|

10 نکته از آخر هفته لیگ جزیره

ضعف اساسی در خط دفاعی منچستریونایتد، نمایش جذاب لئاندرو تروسارد، خرید هوشمندانه آرتتا و هفته حساس پیش‌روی لیورپول.

10 نکته از آخر هفته لیگ جزیره

بهرام حیدری‌رامشه: ضعف اساسی در خط دفاعی منچستریونایتد، نمایش جذاب لئاندرو تروسارد، خرید هوشمندانه آرتتا و هفته حساس پیش‌روی لیورپول.

1) وضعیت دفاعی منچستر‌یونایتد هنوز ضعیف است

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که اریک تن هاگ در منچستر‌یونایتد به وجود آورده، کماکان وضعیت دفاعی این تیم ضعیف است. آنها اصلا آمار خوبی در بازی‌های خارج از خانه ندارند. اگرچه نیوکاسلی‌ها به اندازه لیورپول در ماه گذشته به یونایتد گل نزدند، اما به یک پیروزی دلپذیر و خیلی حساس رسیدند. سپر فولادین نیوکاسل در وسط زمین کسی نیست جز برونو گویمارائو که اتفاقا در برابر یونایتد هم فوق‌العاده عمل کرد و شان لانگ‌استاف هم به‌خوبی در آن منطقه به او کمک می‌کرد. تن هاگ با تعویض‌های نیمه‌های دوم و تغییر مدافعان، قصد داشت با محکم‌کردن کمربند دفاعی راه نفوذ تیم حریف را ببندد؛ اما در این راه موفق نبود و کالوم ویلسون توانست دروازه را باز کند. این برد برای نیوکاسلی‌ها بسیار دلچسب و دلپذیر بود و آنها را به رده چهارم رساند. نتیجه بازی: نیوکاسل 2 - منچستریونایتد صفر.

2) تروسارد از انتظارات فراتر رفته است

اگرچه لئاندرو تروسارد انتخاب اول توپچی‌های لندن برای پوشش حمله نبود، اما پس از موفق‌نبودن در جذب مودریک و مصدومیت‌های مهاجمان این تیم به گزینه اول و آخر آرسنال تبدیل شد. او به‌شدت تأثیرگذار بوده و عملکرد قابل قبولی داشته است. تروسارد در مناطق مختلف در فاز تهاجمی آرسنال به کار گرفته می‌شود. در بازی مقابل لیدز به خاطر حضورنداشتن بوکایو ساکا در سمت راست به کار گرفته شد و موفق شد یک پاس گل زیبا برای گابریل ژسوس ارسال کند. این هفتمین پاس گل او بعد از ورود به این تیم بود که نشان‌دهنده تأثیرگذاری و ارزش بالای این بازیکن است و البته هوشمندی خرید آرتتا برای آرسنال. لئاندرو تروسارد بازیکن توانمندی است که باعث شده آرسنال راحت‌تر به سمت هدف با‌ارزش خود یعنی قهرمانی پریمیرلیگ حرکت کند. او توانایی بازی در پست‌های مختلف در فاز هجومی را دارد و برای به واقعیت تبدیل‌کردن رؤیای هواداران توپچی‌ها مهره‌ای کلیدی محسوب می‌شود. نتیجه بازی: آرسنال 4- لیدز یک.

3) انتظار عملکرد بهتری از گراهام پاتر بود

گراهام پاتر پس از شکست در مقابل شاگردان اونای امری، در آخرین مصاحبه خود به‌عنوان سرمربی چلسی از واژه «اهداف مورد انتظار» صحبت کرد. صحبت‌های او برای هواداران عصبانی چلسی و مدیران پولدار این تیم با آن هزینه‌های گزاف، به‌نوعی تسلیم‌شدن بود. به‌هیچ‌وجه نمی‌شود از نتایج ضعیف او دفاع کرد و در این مدت مدیران و هواداران چلسی او را تحمل کردند. گویا مطالعات زیادی که پاتر در حوزه مدیریت و توسعه فردی و رهبری داشته، در این مقطع زمانی به کمک او نیامده است. البته اخراج او یک بازی برد- برد چند‌وجهی بود؛ چرا‌که هواداران و مدیران چلسی از این نتیجه‌گیری پرنوسان و همراه با استرس نجات یافتند، خود او از امشب فشار کمتری را تجربه خواهد کرد و هواداران برایتون هم به خاطر ترک این تیم و کسب نتیجه‌گیری‌های بهتر پس از او، به‌شدت از او سپاسگزار هستند. البته به دور از انصاف است که شروع تغییرات و تحول در برایتون را مدیون او نباشیم؛ ولی او در چلسی اصلا موفق نبود. استون‌ویلا بهترین شرایط خود در این فصل را با اونای امری تجربه می‌کند. نتیجه بازی: چلسی صفر - استون‌ویلا 2.

4) 8 روز حساس پیش‌روی لیورپول

ویرجیل فن دایک فاش کرد که با سقوط لیورپول به رده هشتم و حساسیت بازی‌های پیش‌روی لیورپول با چلسی، آرسنال و لیدز در هشت روز، یورگن کلوپ یک جلسه تیمی را تشکیل داده است. سه شکست متوالی بعد از نتیجه شگفت‌انگیز برابر منچستر‌یونایتد و سه بازی سخت پیش‌رو در این هفته، نیاز به یک بازنگری در روند تیمی لیورپول دارد. گویا یورگن کلوپ به‌خوبی متوجه شده که باید این روند را قبل از اینکه به سرنوشت گراهام پاتر دچار شود، تغییر دهد. قرمزهای آنفیلد فعلا تنها چیز مهمی که در اختیار دارند، امیدواری است و باید برای بازی بعدی تمرکز کنند تا از این بحران نجات پیدا کنند. نتیجه بازی: منچسترسیتی 4- لیورپول یک.

5) دو زربی بهتر از پاتر عمل کرد

هیچ تعجبی ندارد که روبرتو دو زربی با اجرای طرح تهاجمی خود در برایتون و موفقیت در صعود این تیم به نیمه بالای جدول پر‌فشار لیگ جزیره با آن‌همه نوابغ مربیگری، مورد توجه باشگاه‌های برجسته اروپایی قرار گرفته باشد. با توجه به تحولی که گراهام پاتر در برایتون ایجاد کرد، باعث مقایسه بین موفقیت‌های او با دو زربی در برایتون شده است. رتبه نهم در فصل گذشته زیر نظر پاتر بهترین رتبه برای برایتون بود؛ اما این تیم در‌حال‌حاضر در رتبه ششم قرار دارد. آنها در بازی هیجان‌انگیز با برنتفورد توانستند 

۳۳ شوت به سمت دروازه رقیب خود روانه کنند. برایتون این فصل با ۴۹ گل تفاوت مهمی با برایتون پاتر دارد. ذهنیت تهاجمی دو زربی به گونه‌ای است که هیچ بعید نیست حضور در لیگ قهرمانان را برای این تیم به ارمغان آورد. نتیجه بازی: برایتون ۳- برنتفورد 3.

6) گیبز وایت ارزش خود را برای فارست ثابت می‌کند

مورگان گیبز وایت، با قیمت 42 میلیون پوند رکورد گران‌ترین خرید تیم ناتینگهام فارست را دارد. او تا اینجای فصل فقط دو گل به ثمر رسانده است. اگرچه در ارسال پاس گل آمار درخورتوجهی ندارد، ولی به‌عنوان نیرویی پویا و تهاجمی در تیم فارست عمل می‌کند. او غالبا به صورت مهاجم سایه بازی می‌کند و بسیار تأثیرگذار عمل کرده و پایه‌گذار و شروع‌کننده حرکات منجر به گل شده است. او اغلب پاس قبل از پاس گل می‌دهد. وایت به‌تازگی به‌عنوان کاپیتان انگلیس زیر 21 انتخاب شده است. نتیجه بازی: ناتینگهام فارست یک- وولوز یک.

7) بحران در گودیسون پارک

نبرد اورتون و تاتنهام، نبرد باشگاه‌های بحران‌زده لیگ برتر بود. این تیم‌های بحران‌زده وجوه مشترکی دارند. هر‌چند چنین بحران‌هایی به صورت نسبی اتفاق می‌افتد و قابلیت تغییر دارد. آنتونیو کونته تاتنهام را ترک کرد، فابیو پاراتیچی مدیر این تیم با حکم تحمیلی فیفا به او پیوست؛ با‌این‌همه، بحران در اورتون به مراتب بیشتر از تاتنهام به چشم می‌خورد. تیم‌ شان دایچ آخر این هفته را با تجربه قرار‌گرفتن در منطقه سقوط به پایان رساند. فروش ریچارلیسون به تاتنهام، در ایجاد این شرایط بحرانی بی‌تأثیر نبوده است. فقدان این بازیکن برزیلی برای موقعیت شماره ۹، توانایی اورتون را در لیگ برتر کاهش داده است. در‌حالی‌که هم‌تیمی سابق او، دومینیک کالوِرت-لوین، فقط یک گل در لیگ برتر به ثمر رسانده است. نتیجه بازی: اورتون یک - تاتنهام یک.

8) رفتن کانسلو یک تصمیم هوشمندانه بود

تصمیم پپ گواردیولا برای کنار‌گذاشتن ژائو کانسلو در ژانویه، از سوی بسیاری فوتبال‌دوستان تا حدودی گیج‌کننده و از سوی بسیاری دیگر به‌عنوان نشانه‌ای از خودبزرگ‌بینی سرمربی تلقی شد. 12 بازی، 9 پیروزی و پنج بار کلین‌شیت منجر شده که نگاهی دقیق‌تر به تصمیم او شود. کانسلو بازیکن خلاقی است؛ اما 10 بازی آخر او برای سیتی چهار شکست و یک کارت قرمز و سه کارت زرد را به همراه داشت. نتیجه بازی: منچستر‌سیتی 4 – لیورپول یک.

9) حضور آگورد در هامرز به نتیجه رسید

بسیاری از مشکلات وستهام را می‌توان در مصدومیت نایف آگورد در فصل پیش جست‌وجو کرد. دیوید مویس پس از جذب مدافع مراکشی در تابستان گذشته، برنامه‌های بزرگی برای او داشت. مویس به یک مدافع میانی پای چپ احتیاج داشت و قصد داشت آگورد را با کورت زوما جفت کند. آگورد به‌ندرت قبل از جام جهانی به بازی گرفته شد و زوما نیز با مصدومیت مواجه شد. در‌حال‌حاضر هر دو آنها آماده هستند و به هامرز امنیت بیشتری می‌دهند. آنها با هم همکاری موفقیت‌آمیزی داشتند تا ساوتهمپتون یک برد حیاتی برابر وستهم به دست آورد. یک برد دلچسب و اصطلاحا شش‌امتیازی. نتیجه بازی: وستهام یک- ساوتهمپتون صفر.

10) مانور سولومون پتانسیل بالایی دارد

مانور سولومون به دلیل مصدومیت زانو شروع کندی در فولام داشت و بقیه سال 2022 را برای بهبودی سپری کرد؛ اما پس از بازگشت در سال جدید، تأثیر زیادی بر تیمش گذاشت و در پنج بازی متوالی گل‌زنی کرد. اگرچه احتمال بازگشت او به شاختار دونتسک در پایان فصل وجود دارد، ولی با توجه به بازی‌های خوب اخیرش، ماندن او در کریون کوتیج می‌تواند خبر خوبی برای هواداران فولام باشد. نکته مهم‌تر اینکه او 23 سال بیشتر ندارد و پتانسیل بالایی برای آینده دارد. نتیجه بازی: بورنموث 2- فولام یک.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها