|

بحران مهاجران غیرقانونی و ازسرگیری احداث دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک

عقب‌نشینی بایدن

‌رئیس‌جمهوری آمریکا که اقدام دولت دونالد ترامپ برای احداث دیوار مرزی با مکزیک را اقدامی «نژادپرستانه» خوانده بود، با بروز فاجعه ورود رقمی بین شش تا 15 میلیون مهاجر از مرز مکزیک به آمریکا و ایجاد بحران در شهرهای مرزی، اعلام کرد برنامه احداث دیوار مرزی را از سر می‌گیرد.

عقب‌نشینی بایدن

‌رئیس‌جمهوری آمریکا که اقدام دولت دونالد ترامپ برای احداث دیوار مرزی با مکزیک را اقدامی «نژادپرستانه» خوانده بود، با بروز فاجعه ورود رقمی بین شش تا 15 میلیون مهاجر از مرز مکزیک به آمریکا و ایجاد بحران در شهرهای مرزی، اعلام کرد برنامه احداث دیوار مرزی را از سر می‌گیرد. جو بایدن با اعتراف به شدت بحران مهاجران، طرح ازسرگیری ساخت دیوار در امتداد مرز آمریکا با مکزیک را به‌سرعت دنبال می‌کند. این در حالی است که ساخت دیوار مرزی از سیاست‌های مهاجرتی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود و جو بایدن ضمن انتقاد شدید از این سیاست، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، حتی «یک وجب دیگر» دیوار نمی‌سازد. حالا او نه‌تنها ۲۶ قانون فدرال را نقض می‌کند تا دیوار مرزی را دوباره بسازد، بلکه پروازهای مستقیم اخراج مهاجران ونزوئلایی از آمریکا را از سر می‌گیرد. به گزارش نیویورک‌پست، الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، با اشاره به «نیاز فوری و شدید به ساخت موانع فیزیکی» برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران بیشتر، اعلام کرد در جنوب شرق تگزاس حدود ۳۰ کیلومتر دیوار ساخته خواهد شد. بایدن در کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰، بارها مخالفت علنی‌اش با ساخت دیوار را ابراز کرده بود و می‌گفت: «در دولت من حتی یک وجب دیوار ساخته نمی‌شود». او پس از ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۱، در فرمانی اجرائی، ساخت دیوار را «هدردادن پول» خوانده بود. اما اکنون برای تسریع روند کار، ساخت دیوار را از دست‌کم ۲۶ قانون فدرال معاف می‌کند، از‌جمله قانون «آب آشامیدنی سالم» و «قانون هوای پاک».

بر اساس سندی که مایورکاس امضا کرد، از آوریل تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، فقط از منطقه مرزی «ریو گراند ولی» در جنوب شرق تگزاس که یکی از ۹ منطقه مرزی جنوب آمریکاست، ۲۴۵ هزار نفر غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند.

جورج پی. بوش، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه از تگزاس و برادرزاده جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق، به نیویورک‌پست گفت این خبر نشان می‌دهد که بایدن دارد «با واقعیت روبه‌رو می‌شود». او گفت: «بایدن همیشه گفته است که یک وجب دیگر دیوار ساخته نخواهد شد، اما ابعاد بحران مرزی به حدی رسیده است که حتی رهبران دموکرات از بایدن خواسته‌اند اقدامی کند».

بایدن در پاسخ به خبرنگاران مدعی شد که دستش بسته است و نمی‌تواند جلو ساخت بخش‌های جدید دیوار مرزی را بگیرد زیرا کنگره بودجه‌ای را که در سال ۲۰۱۹ به این کار اختصاص داده بود لغو نمی‌کند. دونالد ترامپ در واکنش به این موضوع، در رسانه اجتماعی‌اش، تروث سوشال، نوشت: «آیا جو بایدن از من و آمریکایی‌ها عذرخواهی خواهد کرد که این‌قدر طول کشید تا تکانی به خودش بدهد و اجازه داد سیل ۱۵ میلیون مهاجر غیرقانونی از جاهای ناشناخته به کشور سرازیر شود».

علاوه بر ساخت دیوار مرزی، دولت بایدن اعلام کرد پروازهای مستقیم اخراج ونزوئلایی‌هایی که غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند از سر گرفته می‌شود. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یک مقام ارشد دولت بایدن گفت افرادی که پس از جولای وارد خاک آمریکا شده‌ بودند شناسایی شده‌اند و در روزهای آتی از کشور اخراج می‌شوند.

دولت بایدن ماه گذشته تمام ونزوئلایی‌هایی را که پیش از آگوست در آمریکا زندگی می‌کردند مشمول «وضعیت مصونیت موقت» اعلام کرد که به آنها امکان می‌دهد بدون ترس از دیپورت در کشور بمانند و مجوز کار دریافت کنند. اکنون، اخراج مهاجرانی که پس از جولای وارد آمریکا شده‌اند در تضاد با این تصمیم است که ماه آگوست را مبنا قرار داده بود. بنا بر اعلام اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، فقط در یک روز شش‌هزارو 500 مهاجر ونزوئلایی از مرز عبور کرده‌اند.

دولت بایدن همچنین تأیید کرد ساخت دیوار مرزی در جنوب تگزاس را از ۲۶ قانون فدرال معاف کرده است، از‌جمله قانون آب آشامیدنی سالم، قانون هوای پاک و قانون گونه‌های در معرض خطر، تا حدود ۳۰ کیلومتر دیوار در «استارکانتی» کشیده شود.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دونالد ترامپ در این زمینه در رسانه ‌اجتماعی‌‌اش، تروث سوشال، نوشت: «بایدن تمام قوانین زیست‌محیطی موجود را می‌شکند تا ثابت کند حق با من بود». سازمان‌های محیط‌زیستی و حقوق‌بشری از این اقدام دولت بایدن انتقاد کرده‌اند و منطقه ساخت دیوار مرزی را «آخرین نواره زیستگاه برای شمار زیادی از گونه‌ها» خواندند. جیم چپمن، مدیر گروه حامی محیط زیست «دوستان کریدور حیات وحش»، گفت: «شما نه‌تنها جلو مردم و رودخانه، بلکه مقابل حیات وحش دیوار می‌کشید که هنگام سیل سعی می‌کنند از رودخانه فاصله بگیرند یا سعی دارند به آب برسند. در این رودخانه تنها آب موجود است». روبرتو لوپز، مدافع برنامه «فراسوی مرزها» در «پروژه حقوق مدنی تگزاس»، با اشاره به دولت‌های پیشین گفت: «اوباما دیوار بوش را ساخت و حالا بایدن دارد دیوار ترامپ را می‌سازد».

هزینه یک میلیارد دلاری

شدت‌گرفتن بحران مهاجرت غیرقانونی در مرز ایالات متحده و مکزیک باعث شد به دلیل توقف تردد کامیون‌ها به آمریکا در حدود دو هفته اخیر، هزینه‌های این بحران برای یکی از ایالت‌های مرزی و کلیدی مکزیک از یک میلیارد دلار هم فراتر برود. به گزارش رویترز، دولت ایالتی چیهواهوا در بیانیه‌ای اعلام کرد اقتصاد وابسته به تجارت این منطقه در فاصله ۱۸ سپتامبر تا دوم اکتبر بیش از 

۹۴۷ میلیون دلار از دست داده است. در این بیانیه، «بحران مهاجران» عامل جلوگیری از جریان معمول انتقال کالا به ایالات متحده اعلام شده است. چیهواهوا با ایالت‌های تگزاس و نیومکزیکو آمریکا که هر دو از کانون‌های اصلی تجارت بین دو کشور همسایه محسوب می‌شوند، هم‌مرز است. دولت چیهواهوا اعلام کرد که فقط طی یک روز، خسارات اقتصادی ناشی از بحران پناه‌جویان حدود 

۷۷ میلیون دلار بوده است. در این بیانیه از دولت فدرال مکزیک به دلیل انجام‌ندادن «هیچ اقدامی» برای کاهش خسار‌ت‌های اقتصادی انتقاد و این مشکل ناشی از «بحران مهاجران و بی‌تدبیری در برخورد با تلاش هزاران نفر برای ورود به آمریکا» دانسته شده است.

دولت چیهواهوا را فرمانداری اداره می‌کند که نماینده حزب سیاسی مخالف راست میانه است. این دیپلمات ارشد مکزیک نیز مانند بسیاری از مقام‌های آمریکایی، افزایش مهاجرت را یک وضعیت «بحرانی» توصیف کرده است. خسار‌ت‌های اقتصادی که در بیانیه دولت چیهواهوا به آنها اشاره شده، به دنبال تصمیم مقام‌های ایالات متحده برای افزایش بازرسی‌های امنیتی مرزی است که به تأخیر در تجارت نیز منجر شده است.

اوایل این ماه، برنامه حرکت برخی قطارهای باری به مقصد ایالات متحده نیز دچار اختلال شد؛ زیرا یکی از اپراتورهای حمل‌ونقل ریلی باری مکزیک به دلیل احتمال مرگ یا صدمه‌دیدن مهاجرانی که از روی قطار می‌پرند، به طور موقت فعالیتش را متوقف کرد. نماینده انجمن حمل‌ونقل سیوداد خوارس، یکی از شهرهای مرزی مکزیک در چیهواهوا نیز تأکید کرد: «در یک برآورد جداگانه از اختلالات تجاری در مرز، مشخص شد حدود هشت هزار تریلر حامل کالا به ارزش تخمینی یک میلیارد دلار در چند هفته گذشته در سمت مکزیک سرگردان شده‌اند».

گذرگاه‌های عبور مهاجران در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک روز‌به‌روز با جمعیت بیشتری مواجه می‌شوند؛ به طوری که برخی آمارها حاکی از آن است که تعداد پناه‌جویان عبورکرده از مرز این هفته و در یک بازه زمانی ۲۴ساعته، از هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر گذشته است. با وجود عبور تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک و ایالات متحده، میزان بازداشت این افراد نیز بالاست؛ به طوری که روزانه حدود سه‌هزار و ۵۰۰ بازداشت گزارش شده است و در یک روز از هفته گذشته بیش از هشت هزار مهاجر که قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، بازداشت شدند.

سازمان‌های غیرانتفاعی و همچنین مقام‌های شهرهای مرزی ایالات متحده و مکزیک می‌گویند افزایش کنونی مهاجرت غیرقانونی می‌تواند ناشی از اطلاعات نادرست درباره پناه‌جویی و همچنین افزایش فعالیت قاچاقچیان انسان در مکزیک باشد.‌

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها