|

تداوم رؤیاپردازی تیم ملی والیبال ایران در اسلوونی

مصر را ببر و صعود کن

‌‌تیم ملی والیبال ایران در دومین بازی از سری رقابت‌های قهرمانی جهان، امشب از ساعت 20 به مصاف مصر می‌رود تا یکی دیگر از بازی‌های مرحله گروهی‌اش را انجام داده باشد.

مصر را ببر و صعود کن

‌‌تیم ملی والیبال ایران در دومین بازی از سری رقابت‌های قهرمانی جهان، امشب از ساعت 20 به مصاف مصر می‌رود تا یکی دیگر از بازی‌های مرحله گروهی‌اش را انجام داده باشد. مصر به عنوان قهرمان قاره آفریقا پا به این رقابت‌ها گذاشته ولی با توجه به انگیزه و قدرتی که بازیکنان تیم ملی ایران نشان داده‌اند، بعید است بتواند رقیب سختی برای شاگردان بهروز عطایی در این دیدار باشد. در این دوره از رقابت‌ها که ایران برای هفتمین‌بار طعم حضور در آن را می‌چشد، تیم ملی در گروه F با تیم‌های آرژانتین، مصر و هلند روبه‌رو شده است. اولین بازی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2022 برابر آرژانتین، دو شب پیش صورت گرفت که ایران در یک بازی جذاب و تماشایی برنده از زمین مسابقه خارج شد. درواقع تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه یکی از طولانی‌ترین دیدارهای این دوره که 172 دقیقه طول کشید را با برتری 3 بر 2 به سود خود خاتمه داد. ملی‌پوشان ایران که در ست اول و چهارم نتیجه را با امتیازهای 25 بر 22 و 34 بر 32 به آرژانتین واگذار کردند، در ست‌های دوم، سوم و پنجم به ترتیب با امتیازهای 30 بر 28، 25 بر 18 و 21 بر 19 به پیروزی رسیدند تا در نخستین گام یک برد و دو امتیاز به دست آورند. نکته قابل توجه این برد، علاوه بر برتری مقابل جدی‌ترین رقیب گروه، برابری در تعداد برد و باخت با آرژانتین بود؛ این بازی چهاردهمین جدال تاریخ والیبال دو کشور بود که هفتمین برد را برای ایران به ارمغان داشت و تعداد برد و باخت دو تیم برابر با هفت شد. همچنین تیم‌های ایران و آرژانتین تاکنون سه بار در قهرمانی مردان جهان به مصاف یکدیگر رفتند که در سال 1998 ایران سه بر صفر برنده شد، در سال 2014 ایران سه بر صفر مغلوب آرژانتین شده بود و در 2022 ایران سه بر دو به پیروزی رسید.

به غیر از این مورد، ایران در رنکینگ جهانی هم جایگاه آرژانتین را تصاحب و یک پله در جدول کلی صعود کرد. با توجه به پیروزی 3 بر 2 شاگردان عطایی در این بازی، جمع امتیازهای ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی به عدد 284 رسید و آرژانتین هم 274 امتیازی شد. به این ترتیب ایران با یک پله صعود جایگاه آرژانتین در رده هفتم را به خود اختصاص داد و شاگردان مندز به رده نهم سقوط کردند. بین این دو تیم هم ژاپن با ایستادن در رده هشتم، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده ایران است. مصر هم حالا در شرایطی برابر ایران قرار می‌گیرد که چیزی برای ازدست‌دادن ندارد؛ آنها بازی نخست را با نتیجه 3 بر صفر به هلند واگذار کرده‌اند و اگر مقابل ایران هم شکست بخورند، عملا شانس کمی برای حضور در مرحله حذفی خواهند داشت.

تیم ملی والیبال ایران چگونه صعود می‌کند؟

شیوه‌ای که در این دوره از مسابقات پیاده شده، حضور چهار تیم در شش گروه است. از هر گروه، تیم‌های اول و دوم مستقیما به مرحله بعدی می‌روند و چهار تیم برتر سوم هم می‌توانند تیم‌های صعودکننده را همراهی کنند. از آن زمان به بعد ماجرا کمی متفاوت خواهد شد زیرا در مرحله حذفی، تیم اول با تیم شانزدهم، تیم دوم با تیم پانزدهم و... روبه‌رو خواهند شد و برنده به مرحله بعدی صعود می‌کند. این موضوع اهمیت پیروزی برابر آرژانتین و البته کسب برد مقابل مصر در دیدار امشب را برای تیم ملی ایران دوچندان می‌کند. اگر ایران امشب برنده بازی شود، صعودش به مرحله بعدی قطعی است.

تیم ملی والیبال ایران که چندی پیش موفق شد بازی‌های خوبی در لیگ ملت‌های والیبال به نمایش بگذارد، در این دوره از بازی‌ها هم با کادر فنی ایرانی حاضر شده است. ایران برخلاف لیگ ملت‌ها، هرگز در دوره‌های قبلی که در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده، دستاورد خوبی نداشته است. به غیر از نتیجه‌ای که تیم ملی با اسلوبودان کواچ کسب کرده، سایر نتایج ایران در این رقابت‌ها چنگی به دل نزده است. همین مورد سختی کار ایران در این بازی‌ها را به‌وضوح نشان می‌دهد. قبل از واردشدن به این مبحث باید گفت که بهترین عنوان به‌دست‌آمده این تیم در سال 2014 با اسلوبودان کواچ و رتبه ششمی است. ایران در سال 1970 برای نخستین‌بار در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان که به میزبانی بلغارستان برگزار شد، شرکت کرد که در بین 24 تیم شرکت‌کننده با کسب چهار برد و هفت شکست جایگاه بیست‌ویکم را به دست آورد. رقابت‌های سال 1998 ژاپن دومین حضور ایران در قهرمانی مردان جهان بود که ملی‌پوشان کشورمان با پذیرش سه شکست متوالی عنوان نوزدهم را در بین 24 تیم شرکت‌کننده به دست آورد. سرزمین آفتاب تابان در سال 2006 بار دیگر میزبان مسابقات قهرمانی مردان جهان بود که تیم ملی والیبال ایران برای سومین‌بار در این رقابت‌ها شرکت کرد و پس از پنج شکست متوالی در جایگاه بیست‌ویکم این رقابت‌ها قرار گرفت. تیم ملی والیبال ایران در سال 2010 برای چهارمین‌بار سهمیه رقابت‌های قهرمانی مردان جهان را به دست آورد و با هدایت زنده‌یاد حسین معدنی در این رقابت‌ها که به میزبانی ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد. ملی‌پوشان کشورمان در این دوره با کسب یک برد و دو شکست برای دومین‌بار عنوان نوزدهم را به دست آوردند. لهستان و رقابت‌های سال 2014 بهترین حضور والیبال ایران در مسابقات قهرمانی مردان جهان بود که ملی‌پوشان با هدایت اسلوبودان کواچ موفق به کسب مقام ششم در ششمین حضور خود شدند. تیم ایران در دور مقدماتی این رقابت‌ها با تیم‌های فرانسه، ایتالیا، آمریکا، پورتوریکو و بلژیک هم‌گروه بود و با کسب چهار پیروزی (ایتالیا، آمریکا، بلژیک و پورتوریکو)، یک شکست (فرانسه) و 11 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه به مرحله بعد صعود کرد. شاگردان کواچ در مرحله دوم موفق به شکست تیم‌های استرالیا، آرژانتین و صربستان شدند و با پذیرش شکست برابر لهستان به عنوان تیم سوم گروه راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شدند. تیم ملی والیبال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب تیم‌های فرانسه و آلمان شد و در مرحله نیمه‌نهایی نیز با پذیرش شکست برابر روسیه به عنوان ششم این رقابت‌ها دست یافت. تیم‌های لهستان، برزیل، آلمان، فرانسه و روسیه نیز رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند. مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در سال 2018 برای نخستین بار به میزبانی دو کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران در پایان این رقابت‌ها در جایگاه سیزدهم قرار گرفت. ملی‌پوشان کشورمان در مرحله مقدماتی چهار برد (بلغارستان، فنلاند، کوبا و پوتوریکو) و یک شکست (لهستان) به دست آوردند و به عنوان تیم دوم گروه D به مرحله بعد صعود کردند. شاگردان ایگور کولاکوویچ در مرحله دوم و در گروه G این رقابت‌ها در سه مسابقه مغلوب بلغارستان، کانادا و آمریکا شدند و با قرار گرفتن در رتبه چهارم گروه از صعود به مرحله بعد بازماندند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها