|

دور دنیا در یک دقیقه

جریمه ۵۱ میلیون دلاری بوئینگ/ پای چین و چینی درمیان است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

جریمه ۵۱ میلیون دلاری بوئینگ/ پای چین و چینی درمیان است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا راهی استرالیا می‌شویم و از پایان قرارداد متا با روزنامه‌نگاران خبر می‌گیریم. سپس به پرداخت جریمه میلیون دلاری بوئینگ به پنتاگون می‌پردازیم و در آخر با کت جانیس وداع می‌کنیم.

 

استرالیا؛ پایان قرارداد فیس‌بوک با روزنامه‌نگاران

متا شرکت مادر فیس‌بوک اعلام کرده است پس از پایان قرارداد‌ پرداخت مالی به روزنامه‌نگاران در استرالیا، آن را تمدید نخواهد کرد. این موضوع به روزنامه‌نگاران آمریکایی هم اعلام شده است.

ماه آوریل هرگونه معامله میان متا و روزنامه‌نگاران در استرالیا به پایان می‌رسد. به موجب قرارداد گذشته، متا برای محتوای خبری که روزنامه‌نگاران استرالیایی لینک آن را در صفحه خود قرار می‌دادند، پول پرداخت می‌کرد.

این شرایط در آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز برقرار بود. متا سال گذشته به قراردادهای مالی خود با روزنامه‌نگاران این کشورها پایان داد.

 

بوئینگ؛ موافقت با پرداخت جریمه میلیون دلاری

سرانجام شرکت هواپیماسازی بوئینگ پذیرفت با پرداخت جریمه، پرونده هک اطلاعاتی پنتاگون را ببندد. این جریمه ۵۱ میلیون دلار است.

پنتاگون مدعی است بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ کارمندان چینی بوئینگ در چین داده‌های نظامی جت‌های اف سری ۱۵، ۱۸ و ۲۲ و همچنین هلی‌کوپترهای آپاچی و موشک‌های کروز آمریکا را سرقت کرده اند.

در واقع چینی‌ها به اعتبار بوئینگ به فایل‌‌های نظامی وزارت دفاع ایالات متحده رسیده و آنها را ذخیره کرده اند. به نظر می‌رسد بوئینگ در کشورهای دیگر هم این تخلفات را مرتکب شده است.

 

چاقی؛ گرفتاری یک میلیارد نفری در جهان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان گرفتار چاقی هستند. این جمعیت در سه دهه گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.

چاقی در ۳۰ سال گذشته در میان کودکان چهار برابر و در میان جمعیت بزرگسال دو برابر شده است. این آمار از نمونه جمعیتی ۲۲۰ میلیون نفری در ۱۹۰ کشور جهان به دست آمده است.

در دهه ۹۰ میلادی نرخ چاقی دختران کمتر از ۲ درصد بوده است. اما حالا این عدد به ۷ درصد نزدیک شده است. همچنین نرخ چاقی پسرها ۲ درصد بوده و حالا این عدد کمی بیشتر از ۹ درصد است.

 

بریتانیا؛ بهشت مالیاتی شاسی‌بلندهای آلاینده هوا

موسسه سبز می‌گوید مالیات کم بر خودروهای شاسی‌بلند بنزینی در بریتانیا این کشور را به بهشت خودروهای SUV آلاینده هوا تبدیل کرده است.

در گزارش موسسه سبز می‌خوانیم انواع و اقسام خودروهای شاسی‌بلند بنزینی در شهرهای مختلف بریتانیا عبور و مرور می‌کنند و به نسبت نقشی که در آلودگی هوا دارند، مالیات کمی می‌پردازند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که کشورهایی همچون فرانسه و هلند بر خلاف بریتانیا، برای صاحبان شاسی‌بلند‌ها مالیات بیشتری در نظر گرفته اند تا از انتخاب این نوع وسیله نقلیه بکاهند. 

 

وداع موزیکال مادر جوان تیک‌تاکی با پسرش 

با اعلام خانواده، خانم کاترین جانیس در ۳۱ سالگی درگذشت. کاترین جانیس با آخرین ترانه‌اش در تیک‌تاک مشهور شد. او این ترانه را برای پسرش خوانده بود.

کت جانیس به نوعی نادر از سرطان به نام سارکوما مبتلا بود. سارکوما استخوان و بافت‌های عضلانی را درگیر می‌کند و به دلیل متاستاز زودهنگام اغلب منجر به مرگ می‌شود.

همه‌گیر شدن آخرین ترانه کت جانیس در تیک‌تاک باعث شد او ماه‌های آخر زندگی را با شور و حال بهتری بگذراند. پیام‌های محبت‌آمیز از سراسر جهان او و خانواده‌اش را غافلگیر کرد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها