|

دور دنیا در یک دقیقه

مادران شاغل کمتر از پدران شاغل حقوق می‌گیرند/ دستمزد، جنسیت و «جریمه مادری»

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

مادران شاغل کمتر از پدران شاغل حقوق می‌گیرند/ دستمزد، جنسیت و «جریمه مادری»
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا خبر شکست ترامپ را در دادگاهی در بریتانیا می‌خوانیم. سپس از مراسم ازدواج دامادی ۹۲ ساله خبر می‌گیریم و در آخر با سیاره‌‌ای جدید در دور دست زمین آشنا می‌شویم.

 

ترامپ؛ شکست در پرونده بریتانیایی

قاضی لندنی سرانجام ترامپ را به پرداخت ۳۸۲ هزار دلار غرامت به شرکت بریتانیایی اوربیس محکوم کرد. ترامپ این شکایت را باخت. 

اوربیس یک شرکت اطلاعاتی است که به دست افسر سابق MI6 کریستوفر استیل بنیان گذاشته شده است. ترامپ مدعی بود اوربیس در سال ۲۰۱۶ به اعتبار او آسیب زده است.

ترامپ معتقد بود پرونده ارتباطش با پوتین و روسیه زیر سر این شرکت بریتانیایی است و آنها داده‌های نادرستی منتشر کرده اند. او شکایت کرد و سرانجام پرونده را باخت.

 

روپرت مرداک؛ دامادی غول رسانه‌ای در ۹۲ سالگی 

پنج ماه پس از این که روپرت مرداک ۹۲ ساله از امپراتوری رسانه‌ای خود کناره‌گیری کرد، تصمیم گرفت ازدواج کند. این ششمین نامزدی و پنجمین ازدواج مورداک است.

عروس یک زیست‌شناس مولکولی ۶۷ ساله و بازنشسته به نام النا ژوکوا است. مورداک پیش از النا قصد داشت با آن لزلی اسمیت ازدواج کند. آنها نامزد کردند که فقط دو هفته طول کشید. چهار ماه پیش مرداک پایان نامزدی خود را با اسمیت اعلام کرد.

دعوت‌نامه‌‌های برگزاری مهمانی عروسی مرداک و ژوکوا در کالیفرنیا و در محدوده املاک و مستغلاتش پخش شده است. عروس عشق قدیمی روپرت مرداک است.

 

کیوتو؛ ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه گِیشا‌ها

اهالی گیون در کیوتو از شورای شهر خواسته اند فکری به حال رفتار‌های توهین‌آمیز و گاه آزارهای فیزیکی گردشگران در برخورد با نمادها و نشانه‌های فرهنگ سنتی ژاپن خاصه گیشاها بکنند.

محله گیشاها در گیون کیوتو یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مناطق دیدنی شهر به حساب می‌آید، اما گردشگران گاهی رفتارهای توهین‌آمیز انجام می‌دهند که باعث ناراحتی محلی‌ها شده است.

گردشگران بدون اجازه به کیمونوها دست می‌زنند، گاهی دزدی می‌کنند و مزاحم گیشاها می‌شوند. شورای شهر علی رغم کاهش درآمدهای مالی تصمیم گرفته ورود گردشگران را به برخی مناطق خاص ممنوع کند.  

 

تلسکوپ وب؛ کشف سیاره‌ای پوشیده در اقیانوس‌های جوشان

دانشمندان علوم فضایی با کمک تلسکوپ جیمز وب سیاره‌ای را در دوردست زمین شناسایی کرده اند که پوشیده از اقیانوس‌های جوشان است. 

این سیاره در فاصله ۷۰ سال نوری از زمین قرار دارد و شعاع آن دو برابر زمین است. تلسکوپ وب نشانه‌های گاز متان و دی اکسید کربن در جو این سیاره را شناسایی کرده است.

دانشمندان نمی‌دانند این سیاره با توجه به اقیانوس‌های جوشان که دمای آنها شاید به ۱۰۰ درجه سانتیگراد هم برسد، برای زندگی مناسب هست یا نه. 

 

بریتانیا؛ درآمد کمتر مادران شاغل نسبت به پدران شاغل

مطالعات اخیر در بریتانیا نشان می‌دهد نه تنها شکاف و نابرابری دستمزدها میان زنان و مردان شاغل وجود دارد که گاهی این فاصله بیشتر هم می‌شود. 

بریتانیا در روز جهانی زن نتایج این مطالعه را منتشر کرده است؛ در سال ۲۰۲۳، مادران شاغل ساعتی ۴/۴ پوند کمتر از مردان شاغل دستمزد دریافت کرده اند.

گویی مفهومی به نام «جریمه مادری» برای مادران شاغل در کار است که باعث ویرانی اقتصاد و آسیب به زنان می‌شود. مفهومی که سعی می‌کند مادران را از محیط کار دور کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها