|

دور دنیا در یک دقیقه

ممنوعیت استعمال تفریحی حشیش در تایلند

دولت تایلند تصمیم گرفته است مصرف تفریحی حشیش را تا پایان سال ۲۰۲۴ ممنوع کند. استفاده دارویی این ماده همچنان مجاز خواهد بود.

ممنوعیت استعمال تفریحی حشیش در تایلند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. در استرالیا، علت لغو مراسم افطار ماه رمضان را جویا می‌شویم. سپس در بریتانیا از افزایش جریمه غیبت غیرموجه دانش‌آموزان خبر می‌گیریم و در آخر، به حواشی خانه‌سازی خانم بلانشت در کورن‌وال می‌پردازیم.

استرالیا؛ مسلمانان بایکوت کردند، افطار لغو شد

خانم جاسینتا آلن فرماندار ایالت ویکتوریا در استرالیا می‌گوید مراسم افطار سالانه ماه رمضان لغو شده است؛ به احترام مسلمانان این مراسم برگزار نمی‌شود.

مسلمانان ایالت ویکتوریا از اعلام موضع حزب حاکم در جنگ غزه دلسرد شده‌اند. آنها به همین دلیل در مراسم افطار سالانه که در ایالت برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند.

در تقویم مسلمانان ماه رمضان و مراسم مذهبی خاص این ماه تا چندی دیگر آغاز می‌شود. مقامات دولتی ایالت ویکتوریا هر سال مراسم افطاری را برای همبستگی بیشتر با خانواده‌های مسلمان تدارک می‌بینند.

تایلند؛ ممنوعیت استعمال تفریحی حشیش

دولت تایلند تصمیم گرفته است مصرف تفریحی حشیش را تا پایان سال ۲۰۲۴ ممنوع کند. استفاده دارویی این ماده همچنان مجاز خواهد بود.

پیش‌نویس قانون جدید تا ماه آینده آماده می‌شود و برای تصویب به پارلمان می‌رود. تایلند از تاثیر منفی حشیش بر نوجوانان و زمینه‌ساز بودن آن برای مصرف دیگر مواد مخدر نگران است.

تایلند نخستین کشور جنوب شرق آسیا بود که از سال ۲۰۱۸ مصرف دارویی و در سال ۲۰۲۲ مصرف تفریحی حشیش را آزاد کرد. اما مقامات تایلندی به این نتیجه رسیده اند از آزادی مصرف سوء استفاده شده است.

بریتانیا؛ افزایش جریمه غیبت غیرموجه در مدارس

وزارت آموزش و پرورش بریتانیا جریمه غیبت غیرموجه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. به این ترتیب جشن‌های خانوادگی برای خانواده‌ها گران‌تر تمام می‌شود.

در قانون جدید جریمه غیبت غیرموجه در مدارس ۳۳ درصد افزایش می‌یابد و در اخطار اولیه از ۶۰ پوند به ۸۰ پوند می‌رسد. خاطی باید جریمه را ظرف ۲۱ روز پرداخت کند.

جریمه دیرکرد ۸۰ پوند هم از ۱۲۰ پوند به ۱۶۰ پوند تغییر می‌کند. قانون جدید غیبت غیرموجه ۵ روزه را رصد خواهد کرد.

کره شمالی؛ ماهواره جاسوسی زنده است

با اینکه ردیاب‌های رادیویی مستقل نشانه‌ای از فعالیت «مالیگیونگ‌-‌۱» دریافت نکرده‌اند، اما کارشناسان مستقل می‌گویند این ماهواره زنده است و فعالیت می‌کند.

در ماه نوامبر گذشته، کره‌شمالی پس از دو بار تلاش ناموفق سرانجام نخستین ماهواره جاسوسی خود را پرتاب کرد و در مدار قرار داد. کره‌جنوبی این اتفاق را تایید کرد.

کره‌ای‌ها با هدف رصد نظامی همسایه جنوبی و آمریکا این ماهواره را پرتاب کردند. آنها تا کنون عکس‌هایی که بیانگر فعالیت  «مالیگیونگ‌-‌۱» باشد، منتشر نکرده‌اند.

ساخت و ساز لاکچری و پر سروصدای خانم بلانشت 

همسایه‌ها و اهالی منطقه ساحلی کورن‌وال از دست خانه‌سازی خانم کیت بلانشت و همسرش به ستوه آمده‌اند. آنها به شورای شهر شکایت کرده‌اند.

مدت‌هاست این ستاره سینما در ماگان پورت، در کورن‌وال بریتانیا مشغول خانه‌سازی است، اما طول کشیدن این فرآیند و سر و صدای زیاد آرامش منطقه را به‌هم زده است.

مدیر یکی از دفترهای کرایه خانه در این منطقه می‌گوید سروصدا باعث ضرر و زیان ما شده است. کمتر کسی با این شلوغی آزاردهنده خانه اجاره می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها