|

دور دنیا در یک دقیقه

حواشی ایکس ادامه دارد/ شکایت ۱۲۸ میلیون دلاری علیه ماسک

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌‌کنیم.

حواشی ایکس ادامه دارد/ شکایت ۱۲۸ میلیون دلاری علیه ماسک
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 زمین‌گیر شدن هواپیمای نخست‌وزیری در نیوزیلند انتقادهایی را در پی داشته است. ورود حق سقط جنین در قانون اساسی فرانسه اتفاقی بسیار مهم برای زنان است؛ نگرانی کارشناسان هنری بریتانیا هم از غلبه هنر سفید بر هنرهای آسیایی و آفریقایی هم جالب است.  

 

هشدار برای گیاه‌خواران؛ به برچسب مواد غذایی دقت کنید!

سازمان‌های ناظر بر تولید مواد غذایی خاص گیاه‌خواران هشدار می‌دهد مصرف‌کنندگان محصولات گیاهی به برچسب‌ها دقت کنند. محصولات گیاهی همیشه بی‌خطر نیستند.

آن دسته از گیاه‌خوارانی که به لبنیات و ماهی حساسیت دارند، موظف هستند بیش از پیش به عبارت « ممکن است این محصول حاوی فلان ماده باشد» توجه کنند.

مواد غذایی مانند تخم مرغ، شیر و ماست، ماهی‌ها و خرچنگ‌ها و میگوها مواد غیر گیاهی مورد استفاده در رژیم غذایی گیاهخواران است. اما همین مواد بالاترین میزان حساسیت‌زایی منجر به مرگ را هم دارا هستند.

 

نیوزیلند؛ هواپیمای رسمی نخست‌وزیر زمین‌گیر شد

نخست‌وزیر نیوزیلند آقای کریستوفر لاکسون قصد داشت راهی استرالیا شود، اما موفق نشد با هواپیمای رسمی دولت پرواز کند. او از هواپیمای تجاری برای این سفر استفاده کرد.

هواپیمای رسمی دولت نیوزیلند متعلق به وزارت دفاع است و به دلیل بروز نقص فنی در لحظه پرواز زمین‌گیر شد. این مشکل پیشتر برای نخست‌وزیران پیشین اتفاق افتاده بود. 

ناوگان هوایی نیوزیلند قدیمی و پیر است. این موضوع همواره باعث انتقاد به دولت‌های پیشین و فعلی این کشور بوده است. 

 

ایکس؛ شکایت ۱۲۸ میلیون دلاری از ماسک

کارمندان سابق پلتفرم توییتر یا همان ایکس که از قضا از مدیران اجرایی این شبکه اجتماعی بوده اند شکایتی کلان از ایلان ماسک در دادگاه کالیفرنیا ثبت کرده اند. 

ارزش این شکایت چهار نفره، ۱۲۸ میلیون دلار است. مدیران اجرایی سابق توییتر بابت قطع همکاری بدون دریافت حقوق این شکایت را تنظیم کرده اند.

سال گذشته هم تعدادی دیگر از کارمندان تعدیل شده توییتر/ ایکس شکایتی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در دادگاه ثبت کرده بودند. ایلان ماسک به تسویه حقوق و مزایا با کارمندان اخراجی تمایلی ندارد.

 

فرانسه: ثبت حق سقط جنین در قانون اساسی

سرانجام وعده ماکرون عملی شد و حق سقط جنین برای زنان در قانون اساسی فرانسه ثبت شد تا به موضوعی غیر قابل مصادره تبدیل شود. پارلمان فرانسه این مصوبه را تایید کرد. 

حالا فرانسه نخستین کشوری است که زنانش به استناد قانون اساسی حق دارند سقط جنین انجام دهند. به این مناسبت برج ایفل در پاریس نورآرایی شده است.

سقط جنین در فرانسه از سال ۱۹۷۵ به رسمیت شناخته و قانون شده است. پیش از این که سقط جنین وارد قانون اساسی شود، مجلس سفلی، علیا، سنا و ملی آن را تایید کرده بودند.

 

 بریتانیا؛ نگرانی از غلبه هنر سفید!

بررسی ثبت نام امتحان گواهینامه پایان دوره دوم مدارس در بریتانیا باعث نگرانی و هشدار کارشناسان هنر و آموزش شده است. کمتر از ۳ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون هنر، از تبار آسیایی و سیاه‌پوستان هستند.

حضور ۹۷ درصدی شرکت‌کنندگان سفید‌پوست در این آزمون، یعنی غلبه هنر سفید بر هنر آفریقایی و آسیایی و محلی؛ یعنی بافتن قالی‌های ایرانی و ساختن مجسمه‌های آیینی آفریقایی به چشم نمی‌آید.

کارشناسان هشدار می‌دهند باید در حوزه آموزش هنر، تنوع‌ را به رسمیت شناخت و ذهنیت هنر سفید را به هم زد و فضا را برای بروز همه جنبه‌های هنری فراهم کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها