|

دور دنیا در یک دقیقه

پدر و پسر متولد ۲۹ فوریه/ کبیسه‌بازها از ایالت آیوا می‌آیند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا ماجراهای پادشاه نروژ را دنبال می‌کنیم.

پدر و پسر متولد ۲۹ فوریه/ کبیسه‌بازها از ایالت آیوا می‌آیند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ضربان قلب پادشاه کم شده و نیازمند به دستگاه ضربان‌ساز است. سپس می‌رویم سراغ آمار خیره‌کننده لبرون جیمز غول بسکتبال آمریکا در تاریخ NBA و در آخر داستان پدر و پسری متولد ۲۹ فوریه را می‌خوانیم.

 

نروژ؛ قلب پادشاه با ضربان‌ساز می‌تپد

تعطیلات خصوصی سال نوی پادشاه نروژ در مالزی به او نساخت. هارالد پنجم ابتدا به عفونت دچار شد و سپس مجبور شد از دستگاه ضربا‌ن‌ساز مصنوعی قلب استفاده کند.

پادشاه هارالد ۸۷ ساله است. او از سال ۱۹۹۱ بر مسند پادشاه نروژ نشسته و هم‌اکنون قدیمی‌ترین پادشاه اروپا است. او سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی داشته و یک بار هم عمل قلب انجام داده است.

عفونت اخیر و سپس کاهش ضربان قلب باعث شده است پزشکان برایش دستگاه ضربان‌ساز کار بگذارند تا ماهیچه‌‌های قلبش را به تپش وا دارد. ولیعهد نروژ شاهزاده هاکون ۵۰ ساله است و این روزها وظایف پادشاه را به عهده دارد.

 

جو بایدن؛ عدم مقبولیت به بالاترین حد رسید

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد رئیس‌جمهور ایالات متحده به پایین‌ترن حد محبوبیت و مقبولیت در میان شهروندان آمریکا دست یافته است. 

میزان مخالفت‌ها با بایدن ۴۷ درصد شده است. این عدد در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن بی‌سابقه است. در این نظرسنجی همچنین مشخص شده از هر ۴ نفر تنها یک نفر فکر می‌کند کشور در مسیر درست قرار دارد.

با توجه به کاهش مقبولیت بایدن به نظر می‌رسد ترامپ چندان مشکلی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نداشته باشد. 

 

لبرون جیمز؛ نخستین ۴۰ هزار امتیازی تاریخ NBA

لبرون جیمز ستاره تیم بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز شنبه شب و مقابل تیم دنور ناگتز موفق شد به رکورد جدیدی در ثبت امتیازات دست پیدا کند؛ ۴۰ هزار امتیاز در ۲۱ فصل حضور در NBA.

او با این رکورد حالا به نقطه‌ای غیر قابل دسترس دست کم برای سال‌ها برای نفر بعدی رسیده است. لبرون جیمز ۳۹ ساله است.

جیمز با کسب ۴۰ هزار امتیاز در تاریخ مسابقات بسکتبال حرفه‌ای ایالات متحده مایکل پورتر جونیور را پشت سر گذاشته است. او سال گذشته هم از رکورد حکیم عبدالجبار که در کودکی طرفدارش بود، عبور کرده بود.

 

کبیسه‌باز‌‌ها از ایالت آیوا می‌آیند!

تنها یک در ۱۴۶۱ احتمال داشت دیلون گلاس در روز ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ صاحب فرزند شود. اما این احتمال نادر به وقوع پیوست تا پدر و پسر متولد روز آخر فوریه در سال کبیسه باشند.

در حالت عادی فوریه ۲۸ روز است، اما هر چهار‌سال یک‌بار این ماه ۲۹ روزه و سال کبیسه می‌شود. دیلون گلاس در ۲۹ فوریه ۱۹۹۶ در آیوا به دنیا آمده بود. او حالا صاحب پسری متولد همین روز است.

نام ایالت آیوا و خانواده گلاس بابت این اتفاق نادر سر زبان‌ها افتاده است. کبیسه در فرهنگ‌های مختلف آداب و رسوم و داستان‌های جالبی دارد. مثلا ایرلندی‌ها می‌گویند در روز ۲۹ فوریه زنان می‌توانند از مردان خواستگاری کنند.

 

 گوگل؛ حذف برنامه‌‌های هندی از گوگل پلی

کمپانی دیجیتال گوگل برخی برنامه‌های هندی را از گوگل ‌پلی در این کشور حذف کرده است. این اقدام اعتراض دولت هند را در پی داشته است. 

وزیر تکنولوژی هند می‌گوید اقدام گوگل مجاز نیست. دولت هند مذاکراتی را در این زمینه با این کمپانی آغاز کرده است. به نظر می‌رسد عدم پرداخت حق حضور در گوگل باعث این اتفاق شده است.

برنامه‌های محبوب هندی حذف شده دستورالعمل‌های پرداخت گوگل‌ پلی را رعایت نکرده اند. مدیران گوگل هنوز در واکنش به اعتراض هندی‌ها اظهار نظر نکرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها