|

دور دنیا در یک دقیقه

سومین قدرت اقتصادی جهان؟؛ تاج از سر ژاپن افتاد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

سومین قدرت اقتصادی جهان؟؛ تاج از سر ژاپن افتاد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 راهی بریتانیا می‌شویم و درباره نقش لباس فرم مدارس در فعالیت بدنی دخترها می‌خوانیم. سپس به حواشی گفت‌وگوی کارلسون و پوتین در مسکو می‌پردازیم و در آخر ابتلای بیشتر مردان سیاه‌پوستان به سرطان پروستات اشاره می‌کنیم.

 

ژاپن؛ تاج سومین اقتصاد بزرگ افتاد

حالا دیگر ژاپن سومین قدرت اقتصادی جهان نیست و آلمان جای این کشور را در جدول رتبه‌بندی گرفته است. ژاپنی‌ها به رتبه چهارم سقوط کرده اند.

ضعیف شدن ین، همچنین پیر شدن و کاهش جمعیت از جمله مواردی است که باعث شده قدرت اقتصادی ژاپن تضعیف شود و این کشور رکود اقتصادی را تجربه کند.

رشد اقتصادی ژاپن در سال ۲۰۲۳ کمی کمتر از ۲ درصد بوده است. همچنین این که بر اساس دلار تولید داخلی ژاپنی‌ها ۴/۲ تریلیون دلار اعلام شده است. این عدد برای آلمان ۴/۵ تریلیون دلار است.

 

روسیه؛ غافلگیری و تکشر پوتین از مجری آمریکایی

حواشی گفت‌وگوی تاکر کارلسون مجری آمریکایی سابق شبکه فاکس نیوز با ولادیمیر پوتین در مسکو همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین اتفاق پوتین از کارلسون تشکر کرده و غافلگیر شده از این که او سوالات چالشی نپرسیده است.

پوتین می‌گوید راستش را بخواهید انتظار داشتم کارلسون سوالات تند و تیز بپرسد و خودم را برای این وضعیت آماده کرده بودم. اما هیچ خبری از چالش نبود.

پیشتر هم منتقدان به روی کارلسون آورده بودند که او در این گفت‌وگو اجازه داده رئیس‌جمهور روسیه راحت بنشیند و متکلم وحده حرف بزند.

 

بریتانیا؛ لباس فرم مدارس مانع فعالیت بدنی دختران است؟

تحقیقات در دبستان‌های بریتانیا نشان می‌دهد لباس‌های فرم تا حدی مانع فعالیت‌های بدنی دختران می‌شود. این برخلاف استانداردهای سازمان جهانی بهداشت است.

در مطالعات اخیر تفاوت محسوس میان فعالیت‌های بدنی دختران و پسران در مدارسی که لباس فرم دارند، به چشم می‌آید. دخترانی که باید دامن بپوشند در بازی‌های فعال مثل دویدن، جست و خیز کردن و … احساس راحتی ندارند و کمتر شرکت می‌کنند.

در استانداردهای سازمان جهانی بهداشت توصیه شده است حداقل زمان لازم برای فعالیت بدنی روزانه در طول یک هفته، ۶۰ دقیقه است. این تحقیق باعث تجدیدنظر در لباس فرم مدارس خواهد شد.

 

سرطان پروستات و مردان سیاه‌پوست؛ ژنتیک توضیح می‌دهد

دانشمندان علوم پزشکی و زیستی دریافته اند مردان سیاه‌پوست به نسبت سفید‌پوستان دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. چرا؟

آنها با تحقیقات جدید امیدوار هستند موضوع را با کمک ژنتیک توضیح دهند. شاید پای گیرنده‌های پروتئینی آندروژن در میان باشد؛ گیرنده‌ای که در رشد سلول‌های سرطانی پروستات دخیل است.

شاید تعداد بیشتر این گیرنده‌ها در مردان سیاه‌پوست دلیل عمده ابتلای بیشتر آنها به سرطان پروستات است. جهش‌های ژنی دخیل در سرطان پروستات در DNA مردان سیاه‌پوست با تبار آفریقایی بیشتر شایع است.

 

زنان و تبلیغات بهداشتی و درمان غیر ضروری

محققان استرالیایی دریافته اند برخی از شرکت‌ها با تبلیغات خود باعث توجه بیش از حد زنان به مسائل پزشکی و بهداشتی و در نهایت درمان‌‌های غیر ضروری می‌شوند

بهداشت دوران قاعدگی و موضوعاتی مثل تخمدان پلی‌کیستیک و … از جمله مواردی است که شرکت‌های بهداشتی درباره آن متمرکز هستند و مدام محصولاتی را تبلیغ می‌کنند که باعث توجه وسواسی زنان به موضوع می‌شود.

این تحقیق نشان می‌دهد تمرکز بیش از اندازه بر موضوعات مهم برای زنان آنان را وادار می‌کند به سمت روش‌های درمانی عجیب و غریب که حتی سلامت‌شان را به خطر می‌اندازد یا بی‌فایده است، بروند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها