|

دور دنیا در یک دقیقه

میمون‌های بزرگ هم بگو و بخند می‌کنند!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

میمون‌های بزرگ هم بگو و بخند می‌کنند!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا تا آلاسکا می‌رویم که به تازگی درگیر ویروس آبله آلاسکایی شده است. سپس سری به باغ‌وحش لایپزیگ می‌زنیم که میمون‌ها در آن سر به سر هم می‌گذارند. در آخر هم خبری از گروگان شورشیان پاپوای غربی می‌گیریم.

 

آلاسکا؛ آبله آلاسکایی جدی است؟

مرگ مردی مسن در اثر ابتلا به آبله آلاسکایی زنگ خطر را در آلاسکا به صدا درآورده است. این ویروس به تازگی در آلاسکا کشف شده است. 

کارشناسان می‌گویند آبله آلاسکایی با درد عضلانی و مفصل، بثورات پوستی و تورم غدد لنفاوی همراه است و از پستانداران کوچک منتقل می‌شود. 

در گزارش مرگ مرد مسن به سن او اشاره‌ای نشده است، اما گفته شده این فرد در حال درمان بیماری سرطان خود بوده است و به همین دلیل سیستم ایمنی او سرکوب شده بود. مبتلایان دیگر بدون بستری در بیمارستان بهبود یافته اند.

 

بریتانیا؛ چهره‌های پرطرفدار و نقض قوانین تبلیغات

دو چهره پرطرفدار شبکه اجتماعی ایکس/توییتر در بریتانیا قوانین تبلیغات را نقض کرده و باید پاسخگو باشند. این بار پای قرص‌های کانابیدیول و دریافت پول در میان است.

فوتبالیست‌های سابق تیسیه و جان هارتسون هر کدام با داشتن ۶۵۰ هزار و ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده در ایکس قرص‌های تولید شده توسط شرکت یک بوکسور سابق را تبلیغ کرده اند.

این دو چهره نوشته اند این قرص‌ها برای آنها که مضطرب هستند و یا در خوابیدن مشکل دارند، کارایی دارد. آنها به مخاطب خود اعلام نکرده اند این متن‌ها تبلیغی است و برای انتشار‌شان پول دریافت کرده اند.

 

میمون‌های بزرگ هم بگو و بخند می‌کنند

مطالعات رفتارشناسی در دو باغ‌وحش لایپزیگ و سن‌دیه‌گو می‌گوید میمون‌های بزرگ مثل گوریل‌ها، شامپانزه‌ها، بونوها و اورانگوتان‌ها هم مثل انسان‌ها اهل شوخی و تمسخر و اذیت کردن هستند!

تصاویر به‌دست آمده نشان می‌دهد این گونه‌ها اغلب در سه تا پنج سالگی سربه‌سر گونه‌های سالخورده‌تر و پیرتر می‌گذارند و آنها را اذیت می‌کنند، مو می‌کشند، با پنهان کردن خود آنها را می‌ترسانند، سیخونک می‌‌زنند و فرار می‌کنند و …

متخصصان با توجه به اشتراکات انسان‌ها و میمون‌های بزرگ و مطالعه این رفتارها مشغول بررسی نحوه اجتماعی شدن و شکل گرفتن گروه‌ها و … هستند. 

 

پاپوای غربی؛ رضایت گروگان از گروگان‌گیر

به تازگی فیلمی از آقای فیلیپ مرتنز خلبان منتشر شده است که خطاب به خانواده‌اش می‌گوید گروگان‌گیر‌ها با او رفتار خوبی دارند.

سال گذشته شورشیان ارتش آزادیبخش پاپوای غربی با هدف چانه‌زنی بر سر استقلال این منطقه از اندونزی، فیلیپ مرتنز خلبان را گروگان گرفتند. 

گروگان‌گیرها در فیلم ادعا می‌کنند خلبان مرتنز به زودی آزاد خواهد شد. آنها زمان دقیقی برای این اتفاق اعلام نکرده اند. آنها وعده داده اند مرتنز بتواند با خانواده‌اش حرف بزند.

 

استرالیا؛ حمایت پارلمان از جولیان آسانژ

نمایندگان استرالیا طرحی را به تصویب رسانده اند که معنی‌اش بازگرداندن جولیان آسانژ به استرالیا و نزد خانه و خانواده‌اش است. این طرح به استرالیا اجازه می‌دهد بازگشت آسانژ را از بریتانیا و آمریکا مطالبه کند.

نخست‌وزیر و کابینه‌اش به قدرت پشت این طرح ایستاده و از آن حمایت کرده اند. طرح آقای اندرو ویلکی نماینده مستقل در پارلمان استرالیا حمایت از آسانژ به عنوان بنیان‌گذار ویکی‌لیکس است.

آسانژ در حال حاضر در زندان بلمارش لندن است. آمریکا تلاش می‌کند آسانژ را برای محاکمه با اتهام جاسوسی استرداد کند. آسانژ صدها هزار سند از جنگ عراق و افغانستان و مسائل دیپلماتیک را فاش کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها