هستند، بحث بی‌اعتمادی نیست و فقط تفکر مردانه باید به این سمت برود که زنان می‌توانند به‌‌لحاظ نرم‌افزاری و حتی فسلفی در دنیا اثرگذار باشند؛ بنابراین باید به زنان احترام بیشتری بگذاریم و زنان را در متن بیاوریم، زیرا اگر در متن نیایند، حتما دچار نقصان خواهیم شد. او ادامه داد: شاید زنان ما دلخور باشند و ناراحت به این دلیل که به اندازه شایستگی و مادرانگی که دارند مورد توجه نبوده‌اند. البته تأکید می‌کنم منظور از مادرانگی بحث زایش نیست، منظور این است که جنس زن این است و می‌خواهد نقص‌ها را برطرف کند، محبت کند و اگر در حکمرانی این زن قرار بگیرد، چون نگاه دقیق‌تر به نقص‌ها دارد، تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد کرد و من معتقدم حال مردم بهتر می‌شود. مطمئنا با حضور نقش‌آفرین زنان، حکمرانی مطلوب‌تر و شایسته‌تری رخ خواهد داد.

پاد در پاسخ به این سؤال که نگاه مردانه در همه وجوه تصمیم‌سازی از جمله قانون‌گذاری و مدیریتی کاملا مشهود است، در این شرایط عبور از این نگاه ناممکن است، راهکار جدی‌گرفتن زنان در حکمرانی چیست؟ گفت: در وهله نخست خود زنان باید همت کنند، تأثیر فقه در قوانین ما خیلی مهم است، اساسا در بستر فقه پویایی که امام از آن سخن می‌گویند می‌توان خیلی از مطالبات امروز زن را پاسخ داد. اگر قرائت ما یک قرائت خاص و خشک و متفاوت نباشد، ما می‌توانیم از بستر همان فقه تغییرات را ایجاد کنیم.

او همچنین درباره سرنوشت لایحه حمایت از زنان که ملموس‌ترین تلاش‌های بی‌نتیجه مانده در سال‌های اخیر بر اثر همان نگاه مردانه است هم گفت: قبول دارم لایحه حمایت از زنان لایحه کاملی نیست، اما بسیار تلاش کرده‌ام به تصویب برسد، زیرا معتقدم این لایحه یک رویکرد است و باید به سرانجام برسد. حتی برای هیئت‌رئیسه و شخص قالیباف نامه نوشتم و پیگیر عدم رسیدگی به لایحه شدم و پرسیدم دلیل عدم رسیدگی و تصویب چیست، حتی معتقدم دچار تخلف قانونی هم شده‌اند که لایحه را بلاتکلیف نگه داشته‌اند، اما خب هرچند جوابی هم نگرفتم. البته با حمایت مقام معظم رهبری از لایحه که بر تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف لایحه تأکید داشتند، امیدواریم هرچه زودتر در صحن علنی بررسی و تعیین تکلیف شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها