|

4 نکته از لیگ قهرمانان؛ از پیروزی اصالت تا سلاخی بلژیکی‌ها

در هفته گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان برگزار شد که در بخشی از آن اتفاقات درخوری رخ داد که در مهم‌ترین آنها دورتموند قربانی شد و پاریس همچنان در حسرت چمپیونز لیگ ماند.

بهرام حیدری‌رامشه: در هفته گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان برگزار شد که در بخشی از آن اتفاقات درخوری رخ داد که در مهم‌ترین آنها دورتموند قربانی شد و پاریس همچنان در حسرت چمپیونز لیگ ماند.

1-پیروزی اصالت و برنامه‌ریزی بر بی‌نظمی و ثروت

قبل از شروع بازی پاریس و بایرن‌مونیخ، با توجه به حضور ستارگان ارزشمندی مثل مسی و امباپه که هر دو در فینال جام جهانی حضور داشتند و همچنین سرخیو راموس با چهار تجربه قهرمانی چمپیونز لیگ، همه انتظار نمایش قدرتمندتری از پاریس داشتند. در 10 دقیقه طوفانی پایانی بازی رفت، با ورود امباپه روند بازی به کلی تغییر کرد و هواداران پاریسی را امیدوار کرد ولی در بازی برگشت مثل همه این سال‌ها محکوم به حذف شدند. در سال‌های اخیر و با وجود هزینه 1589 میلیون‌دلاری پاریسی‌ها، توفیق قابل‌توجهی در لیگ قهرمانان نداشته‌اند. گالتیه هم مثل توخل، کارلتو، اونای امری، لوران بلان و پوچتیتو و دیگر مربیان سرشناس نتوانست اقدام قابل‌توجهی انجام دهد. پاریسی‌ها فاقد انگیزه جنگندگی و پیروزی و همچنین انضباط کافی بودند؛چیزهایی که با هیچ پولی نمی‌توان خرید. شاید زیدان اینها را می‌دانست که پیشنهاد آنها را برای سرمربیگری نپذیرفت. سرمایه‌گذاری قطری‌ها در فوتبال منجر به برهم‌زدن نظم بازار نقل و انتقالات شده بود و هم‌اکنون نتیجه آن به جای ظرف طلایی، یک ظرف برنزی شده است. در این سال‌ها آنها بر فوتبال فرانسه تسلط بیشتری پیدا کردند. از قهرمانی در اروپا هم فقط شور و اشتیاق به قهرمانی نصیب آنها شده که آن‌هم می‌توان گفت اشتیاقی کاذب بوده است اما بایرن‌مونیخ با اعتمادبه‌نفس، با برنامه و تلاش بی‌دریغ وارد زمین شد و قهرمانانه بازی را به نفع خود به اتمام رساند. پرس‌های سنگین این تیم از قلب خط دفاع پاریس، تلاش حداکثری دی لیخت برای ایجاد صحنه جادویی جلوگیری از دریافت گل، هیجان‌های ناگلزمن در کنار زمین و نگرانی‌های پیش‌کسوتان و مدیران بایرن روی سکوها قبل از به‌ثمررساندن گل، نشان از انگیزه بالای بایرنی‌ها برای پیروزی داشت. اگرچه گل اول چوپوموتینگ مردود شد ولی او موفق شد در‌نهایت گل اول تیمش را بزند و بعد از آن هم گنابری تیر خلاص را زد. آنها بدون نقص عمل کردند و هفت برد از هفت بازی را در لیگ قهرمانان به ثبت رسانده‌اند که آماری بی‌نظیر است.

2-کونته، بازنده‌ترین مربی لیگ قهرمانان، به ایستگاه پایانی رسید

عدم موفقیت در گل‌زنی برای کونته و شاگردانش به معنی حذف از لیگ قهرمانان بود. تاتنهام در سال‌های اخیر به یک تیم معمولی بدل شده که فقط اعلام موجودیت می‌کند؛ در لیگ برتر از جمع چهار تیم بالایی فاصله گرفته و امیدهایش به کسب سهمیه کم شده و در لیگ قهرمانان هم در مقابل هوادارانش طعم تلخ حذف‌شدن را چشید. کونته هم نتوانست تأثیر بسزایی در روند این تیم بگذارد و اعتراف تلخی در مصاحبه پایانی داشت که احتمال خروج او در پایان فصل را قوت بخشیده است. شایعات پیوستن پوچتینو به این تیم شاید آخر فصل رنگ واقعیت بگیرد. احتمال خروج کاپیتان هری کین هم در آخر فصل برای کسب جام، دور از انتظار نیست. اگرچه آمار تقابل کونته در مقابل سرمربی میلان بهتر بود ولی در‌نهایت این استفانو پیولی بود که سربلند از این مرحله خارج شد.

آنتونیو کونته به‌عنوان سرمربی در شش دوره لیگ قهرمانان اروپا، تنها در یک مورد موفق به صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی با یوونتوس در سال 2013 شده است. کونته شاید بازنده‌ترین سرمربی سال‌های اخیر لیگ قهرمان باشد.

میلان یک تیم قابل‌احترام در لیگ قهرمانان با پیشینه‌ای بسیار درخشان که بیش از یک دهه موفق به صود به هشت تیم برتر اروپا نشده بود، با یک بازی منطقی توانست این طلسم را بشکند. میلان در این بازی آرام‌تر به نظر می‌رسید. آنها در کناره‌ها برتری بیشتری داشتند، لیائوی پرتغالی با حرکات انفجاری و حمل توپ و تونالی با پاس‌های دقیق، تهدید هولناک براهیم دیاز در طول بازی و با تسلط مثال‌زدنی تئو هرناندز توانستند در شب سرد ورزشگاه تاتنهام هاتسپرز و در مقابل چشمان هواداران متعصب این تیم، حذفی دیگر را برایشان رقم بزنند. شاید رومرو بابت دریافت کارت قرمز هرگز خودش را نبخشد.

3-پاتر نفس راحتی کشید

پس از هزینه سرسام‌آور چلسی و نتایج نه‌چندان موفق این تیم در لیگ جزیره و عدم شانس قهرمانی و حتی کسب سهمیه لیگ قهرمانان، تنها امید هواداران این تیم به لیگ قهرمانان است. اگرچه گراهام پاتر فشاری را که روی این تیم است، کمتر از خبرنگاران حس می‌کند و با آرامش ادامه می‌دهد، ولی تزلزل در روند نتیجه‌گیری این تیم به‌خوبی مشهود است. اگرچه در اعلام مجدد پنالتی کای هاورتز، داوران VAR در‌حالی‌که خلاف دستورالعملشان عمل کردند و به اشتباه تکرار پنالتی اعلام کردند‌ ولی این پیروزی کمی دریای طوفانی و بحرانی چلسی را آرام کرد و گراهام پاتر نفس راحتی کشید.

اما تیم قابل‌احترام دورتموند، پس از نتیج طلایی اخیر و بیش از 10 پیروزی متوالی، شکست تلخی را تحمل کردند و با وجود پیروزی در دور رفت و شایستگی لازم، با لیگ قهرمانان وداع کردند. شاید اگر ترزیچ بیشتر روی ذهنیت بازیکنان کار کرده بود، آنها به‌راحتی می‌توانستند به بازی برگردند. دلیل اصلی شکست زنبورها، عدم داشتن ذهنیت برنده‌شدن است که به لطف سال‌ها رقابت با بایرن‌مونیخ و کسب مقام نایب‌قهرمانی متوالی به دست آمده است.

4-گزینه رئال دبل کرد تا نماینده بلژیک سلاخی شود

بنفیکا صدرنشین شایسته پرتقال با دو گل گونسالو راموس کلاب بروخه را 5-1 شکست داد و تیم بلژیکی را از لیگ قهرمانان اروپا حذف کرد. این شکست تحقیرآمیز به حدی برای بروخه گران تمام شد که پس از تنها 12 بازی اسکات پارکر سرمربی انگلیسی خود را اخراج کرد. بنفیکا با هدایت ژائو ماریو خستگی‌ناپذیر‌ و راموس خوش‌فرم، دقیقا نشان داد که چرا در پرتغال به عنوان بهترین تیم این کشور از زمانی که پورتو ژوزه مورینیو ۱۹ سال پیش قهرمان اروپا شد، هستند. گفته می‌شود رئال علاقه زیادی به جذب گونسالو راموس در نقل و انتقالات پیش‌رو دارد. بروخه که در لیگ بلژیک، در آخر هفته هم با شکست شرم‌آور 3 بر صفر مقابل اوستنده شکست خورد و در‌حال‌حاضر در رده چهارم جدول رده‌بندی اقرار دارد و در‌حال‌حاضر تنها دو برد از 15 بازی گذشته خود داشته است. آماری ناامیدکننده که منجر به اخراج سرمربی این تیم هم شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها