|

مقابل فرانسه هم حرفی برای گفتن نداشتیم

پایان رؤیای صعود والیبال ایران

بامداد روز گذشته، تیم ملی والیبال ایران در اولین دیدار از هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال در آناهایم آمریکا، به مصاف فرانسه رفت و مطابق با انتظار در سه ست پیاپی و با امتیازهای 25 بر 18، 25 بر 22 و 25 بر 19 نتیجه را واگذار کرد تا هفتمین شکست در طول 9 دیدار اخیر در این رقابت‌ها را تجربه کرده باشد. ایران در هفته دوم هم سه بازی را واگذار کرد که هر سه را مشابه با دیدار فرانسه با نتیجه 3 بر صفر باخت. با نتیجه‌ای که ایران مقابل فرانسه به دست آورده، بعید است دیگر شانسی برای صعود به جمع هشت تیم پایانی برای والیبال ایران وجود داشته باشد.

پایان رؤیای صعود والیبال ایران

بامداد روز گذشته، تیم ملی والیبال ایران در اولین دیدار از هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال در آناهایم آمریکا، به مصاف فرانسه رفت و مطابق با انتظار در سه ست پیاپی و با امتیازهای 25 بر 18، 25 بر 22 و 25 بر 19 نتیجه را واگذار کرد تا هفتمین شکست در طول 9 دیدار اخیر در این رقابت‌ها را تجربه کرده باشد. ایران در هفته دوم هم سه بازی را واگذار کرد که هر سه را مشابه با دیدار فرانسه با نتیجه 3 بر صفر باخت. با نتیجه‌ای که ایران مقابل فرانسه به دست آورده، بعید است دیگر شانسی برای صعود به جمع هشت تیم پایانی برای والیبال ایران وجود داشته باشد. 

در این دوره از رقابت‌ها هفت تیم برتر جدول به همراه لهستان میزبان، به مرحله نهایی می‌رسند؛ ولی شکست‌های مکرر تیم ملی و فاصله‌گرفتن از رده‌های بالای جدول، این تیم را خیلی زود از گردونه بازی‌ها کنار رانده است. ایران در شرایطی روز گذشته برای یازدهمین بار مقابل فرانسه به میدان رفت که برابر این رقیب اروپایی، بازنده مطلق بوده است؛ از 10 رویارویی قبلی ایران فقط یک بازی را در یک نبرد پنج‌سته برنده شد و در سایر جدال‌ها این فرانسه بوده که دست بالا از زمین خارج شده است. فرانسه البته در این دوره از بازی‌ها از روزهای خوبش فاصله گرفته است. آنها پیش از جدال با ایران، یک رده بالاتر بودند و در جایگاه دهم ایستاده بودند. ایران رده‌یازدهمی اگر کوچک‌ترین بختی برای صعود به جمع برترین‌ها داشت، باید این فرانسه ضعیف‌شده را شکست می‌داد که دست آخر چیزی به غیر از دهمین شکست در بازی‌های رودررو نصیب والیبال ایران نشد. نکته شایان‌توجه اینکه نخستین مسابقه دو تیم در سال 1970 و در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان رقم خورده و مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2021، بدون در‌نظر‌گرفتن این جدال تازه، آخرین جدال دو کشور محسوب می‌شد که هر دو مسابقه به سود فرانسه به پایان رسید. ملی‌پوشان کشورمان در سال‌های 2018 و 2019 با مربیگری ایگور کولاکوویچ و در سال 2021 با هدایت ولادیمیر آلکنو در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها مقابل فرانسه قرار گرفتند و در‌نهایت تنها موفق به پیروزی در یک ست در مجموع این سه مسابقه شدند. البته سابقه و افتخارات والیبال فرانسه هم اصلا قابل مقایسه با والیبال ایران نیست؛ آنها پنج حضور در بازی‌های المپیک را در پرونده کاری خود دارند که در سال 2021 و در توکیو موفق به کسب مقام قهرمانی شده‌اند. مردان والیبال فرانسه از سال 1949 که برای نخستین بار در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کردند، تا‌کنون در 16 دوره حضور داشتند و مقام سومی و مدال برنز سال 2002 بهترین عملکرد آنها در این رقابت‌ها‌ست. خروس‌های اروپا هفت مدال (سه طلا، دو نقره و دو برنز) لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها در پرونده افتخارات خود دارند که مدال برنز سال 2021 آخرین مدال تیم ملی والیبال فرانسه در لیگ ملت‌هاست.

ایران البته با تیمی ناقص و حتی بدون سرمربی برابر فرانسه حضور پیدا کرد. آمریکا به تعدادی از بازیکنان تیم ملی والیبال ایران ویزا نداد و گفته می‌شود که بهروز عطایی هم با تأخیر، به دلیل بروز مشکلات در صدور ویزا، راهی آمریکا شده است. هرچند این تیم با ترکیب کامل و حضور سرمربی هم در هفته‌های اخیر نشان داده بود حرف زیادی برای گفتن ندارد. چالش سفر به آمریکا موضوعی است که مهدی جلوه، مدافع میانی تیم ملی والیبال ایران، بعد از بازی با فرانسه به آن اشاره کرد و گفت: «‌تیم ایران بعد از سفر طولانی که به آمریکا داشت، با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شد. کلا یک جلسه تمرینی برگزار کردیم و ترکیب ناقصی داشتیم. دو بازیکن امروز به آمریکا رسیدند. تمام مواردی که گفتم دلیل نمی‌شود که بگوییم از قبل بازنده بودیم. اگر شرایط کمی بهتر بود و همه چیز آن‌طور‌که می‌خواستیم پیش می‌رفت، نتیجه بهتری کسب می‌کردیم؛ اما حالا سه بازی مهم‌تر داریم. دوست داشتیم هفته سوم را با برد مقابل یک تیم بزرگ آغاز کنیم تا حس و انرژی خوبی را به مردم بدهیم و خودمان هم انگیزه بگیریم. حالا برای سه بازی آینده برنامه‌ریزی خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم که هم دل مردم شاد شود و هم انگیزه خودمان بالاتر برود».

جلوه در شرایطی از برنامه‌ریزی برای سه بازی آینده حرف می‌زند که دیگر تقریبا امیدی به صعود ایران به مرحله نهایی این رقابت‌ها نیست. نتایج بد ایران به کنار، روز گذشته هلند هم با برتری برابر کانادا تقریبا کار را تمام کرد تا با ایستادن در رتبه هشتم جدول، عملا شانس صعود را از ایران بگیرد. تیم ملی والیبال ایران باید هر سه بازی بعدی‌اش را ببرد و هلند هر سه بازی بعدی را ببازد تا جای این دو تیم عوض شود. مسئله ولی اینجاست که ایران یک بازی دشوار برابر آرژانتین در بازی‌های باقی‌مانده پیش‌رو دارد. ضمن اینکه صحبت از آنکه ایران بتواند به‌راحتی از سد بلغارستان و کوبا، دو تیم ضعیف این دوره از بازی‌ها هم بگذرد، خوش‌بینی محض است. هرچند جلوه می‌گوید از بلغارستان، رقیب بعدی والیبال ایران، شناخت کافی دارند؛ «بلغارستان تیمی است که چندین بار مقابل آنها قرار گرفته‌ایم و شرایط آنها را تقریبا می‌دانیم. با توجه به اینکه آنالیزور و برخی از اعضای کادر فنی همراه تیم نیستند، مجبور هستیم با تمرکز بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر به مصاف حریف برویم. با تمام شرایط توان شکست بلغارستان را داریم و امیدوارم این بازی با پیروزی برای والیبال ایران تمام شود». تیم ملی والیبال ایران ساعت هفت صبح‌ جمعه 16 تیرماه در دومین مسابقه هفته سوم لیگ ملت‌ها در آناهایم برابر بلغارستان صف‌آرایی خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها