|

دور دنیا در یک دقیقه

نوزاد برادر پدر است یا فرزند پدر؟!/ ناباروری، IVF و اسپرم کمکی پدربزرگ

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

نوزاد برادر پدر است یا فرزند پدر؟!/ ناباروری، IVF و اسپرم کمکی پدربزرگ
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به بریتانیا می‌رویم و پرونده سهم پدر و پدربزرگ را در تولد یک فرزند بررسی می‌کنیم. سپس به ماجرای انتقال فیل‌های مالاوی می‌پردازیم و در آخر پرونده آسانژ را دوباره ورق می‌زنیم. شاید آزاد شد. 

 

آمریکا؛ دروغ خبرچین FBI درباره بایدن‌ها 

الکساندر اسمیرنوف خبرچین FBI به دروغ‌پردازی علیه بایدن‌ها متهم شده است. او گفته بود جو بایدن و پسرش در اوکراین از یک شرکت انرژی چند میلیون دلار پول دریافت کرده اند. 

در گزارش سال ۲۰۲۰ اسمیرنوف به FBI آمده است شرکت بوریسما در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به جو بایدن و پسرش هانتر بایدن جداگانه ۵ میلیون دلار، مجموع ۱۰ میلیون دلار پرداخت کرده است. 

این گزارش‌ها باعث تمرکز کنگره بر فساد دولت و تلاش جمهوریخواهان برای فشار بر دولت بایدن در تابستان شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد اسمیرنوف پرونده‌سازی کرده و گزارش دروغ نوشته است.

 

بریتانیا؛ اسپرم ترکیبی پدر و پسر و دردسرهای حقوقی

اقدام پنج سال پیش یک مرد پرونده حقوقی عجیبی در شورای محلی بارنزلی ایجاد کرده است. این مرد برای کمک به بارداری همسرش به روش IVF، اسپرم پدرش را هم به کار گرفته است!

شورای محلی بارنزلی اصرار دارد این مرد تست بدهد تا به لحاظ ژنتیک سهم پدری او اثبات شود. پسری متولد شده است که بدون اسپرم کمکی پدربزرگ به دنیا نمی‌آمد. معلوم نیست او بیشتر برادر پدرش است یا فرزندش؟!

دادگاه عالی بریتانیا معتقد است دادگاه بارنزلی نباید این مرد را وادار به تست DNA کند؛ «این موضوع مسئله‌ای درون خانوادگی است. آنها اگر بخواهند می‌توانند سهم پدری را مشخص کنند.»

یونان؛ کلیسای ارتدوکس و ازدواج همجنسگرایان

 سرانجام پارلمان یونان به لایحه دولت برای قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان در این کشور رای مثبت داد. این لایحه بر خلاف خواست کلیسای ارتدوکس یونان است.

یونان حالا نخستین کشور پیروی کلیسای ارتدوکس در جهان است که همجنسگرایان و ازدواج آنها را به رسمیت می‌شناسد. سرپرستی کردن فرزند نیز در لایحه دولت برای همجنسگرایان مجاز شمرده می‌شود.

عجیب این که لایحه قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در یونان را دولت راست میانه تهیه کرده است. دولت‌ها و احزاب راست‌ اغلب با این موضوع کنار نمی‌آیند.

 

مالاوی؛ شاهزاده هری! فیل‌ها مهم‌تر از انسان‌ها هستند؟

تعدادی از فیل‌های ساکن منطقه حافظت‌شده‌ای در مالاوی را به یکی از پارک‌های ملی این کشور انتقال داده اند که با تلفات انسانی همراه بوده است. اما چرا نام شاهزاده هری به میان آمده است؟

شاهزاده هری تا چندی پیش مدیر پارک‌های ملی آفریقا بود و حالا نامش در هیات مدیره به چشم می‌خورد. به گزارش رسانه‌های محلی پروژه انتقال فیل‌ها تا کنون جان هفت نفر را گرفته است.

معترضان و محلی‌ها می‌گویند وقتی حصار و حریم زیستگاه جدید فیل‌ها مشخص نشده است، نباید آنها را انتقال داد. فیل‌ها به مزارع کشاورزی حاشیه پارک و همچنین انسان‌ها حمله می‌کنند و خسارات به بار می‌آورند.

 

جولیان آسانژ؛ استرداد به آمریکا یا بازگشت به استرالیا؟

هفته آینده مشخص می‌شود اعتراض آسانژ به حکم استرداد به آمریکا قبول می‌شود یا نه. او ۵ سال اخیر را بدون مرخصی در زندان بلمارش لندن گذرانده است و می‌داند اگر به آمریکا استرداد شود، حبس ابد خواهد گرفت.

بینان‌گذار ویکی‌لیکس در آمریکا متهم به انتشار اسناد محرمانه جنگی و جاسوسی است. دولت اوباما تصمیم داشت پرونده آسانژ را ادامه ندهد، اما قانون ۱۹۱۷(علیه جاسوسی) در دوره ترامپ احیا شد.

استرالیا طرحی را تصویب کرده است تا بازگرداندن آسانژ را به عنوان شهروند خود از بریتانیا و آمریکا مطالبه کند. گروه‌های حامی آزادی بیان در لندن آزادی آسانژ‌ را می‌خواهند. حبس او ضربه بزرگی به آزادی رسانه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها