|

معاون تجهیزات انرژیتیک بخش فولادسازی شرکت ذوب‌آهن اصفهان:

کاهش 240 هزار متر‌مکعبی مصرف روزانه گاز طبیعی

صرفه اقتصادی 10‌میلیارد‌و 800 میلیون ‌ریالی معاون تجهیزات انرژیتیک بخش فولادسازی گفت: دیگ‌های اوتیلیزاتور کنورتور در فرایند تبدیل چدن به فولاد مزایایی از قبیل بی‌نیازی از مصرف روزانه گاز طبیعی به میزان 240 هزار متر مکعب و به دنبال آن صرفه اقتصادی 10‌میلیارد‌و 800 میلیون‌ریالی را برای کارخانه در پی دارد.

کاهش 240 هزار متر‌مکعبی مصرف روزانه  گاز  طبیعی

صرفه اقتصادی  10‌میلیارد‌و 800 میلیون ‌ریالی  معاون تجهیزات انرژیتیک بخش فولادسازی گفت: دیگ‌های اوتیلیزاتور کنورتور در فرایند تبدیل چدن به فولاد مزایایی از قبیل بی‌نیازی از مصرف روزانه گاز طبیعی به میزان 240 هزار متر مکعب و به دنبال آن صرفه اقتصادی 10‌میلیارد‌و 800 میلیون‌ریالی را برای کارخانه در پی دارد.

محمدرضا اسماعیل‌زاده، قائم‌مقام مدیر بخش فولادسازی ذوب‌ آهن اصفهان، گفت: مدت‌زمان انجام تعمیرات اخیر رکورد جدیدی در زمان تعمیرات دیگ بوده که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قبل از توقف کنورتور، اعم از تهیه نقشه و ساخت تجهیزات مورد نیاز به وسیله مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات مکانیک و همکاری مدیریت‌های امور فنی و برنامه‌ریزی تولید، خرید تجهیزات، سفارشات و کنترل کالا، تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان، راهبری و پشتیبانی ماشین‌آلات و خودروهای سنگین و... این تعمیرات با ثبت رکورد 14 روز به اتمام رسید و کنورتور 3 در مدار تولید قرار گرفت.

تعمیرات فولادسازی ذوب‌ آهن اصفهان با  رویکرد  زیست‌محیطی

او افزود: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده، تعمیرات کنورتور و دیگ اوتیلیزاتور شماره 3 با رویکرد زیست‌محیطی از هفدهم دی‌ماه سال جاری آغاز شد و در تاریخ دوم بهمن‌ماه، سه روز زودتر از گراف تعیین‌شده، بدون هیچ‌گونه خللی در روند تولید و با تلاش و کوشش شبانه‌روزی نیروی انسانی مجرب شرکت با موفقیت به پایان رسید و این در حالی است که آخرین تعمیرات اساسی دیگ اوتیلیزاتور کنورتور شماره 3 در سال 1400 در مدت‌زمان 18 شبانه‌روز انجام گرفته بود.

این تلاشگر ذوب‌آهنی در پاسخ به این سؤال که آیا بومی‌سازی خاصی در این مسیر انجام شده است، چنین گفت: با توجه به نیاز کاهش وابستگی خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و با تکیه بر توان متخصصان داخلی اکثر تجهیزات مورد نیاز دیگ‌های اوتیلیزاتور شامل پمپ‌های تغذیه و سیرکولاسیون، روتور مکنده دود، مبدل‌های حرارتی، بافل‌های غبار‌گیر اولیه و ثانویه بومی‌سازی شده و از سازندگان داخلی تأمین می‌شود.

معاون تجهیزات انرژیتیک بخش فولادسازی ذوب آهن بیان کرد: همچنین به منظور تسریع در تأمین سطوح حرارتی چهار وجه مسیر بالارونده سر کنورتورها که به علت مجاورت با مذاب و تحمل تنش‌های بالا و با در نظر گرفتن اتمام عمر مفید کاری آنها، برای جلوگیری از اختلال در تولید و همچنین بروز مسائل و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فرسودگی سطوح یادشده، پروژه طراحی و تهیه نقشه‌های ساختی در 20 شیفت و پس از تأمین لوله‌های مورد نیاز، عملیات ساخت، پیش‌مونتاژ و آماده‌سازی پنل اکران‌های مورد نیاز به جای تأمین آماده از خارج کشور انجام شد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیر مستقیم فرسودگی‌های سطوح حرارتی دیگ بر عملکرد سیستم تصفیه غبار اقدامات انجام‌شده، سبب جلوگیری از پس‌زدن و انتشار گرد‌و‌غبار به محیط و جذب حداکثری آن با سیستم تصفیه غبار شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها