|

عربستان میزبان احتمالی مذاکرات صلح روسیه و اوکراین

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی قرار است در ماه آگوست میزبان مذاکرات صلح اوکراین باشد. در این نشست از کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای بزرگ در حال توسعه از‌جمله هند و برزیل دعوت شده است. این گزارش به نقل از دیپلمات‌های درگیر در این مذاکرات صلح نوشت که مقامات ارشد ۳۰ کشور از‌جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا در روزهای ۵ و ۶ آگوست در این نشست در عربستان حضور پیدا خواهند کرد.

عربستان میزبان احتمالی مذاکرات صلح روسیه و اوکراین

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی قرار است در ماه آگوست میزبان مذاکرات صلح اوکراین باشد. در این نشست از کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای بزرگ در حال توسعه از‌جمله هند و برزیل دعوت شده است. این گزارش به نقل از دیپلمات‌های درگیر در این مذاکرات صلح نوشت که مقامات ارشد ۳۰ کشور از‌جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا در روزهای ۵ و ۶ آگوست در این نشست در عربستان حضور پیدا خواهند کرد. در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اعلام کرده که پیشنهاد مذاکره برای صلح با اوکراین را رد نخواهد کرد.  اوکراین و مقامات غربی امیدوارند این مذاکرات بتواند به حمایت بین‌المللی از شرایط صلح به نفع اوکراین منجر شود. کرملین مدعی است حدود یک‌ششم اوکراین را به خود ضمیمه کرده و می‌گوید مذاکرات صلح با اوکراین را تنها در صورتی ممکن می‌داند که کی‌یف «واقعیت‌های جدید» را بپذیرد. در واقع اشاره کرملین به ادعای ارضی جدید است. با این حال در ماه‌های اخیر اوکراین بسیاری از مناطق اشغال‌شده به دست روسیه را پس گرفته است. در مقابل هم کی‌یف می‌گوید مذاکره با روسیه تنها پس از خروج نیروهای مسکو از اوکراین امکان‌پذیر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشورها در این مذاکره شرکت خواهند کرد. با این حال بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا از‌جمله طرف‌هایی هستند که حضورشان را در این نشست تأیید کرده‌اند و انتظار می‌رود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم در آن حضور پیدا کند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین بعد از دیدار با رهبران کشورهای آفریقایی، در کنفرانس خبری گفت که از نظر او طرح صلح رهبران آفریقا و طرحی که پیش‌تر چین برای پایان جنگ پیشنهاد داده بود، باید مبنای مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف قرار گیرد. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفته آتش‌بس درحالی‌که ارتش اوکراین در حال عملیات تهاجمی است، دشوار است.

روسیه و اوکراین پیش‌تر بارها تأکید کرده‌اند که برای ورود به مذاکرات صلح شرط‌هایی دارند که بدون تحقق آنها امکان مذاکره وجود ندارد. اوکراین می‌گوید تا زمانی که نیروهای روسیه به پشت مرزهای ۱۹۹۱ بازنگردند، آماده مذاکره نیست؛ درخواستی که کرملین به‌شدت با آن مخالف است. روسیه می‌گوید اوکراین باید واقعیات رخ‌داده در مرزهای اقلیمی و سرزمینی را بپذیرد و با توجه به آنها مذاکره کند. اظهارات ولادیمیر پوتین درباره اکراه‌‌نداشتن کرملین از مذاکرات صلح در حالی مطرح شده که در چند روز گذشته ارتش اوکراین مدعی شده در یکی از خطوط مقدم جبهه در جنوب شرق این کشور به موفقیت‌هایی دست یافته است.

در ویدئویی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، منتشر کرد، نیروهای این کشور می‌گویند که روستای استارمایوروسکه را به تصرف خود درآورده‌اند. ارتش اوکراین گفته این روستا که در ۱۵۰ کیلومتری شرق شهر زاپوریژیا قرار دارد، زیر آتش شدید توپخانه و حملات هوایی آزاد شده است. ضدحمله‌های اوکراین در چند جبهه از ماه گذشته شروع شد؛ اما دستاوردهای چندانی به‌ همراه نداشته است. در همین حال ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری از بازداشت‌های اخیر در مسکو دفاع کرد و مدعی شد صداهای مخالف در حال ضربه‌زدن به روسیه از داخل هستند.

او از «حملات پیشگیرانه» در کریمه سخن گفت و آنها را واکنشی به انفجار در پل کریمه توصیف کرد که چند هفته پیش روی داد. پس از انفجار پل کریمه که به کشته‌شدن دو نفر انجامید، پوتین تهدید کرد که علیه اقدامات «تروریستی اوکراین» واکنش نشان می‌دهد. اوکراین مسئولیت انفجار روی پل کریمه که این شبه‌جزیره را به روسیه وصل می‌کند، برعهده نگرفته است. هم‌زمان با این وقایع بود که رهبران کشورهای آفریقایی، پس از گفت‌گو با ولودیمیر زلنسکی در اوکراین، به سن‌پترزبورگ رفتند و با ولادیمیر پوتین دیدار کردند. رهبران و نمایندگان هفت کشور آفریقایی از مقامات اوکراین و روسیه خواسته‌اند به طرح آنها برای آتش‌بس و مذاکرات صلح توجه کنند. رهبران کشورهای آفریقایی همچنین از پوتین خواسته‌اند توافق صادرات غلات با اوکراین را تمدید کند. پوتین هفته گذشته اجرای این توافق را متوقف کرد. رهبران آفریقایی مستقیما از روسیه انتقاد نکردند؛ اما لحن‌ آنها با مواضع پیشین‌شان در قبال روسیه و جنگ اوکراین متفاوت بود و به‌صراحت از نگرانی‌های آنها خبر می‌داد. نگرانی اصلی آنها افزایش قیمت مواد غذایی است. موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، خطاب به پوتین گفت: «این جنگ باید پایان یابد و این پایان تنها با تکیه بر عدالت و خردورزی به‌ دست خواهد آمد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها