|

تصویب افزایش اعتبار پیاده روی اربعین در شورای شهر

امسال شهرداری تهران زودهنگام اقدامات خود را برای راهپیمایی اربعین آغاز کرد، اما با تأخیر زیاد لایحه مجوز هزینه‌کرد شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین در سال ۱۴۰۱را به شورای شهر ارائه کرد. روز گذشته یک‌فوریت این لایحه تصویب و سقف 30 میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شد.

تصویب افزایش اعتبار پیاده روی اربعین در شورای شهر
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: امسال شهرداری تهران زودهنگام اقدامات خود را برای راهپیمایی اربعین آغاز کرد، اما با تأخیر زیاد لایحه مجوز هزینه‌کرد شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین در سال ۱۴۰۱را به شورای شهر ارائه کرد. روز گذشته یک‌فوریت این لایحه تصویب و سقف 30 میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شد.

از ماه گذشته سفرهای مدیران شهری با همراهی برخی از اعضای شورای شهر تهران به کشور عراق آغاز شده بود، می‌گویند بعد‌ عبور از کرونا قرار است مراسم پیاده‌روی اربعین با حضور پنج‌ میلیونی زائران ایرانی انجام شود. پرویز سروری مدتی پیش اعلام کرده بود که سهم اربعین امسال از بودجه شهرداری تهران افزایش پیدا می‌کند.

او گفته بود با توجه به اینکه امسال اربعین در تابستان است و مواجهه‌شدن با فصل گرما را داریم، سیستم راهپیمایی با تغییراتی همراه است و بیشتر راهپیمایی در شب انجام می‌شود؛ بنابراین باید در اسکان در روز تمهیدات بیشتری انجام شود؛ بنابراین موکب‌ها باید نسبت به سال‌های قبل برای اسکان زائران آماد‌ه‌تر باشند. از آنجایی که بخش اعظم زائران ایرانی از تهران هستند؛ چرا‌که تهران جمعیت بیشتری در میان شهرها و استان‌های دیگر دارد، شهرداری قرار است لایحه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته بدین‌منظور اختصاص دهد. به احتمال زیاد از‌آنجایی‌که قیمت‌ها افزایش یافته و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که جمعیت بیشتری برای پیاده‌روی اربعین اقدام کنند، قطعا میزان بودجه نسبت به سال‌های قبل افزایش چندبرابری خواهد داشت. در دوره گذشته مدیریت شهری تلاش شد این هزینه‌ها از سوی خیرین تأمین و کمتر از خزانه شهرداری هزینه شود.

براساس گزارش تهیه‌شده در سال 97 از هزینه‌کردهای مراسم اربعین، مشخص شده بود که در سال‌های گذشته هفت تا هشت برابر بودجه مصوب، در جریان برگزاری مراسم اربعین هزینه شده است. همچنین گزارش آسیب‌شناسی نشان می‌داد که در زمینه برگزاری مراسم اربعین، هیچ‌گونه برنامه مدونی توسط شهرداری تهران وجود ندارد. به دلیل نبود برنامه مدون بودجه به‌صورت تنخواه در اختیار مناطق مختلف شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و افراد قرار می‌گرفته و آنها براساس یک عملیات جهادی و نیازی که خودشان تشخیص می‌دادند، بودجه را هزینه می‌کردند. یعنی هیچ شرح وظایف و برنامه‌ای برای هزینه‌کرد این بودجه وجود نداشته است و نمی‌دانستند که باید در حوزه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، اسکان عوامل شهرداری و کارگران و... چقدر هزینه کنند. مدیران گذشته شهر معتقد بودند وقتی تشکل‌های مردم‌نهاد و هیئت‌های مذهبی حاضرند رقم‌های بالاتر از مصوب شورای شهر تهران (10 میلیارد تومان در سال‌های 96، 97 ،98 و شش میلیارد تومان در سال 1400) را برای این مراسم هزینه کنند، ورود شهرداری بدون توجیه است.

به اعتقاد آنها شهرداری باید برای بهتر برگزار‌شدن این مراسم با‌شکوه نقش سیاست‌گذار و راهبر را داشته باشد و هرقدر که مراسمی این‌چنین، به سمت دولتی‌شدن پیش بروند، در اصل به فلسفه اصلی برگزاری آنها لطمه می‌خورد.

در متن مصوبات شورای شهر پنجم برای هزینه‌های اربعین هم این رویکردها منعکس و بر جذب کمک‌های مردمی برای تأمین مالی خدمات تأکید شده است. در این مصوب شورای پنجم آمده است که شهرداری موظف است حساب مستقلی برای جذب کمک‌های مردمی اختصاص دهد و از امکانات تبلیغاتی خود برای دعوت شهروندان برای واریز کمک‌های مالی به این حساب استفاده کند و پس از پایان مراسم اربعین گزارش مستندی از منابع جمع‌آوری‌شده در این حساب و نحوه هزینه‌کرد آن به‌صورت عمومی منتشر کند‌.

همچنین شهرداری تهران موظف شده بود هزینه‌هایی را که بر اساس تکالیف ستاد مرکزی اربعین به انجام می‌رساند، در ردیف مستقل تحت عنوان طلب شهرداری تهران از دولت بابت هزینه‌های مراسم اربعین حسینی ثبت و نسبت به وصول آن اقدام کند. همچنین در ماده دوم این مصوبه تأکید شده بود مسئولیت‌های شهرداری در این حوزه به هیئت‌های مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران واگذار شده تا آنجا که تصدی‌گری و انجام هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم از محل منابع شهرداری تهران در مراسم اربعین تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسد.

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم درباره اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مراسم اربعین در دوره گذشته مدیریت شهری به «شرق» گفت: شورای پنجم در سال‌های 1396 تا 1398 که شرایط کرونایی بر جهان حاکم نبود، به شهرداری تهران اجازه مشارکت در مراسم اربعین حسینی(ع) را داد و فقط در سال 1399 این شورا برای کمک شهرداری تهران به اربعین حسینی مصوبه ندارد و البته در سال 1400 هم شورای ششم پس از استقرار برای مشارکت در اربعین مصوبه کمک شش‌ میلیارد تومانی را تصویب کرد. شورای پنجم با تصویب مجموعا 30 میلیارد تومان برای سال‌های 96 تا 98 یعنی هر سال 10 میلیارد تومان تلاش کرد به حضور و مشارکت شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی(ع) جهت بدهد؛ یعنی با هدف صیانت و حفظ مردمی‌بودن این حرکت عظیم، حضور شهرداری را محدود به بخش‌های خدمات شهری و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها کند و از تصدی‌گری شهرداری در بخش‌های فرهنگی و تبلیغی جلوگیری کند تا شهرداری با توسعه خدمات زیرساختی خود بستر حضور هیئت‌ها و موکب‌های مردمی را در بخش فرهنگی و تبلیغی فراهم کند، در حقیقت تفاوت نگاه شورای پنجم و ششم در همین بخش است که شورای پنجم معتقد به خدمات زیرساختی شهرداری بود اما شورای ششم نگاهش این است که شهرداری در همه ابعاد در اربعین مشارکت 

داشته باشد.

او ادامه داد :‌حرکت اربعین حسینی(ع) و راهپیمایی عظیم آن یک حرکت مردمی است و باید مردمی‌بودن آن حفظ شود، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها هم در بخش خدمات زیرساختی و تخصصی خودشان باید تسهیلگر حضور مردم باشند نه اینکه تصدی‌گر و رقیب موکب‌های مردمی و بر همین اساس در بند 3 تبصره یک ماده 2 مصوبه مجوز مشارکت شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) سال 1398 که به تصویب شورای پنجم رسیده است می‌بینیم که شورا تأکید دارد تا شهرداری تهران نشان «خدمتگزاری اربعین حسینی(ع)» را طراحی و همه‌ساله در مراسمی به هیئت‌های مذهبی و مواکبی که در برگزاری مراسم اربعین مشارکت دارند و با شهرداری همکاری می‌کنند اهدا کند که به علت شیوع کرونا اجرائی و عملیاتی نشد. شیخ‌رودی یادآوری شد‌: به‌منظور ترویج داوطلبانه‌بودن حضور کارکنان شهرداری تهران شورای پنجم هرگونه پرداخت حق مأموریت و هزینه‌کرد در قالب فعالیت‌ها به‌جز فعالیت‌های ستاد اربعین شهرداری تهران را ممنوع اعلام کرد و با ثبت هزینه‌ها از طریق یک مرکز هزینه و نه همه واحدهای اجرائی که در ستاد اربعین فعالیت می‌کردند، انضباط مالی و مدیریت هزینه‌ها را بر فعالیت‌ها حاکم کرد. از سوی دیگر یکی از زیر‌ساخت‌های ایجاد‌شده توسط شهرداری تهران موکب علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) عمود 707 بود که تا پیش از شورای پنجم برای نگهداشت و توسعه و تجهیز این موکب هیچ ردیف بودجه‌ای پیش‌بینی نشده بود که با تصویب شورای پنجم از سال 1398 توسعه و تجهیز این موکب هم به عنوان یک ردیف بودجه مستقل در میان ردیف‌های بودجه شهرداری تهران پایدار شد و هزینه‌های نگهداشت و توسعه آن از ستاد اربعین مستقل شد تا به عنوان یک زیرساخت همواره مورد توجه باشد.

به گفته شیخ‌رودی همه مردم ما محب و دوستدار اهل بیت (ع) هستند و این موضوع در انحصار یک فرد نیست و اربعین هم به خاطر ماهیت مردمی‌اش ماندگار است نه تصدی‌گری شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرائی، اینکه ارادت و محبت به اهل بیت(ع) را منحصر به شورای چهارم و ششم بدانیم و بگویند شورای پنجم یا بخشی از جامعه به اهل بیت (ع) و امام حسین(ع) کمتر ارادت دارند، به گمانم خیلی درست نباشد.

روز گذشته در صحن شورای شهر تهران یک‌فوریت مجوز هزینه‌کرد رویداد فرهنگی عطر سیب در سال ۱۴۰۱ هم به تصویب اعضای شورای شهر رسید‌. این لایحه درست در زمانی به شورای شهر ارسال شد که روز آخر نمایشگاه عطر سیب در‌ حال برگزاری بود. شورا یک‌فوریت مجوز هزینه‌کرد 30‌ میلیاردی برای این رویداد را هم به شهرداری داد.

حبیب کاشانی هم توضیح داد‌: ما غفلت کردیم و عطر سیب را در بودجه 1401 لحاظ نکردیم و حال روش درستی نیست که کار انجام شده و پس از پایان مبلغ ناچیزی بپردازیم. امیدوارم این آخرین باری باشد که مجوز پس از انجام فعل صادر می‌شود.

ناصر امانی هم در‌این‌باره گفت: سال گذشته ما شهرداری تهران را برای برگزاری عطر سیب اجبار کردیم اما حالا همه کسانی که دستور دادند، امضا کردند و چک دادند، در مرجع قضائی پرونده دادند و یک سال است که درگیرند. علت آن این است که سازمان بازرسی به‌درستی می‌گوید که بدون مجوز شورا هزینه کردید.

او خطاب به چمران گفت: من از شما خواستم که نامه بدهید اما نمی‌دانم نامه شما مؤثر واقع شد یا خیر و شاید هم حالا حل شده باشد اما تا یکی، دو ماه گذشته مرتب مدیران شهروند و سازمان فرهنگی به ما پیام می‌دادند که شما به ما فشار آوردید که اجرا کنیم حالا ما پاسخ مرجع قضائی را می‌دهیم. امسال هم همان اتفاق افتاده است. فکر نکنید با این مصوبه مشکل حل می‌شود. امانی اضافه کرد: نمایشگاه اجرا شده اما حالا به شهرداری مجوز می‌دهیم. تاریخش گذشته و هزینه شده و این مجوزها قبل از هزینه‌شدن باید از شورای اسلامی شهر تهران گرفته می‌شد. برای کسانی که زحمت کشیدند، دردسر درست می‌کند. این موارد موضوعاتی نیستند که مدیران شهرداری اطلاع ندارند و خیلی روشن باید در بودجه شهرداری بیاید و قبل از هزینه‌کرد اجازه شورا را بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها