|

تدابیر جدید آمریکا برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی

دولت آمریکا به دلیل نگرانی از موج تازه ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور از طریق مرز مکزیک، هزار و ۵۰۰ نظامی را به مرزهای جنوبی خود اعزام کرد. این نیروها قرار است پیش از پایان دوره «اضطراری همه‌گیری کرونا» در مرزها مستقر شوند.

تدابیر جدید آمریکا برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی

دولت آمریکا به دلیل نگرانی از موج تازه ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور از طریق مرز مکزیک، هزارو 500 نظامی را به مرزهای جنوبی خود اعزام کرد. این نیروها قرار است پیش از پایان دوره «اضطراری همه‌گیری کرونا» در مرزها مستقر شوند. 

بر اساس مقرراتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وضع شد، اخراج مهاجران غیرقانونی در دوران کرونا که از طریق مرز زمینی وارد ایالات متحده می‌شدند، تسهیل شد. این باعث شد تا تعداد مهاجرانی که تلاش می‌کردند از طریق مرز زمینی مکزیک وارد آمریکا شوند کاهش یابد. حال این احتمال وجود دارد که با لغو این قانون در یازدهم ماه می، کمتر از 10 روز دیگر، تعداد مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک افزایش پیدا کند. به همین دلیل دولت آمریکا قصد دارد با اعزام نیروهای نظامی به مرز از ورود خیل مهاجران جلوگیری کند. به گفته پاتریک رایدر، رئیس رسانه‌ای پنتاگون، اعزام نظامیان آمریکا به مرز مکزیک پس از درخواست وزیر امنیت داخلی ایالات متحده انجام می‌گیرد. نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از سه ماه در کنار نیروهای پلیس و مرزبانی از مرزهای جنوبی این کشور محافظت خواهند کرد. اعزام هزارو 500 نیروی مازاد ارتش به مرزهای مکزیک در حالی است که ماه‌هاست دوهزارو 500 نفر از نیروهای ارتش برای حفاظت از مرزها به پلیس و مرزبانان کمک می‌کنند.

دولت مکزیک اعلام کرده از مهاجران اخراجی از ایالات متحده به دلایل بشردوستانه پذیرایی خواهد کرد. طبق قانونی موسوم به «تایتل ۴۲» که در سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ اجرائی شد، اخراج مهاجران غیرقانونی به دلیل وضعیت اضطراری ناشی از همه‌گیری کووید به راحتی میسر می‌شد. برای مبارزه با موج جدید مهاجرت غیرقانونی شهروندان آمریکای لاتین به ایالات متحده، دولت جو بایدن از هفته گذشته تصمیم گرفته تا تدابیری تازه‌ اتخاذ کند. اعزام نظامیان به مرز مکزیک هم در همین راستاست.

جمهوری‌خواهان، دولت دموکرات جو بایدن را متهم می‌کنند که ورود مهاجران غیرقانونی را تسهیل کرده است. دموکرات‌ها پس از روی‌کارآمدن جو بایدن ساخت دیوار مرزی مورد نظر دونالد ترامپ را متوقف کردند. به گفته الخاندور مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده از یازدهم ماه می‌ ماده قانونی «تایتل ۸» جای «تایتل ۴۲» را می‌گیرد. این ماده قانونی هم اخراج مهاجران غیرقانونی از خاک ایالات متحده را تسریع خواهد کرد. مایورکاس می‌گوید برخلاف ادعای «جمهوری‌خواهان» مرزهای جنوبی بعد از یازدهم ماه می ‌باز نخواهند شد. آمارهای پلیس مرزی آمریکا نشان می‌دهند تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ بیش از ۲.۴ میلیون مهاجر غیرقانونی در مرز مکزیک بازداشت و اغلب به خارج از مرزهای آمریکایی بازگردانده شده‌اند. تنها در ماه مارس گذشته ۱۹۱‌هزار‌و ۸۹۹ مهاجر غیرقانونی در مرزها گرفتار پلیس و مرزبانان آمریکایی شده‌اند؛ در حالی که انتظار می‌رود شمار مهاجران در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک افزایش پیدا کند.

تعداد مهاجرانی که در طول سال مالی ۲۰۲۱ به طور غیرقانونی وارد ایالات متحده شدند، بالاترین رکورد ثبت‌شده حداقل از سال ۱۹۶۰ بود. این رقم سال گذشته به ۲.۷۶ میلیون نفر رسید که یک رکورد دیگر است. تروی میلر، سرپرست گشت مرزی، ماه گذشته در کنگره گفت که سازمان تحت نظر او برای عبور روزانه بیش از 10 هزار مهاجر پس از انقضای «تایتل ۴۲» آماده می‌شود که بیش از دو برابر میانگین روزانه ماه مارس است. دولت بایدن طرحی را تنظیم کرده است که درخواست پناهندگی را برای مهاجران دشوارتر می‌کند.‌ این طرح پناه‌جویان بزرگسال را به استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه برای گرفتن وقت ملاقات با مقام‌های آمریکایی یا درخواست پناهندگی در کشوری دیگر قبل از رسیدن به ایالات متحده ملزم می‌کند. این اپلیکیشن به نام «سی‌پی‌بی وان» در ماه ژانویه عرضه شد و صرف‌نظر از تمدید یا انقضای «سرفصل ۴۲» به قوت خود باقی خواهد ماند. عدم رعایت مقررات تازه باعث می‌شود که اگر مهاجران متعاقبا به مرز برسند، واجد شرایط نباشند و امکان اخراج سریع مهاجران غیرقانونی فراهم شود. این طرح انتقاد گروه‌های حقوق‌بشری را برانگیخت. کاخ سفید ماه گذشته همچنین اعلام کرد مراکزی برای رسیدگی به درخواست مهاجرت در آمریکای لاتین راه‌اندازی می‌کند که تلاش دیگری برای کاهش تعداد مهاجران بدون مدرکی است که به ایالات متحده می‌روند.ا ین مراکز که ابتدا در کلمبیا و گواتمالا راه‌اندازی می‌شود، بررسی می‌کنند که آیا مهاجران واجد شرایط ورود به ایالات متحده هستند یا خیر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها