|

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد

دستگیری ۱۴ نفر در پرونده متروپل

سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری ۱۴ نفر در پرونده ریزش ساختمان متروپل خبر داد. مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و نیز تسلیت سالروز رحلت امام (ره) و تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی، مدیر‌مسئول روزنامه اطلاعات، گفت: ما معتقدیم که باید از ظرفیت‌های بالا و ارزشمند حوزه رسانه در راستای جهاد تبیین بهره برد و استفاده کرد.

دستگیری ۱۴ نفر در پرونده متروپل

سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری ۱۴ نفر در پرونده ریزش ساختمان متروپل خبر داد. مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و نیز تسلیت سالروز رحلت امام (ره) و تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی، مدیر‌مسئول روزنامه اطلاعات، گفت: ما معتقدیم که باید از ظرفیت‌های بالا و ارزشمند حوزه رسانه در راستای جهاد تبیین بهره برد و استفاده کرد. ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بازداشتی‌های حادثه متروپل آبادان چه کسانی هستند و پرونده‌شان در چه مرحله‌ای است؟ گفت: در ساعت ۱۲:45 تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۱ اطلاع دادند که این حادثه در شهر آبادان رخ داده است و ساختمان ۱۱ طبقه متروپل ریزش کرد و در یک وضعیت ناایمنی باقی ماند. او افزود: به ناایمن‌بودن باقی‌مانده ساختمان باید توجه کرد. براساس هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، رئیس کل دادگستری خوزستان به اتفاق دادستان حوزه قضائی استان یعنی اهواز در معیت سایر عزیزان به جمع حاضر از قضات محترم شهرستان پیوستند و در منطقه استقرار یافتند و بر صدور دستورات قضائی نظارت عالیه داشتند. دستگاه قضائی با همکاری ضابطان دادگستری اقداماتی را با رعایت موازین انجام دادند و ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده شد مقصر حادثه هستند، بازداشت شدند. شهرداران سابق و اسبق چهار نفر بودند و کسانی که مسئول حوزه نظام مهندسی در شهرستان بودند، دستگیر شدند.

ستایشی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان دولت فعلی و قبلی اموال خود را در سامانه اعلام اموال مسئولان اعلام کرده‌اند یا خیر؟ گفت: اعضای دولت قبل و دولت فعلی همه اموال خود را برای ریاست قوه قضائیه ارسال و نسبت به اعلام اموال دارایی اقدام کرده‌اند. او تأکید کرد: براساس آخرین آمار ۸۰ درصد این قانون در قوه قضائیه اجرائی شده است و اکثر قضات ما در اعلام صورت دارایی در سامانه مشارکت داشته‌اند و در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها این مشارکت خیلی کمتر بوده است. معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این زمینه پیگیری‌های خوبی داشته‌اند.

او درباره اینکه پاسخ دادستانی به درخواست آزادی مشروط محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، چیست؟ گفت: نجفی در سال ۹۸ به اتهام قتل عمدی و نگهداری اسلحه غیرمجاز بر‌اساس نظر شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان به شش‌سال‌و نیم حبس محکوم شد و تاریخ پایان حبس ایشان ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. اولیای‌دم نسبت به محکوم‌علیه مورد بحث رضایت دادند و در این مرحله از ۱۵ روز مرخصی با رعایت مقررات استفاده کرده است. یک درخواست برای پابند الکترونیک و یک درخواست نسبت به آزادی مشروط ایشان داده که مرجع صاحب تصمیم نسبت به آزادی مشروط و پابند الکترونیک موافقت نکرده و در حال گذراندن ایام حبس است.

او درباره آخرین وضعیت حسین فریدون گفت: آقای فریدون ایام حبسش خاتمه نیافته و خبر مربوط به پایان حبسش را تکذیب می‌کنیم. نیمی از جزای نقدی‌اش پرداخت نشده است. اتهام ایشان هم مشخص است و در ۲۴ مهر ۹۸ به اوین معرفی شده و پنج سال حبس و ۳۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکومیت دارد. چند روز در مرخصی بود که مرتکب غیبت شده و قطعا اگر از غیبت نیاید از وثیقه‌ای که گذاشته، استفاده می‌شود و این را که آزاد شده است، رد می‌کنیم. سخنگوی قوه قضائیه لحظاتی بعد گفت: الان اطلاع دادند که آقای فریدون دیشب به زندان بازگشته است.

ستایشی درخصوص پرونده بقایی گفت: بقایی با نظریه کمیسیون پزشکی قانونی به علت بیماری باید خارج از زندان باشد و بر‌اساس تصمیم قضائی و مطابق قانون درمورد این فرد تصمیمی گرفته شده که موقت است و خبر آزادی او هم تکذیب می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مشایی نیز گفت: اسفندیار رحیم‌مشایی از تاریخ ۱۳ آذرماه ۹۸ به دلیل فوت والده از زندان مرخصی گرفته است. این فرد ادعای بیماری داشت و دو بار به کمیسیون پزشکی مراجعه کرده و گفته توان کیفر حبس را ندارد؛ ولی کمیسیون پزشکی تحمل توان این فرد جهت کیفر را تأیید کرده است و او باید به زندان برگردد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها