|

استاندارد گازوئیل در لیست محرمانه‌ها

بگم‌بگم‌های پرتاوان

شوخی و جدی می‌گوید اگر بخواهم بگم‌بگم‌ها را بگویم باید هر‌روز به دادگاه بروم یک بار گفتیم دادگاهش را هم رفتیم.

بگم‌بگم‌های پرتاوان
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 شوخی و جدی می‌گوید اگر بخواهم بگم‌بگم‌ها را بگویم باید هر‌روز به دادگاه بروم یک بار گفتیم دادگاهش را هم رفتیم.

این گلایه مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران است. وقتی رئیس شورای شهر تهران از میزان استاندارد گازوئیل از او می‌پرسد. براساس استاندارد تکلیفی کنونی تولید گازوئیل در کشور، یورو 4 با گوگرد حداکثر 50ppm باید باشد اما رئیس استاندارد با تردید می‌گوید تقریبا امکان ندارد چنین استانداردی رعایت شود. مهدی چمران هم معتقد است کامیون‌هایی که وارد تهران می‌شوند از گازوئیل‌ها با گوگرد 500 تا 2000 ppm استفاده می‌کنند که یکی از دلایل مهم آلودگی هوای پایتخت است.

اسلام‌پناه به حضور رسانه‌ها در جلسه اشاره می‌کند و می‌خواهد اطلاعات را طبقه‌بندی‌شده در اختیار اعضای شورای شهر قرار دهد، زیرا ممکن است برای تک‌تک مسائلی که مطرح می‌کند به دادگاه برود و از نبود آزادی بیان در حوزه بیان مسائل استاندارد گلایه می‌کند که نظرات فنی و علمی است.

رئیس شورای شهر تهران که درباره مسائل شهر و شورا معتقد است بسیاری از مسائل باید در جلسات دربسته و درونی حل شود، خطاب به رئیس سازمان استاندارد می‌گوید بیان این مشکلات به تاوانی که می‌دهد می‌ارزد‌ اما پاسخ می‌شوند که اگر هر‌روز در کوچه پس‌کوچه‌های اداره بازپرسی کارکنان دولت رفت‌و‌آمد کنید عطای آن را به لقایش می‌بخشید.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفایت می‌گوید این تلخ‌ترین جمله‌ای است که از یک مقام مسئول می‌توان شنید.

اسلام‌پناه می‌گوید: اداره استاندارد وکالتی از جانب مردم و دولت دارد تا در همه حوزه‌ها درخصوص کیفیت، امنیت‌بخشی و عملکرد گزارش‌دهی کند، قانون خط قرمز ماست و در این حوزه تساهل و تسامح هم نداریم، چکش را خورده‌ایم اما کم نگذاشته‌ایم. اگر سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد نبود، وضعیت آلودگی هوا از این هم بدتر بود و به کیفیت گازوئیل وارداتی اشاره می‌کند.

اسلام‌پناه به عملکرد سازمان استاندارد در جهت اجرای قانون هوای پاک اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ این قانون در ماده ۴ اشاره دارد به تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها که مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها که توسط سازمان محیط زیست اعلام می‌شود، نقش استاندارد در این ماده استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات استاندارد با احتراق مؤثر است که بتواند آلایندگی را کم کند. تدوین استانداردی که به استفاده از سوخت در خودروهای سبک اشاره دارد که این موضوع عملیاتی شده و به وقوع پیوسته است، تدوین استاندارد درخصوص سوخت موتورسیکلت است که این سوخت باید استاندارد اجباری باشد که این مورد نیز مصوب شده و صددرصد پیشرفت داشته است؛ تدوین استاندارد درخصوص مصرف سوخت خودروهای سنگین که باید اجباری می‌شده است که درصد پیشرفت این ماده نیز در قانون هوای پاک صددرصد بوده است؛ تدوین استاندارد درباره عملکرد DPF هاست که استاندارد اجباری آن نیز تصویب شده است، استاندارد بعدی درخصوص دوام DPF است که این مورد نیز به‌طور‌کامل انجام شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه وزارت نفت مکلف بود در سه سال سوخت را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید از تولید سوخت بی‌کیفیت و فاقد استاندارد جلوگیری می‌کرد. از سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه ورود بنزین، مازوت و گازوئیل نداشتیم اما امروز محموله‌هایی از سوخت‌ها با توجه به شرایط موجود، وارد کشور شده و گزارش آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم. استاندارد روغن موتور و بنزین و نفت‌گاز نیز اجرا شده و اجرای استاندارد ملی گاز طبیعی نیز در دستور کار اولین جلسه شورای عالی استاندارد قرار دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم استاندارد اجباری گاز طبیعی را در اولین جلسه شورای عالی استاندارد به تصویب برسانیم، می‌گوید: درصدد هستیم استاندارد گازوئیل و نفت کوره را نیز اجباری کنیم که تاکنون انجام نشده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید می‌کند: در تدوین استانداردها تمام ذی‌نفعان دعوت می‌شوند و در همین راستا با مخالفت صریح سایر دستگاه‌ها در زمینه استانداردسازی نفت کوره مواجه شدیم. ما نتایج پایش خود را به دستگاه‌های نظارتی اطلاع می‌دهیم.

پس از سخنان رئیس سازمان استاندارد، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، به برخی از عقب‌نشینی‌ها قانونی اشاره می‌کند و می‌گوید: با عقب‌نشینی در مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده به‌ازای تولید خودروهای نو، عملا به صاحبان خودروهای فرسوده اجازه داده‌ایم تا مادامی که می‌توانند مجوز معاینه فنی دریافت کنند، اجازه تردد در سطح شهر را داشته باشند. لازم است واحدهای معاینه فنی دینامیک را نیز در سطح شهر فعال کنیم؛ چراکه مراکز معاینه فنی استاتیک، به‌تنهایی نمی‌توانند به کاهش آلودگی تهران کمک چندانی کنند.

تشکری‌هاشمی یادآوری می‌کند: مصوبه پرداخت یک‌و‌نیم درصدی مبلغ خودروی نو به خزانه دولت به‌جای اسقاط وسیله نقلیه فرسوده از سطح شهر، خلاف مقررات محیط‌زیستی است و به نظر می‌رسد این موضوع باعث تشدید آلودگی هوای شهر تهران خواهد شد. اجرانشدن مصوبه سال ۸۶ هیئت وزیران مبنی بر توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری، یادآور بی‌توجهی به اجرای این مصوبه توسط سازندگان این وسیله است، د‌رصورتی‌که باید به سویی پیش برویم که موتورسیکلت‌های کاربراتوری با برقی و انژکتوری جایگزین شوند. البته در کنار آن، نظارت بر تولید خودروهای داخلی نیز باید بیشتر شود تا بعد‌ از این، شاهد تولید انبوه خودروهایی که با وجود اخذ مجوزهای پنجاه‌و‌چندگانه، از کارآمدی لازم برخوردار نیستند، نباشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ادامه می‌دهد: استانداردسازی گازوئیل که ۳۸ درصد از کل سوخت مصرفی را تشکیل می‌دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. واقعیت این است که ما وارد یک مسیر غلط شده‌ایم و به‌جای اینکه درخصوص میزان آلایندگی خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودروهای بی‌کیفیت نوی تولید داخل و همچنین، سوخت نامناسب صحبت کنیم، به‌دنبال‌گرفتن معاینه فنی برای موتورخانه‌ها هستیم که تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا هم در این جلسه می‌گوید: در بررسی احکام مربوط به قانون هوای پاک دریافتیم از ۱۱ حکمی که درباره وظایف شهرداری در این قانون وجود دارد، ۱۰ حکم ناقص و ۱یک حکم اجرا نشده است؛ مثلا حکم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها به میزان ۵۰ درصد ناقص اجرا شده است. درباره حکم مربوط به افزایش پنج‌درصدی سالانه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بخش مربوط به وزارت کشور انجام نشده و بخش مربوط به شهرداری ناقص اجرا شده است؛ به‌همین‌ترتیب طراحی تردد وسایل نقلیه و حمل‌ونقل ناقص اجرا شده و برخی موارد دیگر مانند ماده ۲ قانون به سازمان ملی استاندارد مربوط می‌شود که مبنی بر تدوین دستورالعمل اجرای بهره‌گیری کامل از خدمات آزمایشگاهی تخصصی عضو شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران است که اجرا نشده است. موارد دیگری نیز وجود دارد که در مرکز استاندارد وجود دارد که بخشی از اینها به شهرداری برمی‌گردد؛ مانند آلودگی صوتی که شهروندان را آزار می‌دهد، ما به عنوان نهاد ناظر بر تکالیف و وظایف شهرداری باید از این موارد مطلع شویم تا بتوانیم قوانینی را که به اجرای این وظایف کمک می‌کند تدوین کنیم و ارائه دهیم.

احمد صادقی هم در این جلسه می‌گوید: بیش از 40 سال است که می‌گوییم هنوز گازوییل، نفت و گاز و گاز طبیعی ما استاندارد اجباری ندارد و این در حالی است که یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی هوا استفاده از این سوخت‌ها در شهرهای بزرگ مانند تهران است. چرا همیشه می‌آییم از اقدامات صددرصدی می‌گوییم‌ ولی از مقصران هیچ یادی نمی‌کنیم، از کارهای نکرده خودمان و دیگران نمی‌گوییم، نه فقط شهرداری تهران بلکه دستگاه‌های متولی چه کاری باید انجام می‌دادند و ندادند و امروز آلودگی هوا بلای جان شهروندان شده است.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار هم معتقد است: نفت کوره و گاز تولیدی ما استاندارد ندارد و باید توضیح داده شود که ایراد کار از کجاست؟

مدتی پیش معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم، درباره وضعیت گازوئیل هشدار داده و گفته بود: با همکاری‌ وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح شد و پنج‌هزار پی‌پی‌ام یا همان پنج هزار قسمت در میلیون بود که این میزان را به ۵۰ پی‌پی‌ام رساندیم‌ ولی الان ظاهرا مجددا بالا رفته و گزارش‌هایی که امروز هم وجود دارد، بسیار نگران‌کننده است. به همین دلیل است که مسئله بودجه و نوسازی فرایند پالایشگاه‌ها و بهبود عملکردها مهم است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها