|

یادبود مختاباد برگزار شد

روحیه پیگیر و خستگی‌ناپذیری داشت

مراسم یادبود مرحوم سید‌ابوالحسن مختاباد با حضور جمعی از اهالی مطبوعات و فرهنگ و هنر در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم بخشی از فیلمی مستند درباره او پخش و یادداشتی از دخترش «آلا» خوانده شد.

روحیه پیگیر و خستگی‌ناپذیری داشت

مراسم یادبود مرحوم سید‌ابوالحسن مختاباد با حضور جمعی از اهالی مطبوعات و فرهنگ و هنر در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم بخشی از فیلمی مستند درباره او پخش و یادداشتی از دخترش «آلا» خوانده شد. در این مراسم استادان و صاحب‌نامانی مانند محمدرضا شفیعی‌کدکنی، شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد، سیدفرید قاسمی، مصطفی مختاباد، علی جهان‌دار، داود گنجه‌ای، حمیدرضا نوربخش و... حضور داشتند و سخن گفتند.

سیدعبدالحسین مختاباد استاد موسیقی سنتی ایران درباره برادرش گفت: «ابوالحسن اهل لطف و رفاقت بود. باور از دست دادن چنین برادر فرهیخته‌ای‌ برایم دشوار است». دخترش آلا در یادداشتش نوشته بود: «وقتی دیدم پدرم چقدر در کارش سختکوش است، از او الگو گرفتم. نوشتن مقاله برای همشهری و کمک‌کردن به بی‌خانمان‌ها و خیریه‌ها و خلق‌کردن رادیو آواز و نوشتن چندین کتاب تدریس آواز و سه‌تار و کمک‌کردن به مردم ایران، ترکیه و افغانستان از‌جمله اقداماتی بود که پدرم انجام داد. هیچ‌گاه این خدمات ارزشمند پدرم از یادم نمی‌رود».

سیدفرید قاسمی، پژوهشگر مطبوعات نیز به 30 سال همکاری با ابوالحسن مختاباد اشاره کرد و گفت: «مرحوم مختاباد متوجه شد روزنامه‌نگاری تحقیقی با آرامش به سرانجام می‌رسد. او همواره سعی داشت از راه حلال از حیث مالی بی‌نیاز شود. اخلاق مذهبی فردی و خلق‌وخوی مدنی جمعی داشت و در همه این سال‌ها او را با حسن‌نیت قدردان، خیرخواه و خوش‌قلب و پذیرای حرف حق و دغدغه‌مند صنفی دیدم. دوستان او درصدد هستند تا یادنامه‌ای برای او تهیه کنند. به‌راستی درگذشت او دردناک است».

شهرام ناظری هم به سابقه آشنایی بیش از 30‌ساله با مختاباد به‌عنوان منتقد موسیقی اشاره کرد و گفت: «او روحیه پیگیری و حس خستگی‌ناپذیری داشت. من هم برای این حس او احترام قائلم و از خبر ناگوار مرگ او خیلی متأسف شدم. حتما جای او در صفحات موسیقی ما خالی است».

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این مراسم گفت: «مرگ ناگهانی مختاباد بسیار شوک‌آور بود و این نوع مرگ‌ها به همراه خود چیزهایی را یادآوری می‌کند و به قول قیصر امین‌پور «گاهی چه زود دیر می‌شود». مرحوم مختاباد به‌شدت پیگیر بود و عاطفه سرشاری داشت. او تجربیات ارزشمندی هم در مسائل صنفی روزنامه‌نگاری داشت. منتقد بود، اما انصاف داشت و بی‌مبنا حرف نمی‌زد. از خبر درگذشت او فروریختم؛ امیدوارم او الگویی برای همه کسانی که قلم می‌زنند و نقد می‌کنند، باشد».

سیدمصطفی مختاباد، برادر بزرگ این روزنامه‌نگار و منتقد شناخته‌شده نیز گفت: «روح خبر و خبرنگاری در خانه با او رشد کرد و بالاخره پا در وادی توفان گذاشت. جان از نظر او یعنی خبر. صبح‌ها او با آواز موسیقیایی شاهنامه‌ای که پدرم می‌خواند، بیدار می‌شد. نبودش برای ما دشوار است و داغش را هرگز نمی‌توانم فراموش کنم».

به گزارش ایرنا سیدابوالحسن مختاباد که از حدود 

۱۰ سال پیش در آمریکا زندگی می‌کرد، روز یکشنبه، دوم بهمن ۱۴۰۱، هنگام کوه‌نوردی بر اثر سکته قلبی در ۵۳‌سالگی درگذشت و در آرامستان مسلمانان ایالت کالیفرنیای آمریکا به خاک سپرده شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها