|

ژاپن – ایران؛ آغاز لیگ ملت‌های والیبال

تقابل 44 با سامورایی‌ها

هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال 2023 از امروز به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن برگزار می‌شود و نخستین رقابت پیش‌روی تیم ملی والیبال مردان ایران برابر ژاپن خواهد بود که قرار است این بازی از ساعت 14:10 به وقت ایران برگزار شود. ژاپن از آن دست تیم‌های آسیایی است که مردان ملی‌پوش ایران سابقه‌ای طولانی در روبه‌روشدن با آن دارند به طوری که نخستین تجربه بازی برابر ژاپنی‌ها به سال 1958 و رقابت در بازی‌های آسیایی بازمی‌گردد.

تقابل 44  با  سامورایی‌ها

 هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال 2023 از امروز به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن برگزار می‌شود و نخستین رقابت پیش‌روی تیم ملی والیبال مردان ایران برابر ژاپن خواهد بود که قرار است این بازی از ساعت 14:10 به وقت ایران برگزار شود. ژاپن از آن دست تیم‌های آسیایی است که مردان ملی‌پوش ایران سابقه‌ای طولانی در روبه‌روشدن با آن دارند به طوری که نخستین تجربه بازی برابر ژاپنی‌ها به سال 1958 و رقابت در بازی‌های آسیایی بازمی‌گردد. در مجموع دو تیم در قالب 43 دیدار در مسابقات مختلف بین‌المللی و آسیایی برابر هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن 18 برد برای ایران و 25 پیروزی برای ژاپنی‌ها بوده است. بازی‌های آسیایی، والیبال قهرمانی مردان آسیا، انتخابی المپیک، جام کنفدراسیون والیبال آسیا، انتخابی قهرمانی جهان، جام قهرمانان، جام جهانی، انتخابی لیگ جهانی، لیگ ملت‌ها، بازی‌های المپیک و جام واگنر رویدادهایی هستند که در 65 سال گذشته فرصتی برای رویارویی دو تیم ژاپن و ایران فراهم کرده‌اند. با این حال در چهار دوره لیگ ملت‌ها که تیم ملی کشورمان حضور داشته است، دو تیم در مجموع 416 دقیقه برابر یکدیگر بازی کردند که حاصل آن سه برد برای تیم ژاپن و یک پیروزی برای ایران بود. 9 ست ژاپنی‌ها پیروز شدند و چهار ست ایرانی‌ها موفق بودند. از بین 14 بازیکن معرفی‌شده ایران برای هفته نخست لیگ‌ ملت‌ها سیدمحمد موسوی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، امین اسماعیل‌نژاد، مهدی جلوه و جواد معنوی‌نژاد بازیکنانی هستند که تجربه بازی برابر تیم ملی ژاپن را در کارنامه خود دارند و شهروز همایونفرمنش، محمد ولی‌زاده، علی حاجی‌پور و پوریا حسین‌ خانزاده برای نخستین‌بار برابر این تیم قرار خواهند گرفت. در این میان امین اسماعیل‌نژاد با کسب 10 امتیاز تنها در یک بازی برابر ژاپن از ستاره‌های خطرناک ایرانی برای سامورایی‌ها خواهد بود. ایگور کولاکوویچ (2018 و 2019)، ولادیمیر آلکنو (2021) و بهروز عطایی (2022) سه سرمربی تیم ملی ایران در مسابقات برابر ژاپن در لیگ ملت‎‌ها بودند که از این میان تنها ایگور یک برد برابر ژاپنی‌ها به دست آورد و عطایی در نخستین دیدار لیگ ملت‌ها 2023 به دنبال کسب دومین پیروزی والیبال ایران است که البته کار آسانی نخواهد بود.

در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال تیم ملی بزرگسالان ایران با 266.79 امتیاز در رده دهم قرار دارد در حالی که تیم ژاپن با 276.63 امتیاز در جایگاه هفتم جهان قرار گرفته است و نتیجه دیدار چهل‌وچهارم دو تیم تأثیر خاصی بر رده‌بندی دو تیم خواهد داشت. وجود بازیکنانی چون یوجی نیشیدا، توموهیرو یاماموتو، یوکی ایشیکاوا و موتوکی ایرو از ستاره‌های تیم ملی ژاپن که سال گذشته برابر ایران به میدان رفته‌اند و شناخت خوبی از تیم ملی کشورمان دارند، کار را برای شاگردان عطایی مقابل میزبان هفته نخست لیگ ملت‌ها سخت‌تر خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها