|

دور دنیا در یک دقیقه

اختلاف میان زنان مسلمان و ممنوعیت چندهمسری در هند  

در این استوری‌تلینگ، ابتدا سری به حساب پس‌انداز بریتانیایی‌ها می‌زنیم. سپس به جزیره مایوت در اقیانوس هند می‌رویم و علت سلب تابعیت فرانسوی را جویا می‌شویم. در آخر در هند، از ممنوعیت چند‌همسری خبر می‌گیریم.

اختلاف میان زنان مسلمان و ممنوعیت چندهمسری در هند  
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا سری به حساب پس‌انداز بریتانیایی‌ها می‌زنیم. سپس به جزیره مایوت در اقیانوس هند می‌رویم و علت سلب تابعیت فرانسوی را جویا می‌شویم. در آخر در هند از ممنوعیت چند‌همسری خبر می‌گیریم.

بحران پس‌انداز در خانوارهای بریتانیایی

بنیاد رزولوشن در بریتانیا می‌گوید میلیون‌‌ها شهروند در این کشور پس‌اندازی برای روز مبادا ندارند. 

این بنیاد در تحقیق اخیر خود به این نتیجه رسیده است بیش از ۱۱ میلیون نفر پس‌اندازی کمتر از هزار پوند در حساب خود دارند. این عدد یعنی بحران هزینه زندگی در بریتانیا.

پس‌انداز کمتر از هزار پوند بیانگر این حقیقت است که میلیون‌ها نفر در سراسر بریتانیا با چالش سه‌گانه ناتوانی مالی در رویارویی با بحران، درآمد و همچنین مستمری ناکافی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مقابله با مهاجرت و تغییر قانون اساسی فرانسه

فرانسه قصد دارد حقوق شهروندی را در جزیره مایوت اقیانوس هند محدودتر کند تا از تعداد مهاجران بکاهد. برای تحقق این هدف قانون اساسی فرانسه اصلاح می‌شود.

طرح جدید را وزیر کشور فرانسه ارائه کرده است. در این طرح تابعیت زادگاه لغو می‌شود تا از جمعیت مهاجران جزیره مایوت به فرانسه کاسته شود. تابعیت زادگاه از جمله مواردی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.

در طرح جدید فردی که مادر یا پدرش فرانسوی نیستند، حتی اگر متولد فرانسه باشد، نمی‌تواند فرانسوی باشد. فرانسه در حال حاضر تابعیت را بر اساس خون و زادگاه اعطا می‌کند.

واکنش ناتو به ترامپ: یک‌پارچه آماده دفاع هستیم!

دبیر کل ناتو، آقای ینس استولتنبرگ در واکنش به اظهارات ترامپ می‌گوید اعضای پیمان نظامی آماده هستند و با تمام قوا از متحدان دفاع می‌کنند.

استولتنبرگ همچنین معتقد است حرف‌های ترامپ امنیت آمریکا و اروپا و متحدان ناتو را به خطر می‌اندازد و تبعات فراوانی دارد. ترامپ اعضای ناتو و متحدان آمریکا را تهدید کرده است.

نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هشدار داده است اگر اعضا به تعهدات مالی خود وفادار نباشند، در صورت ورود به کاخ سفید، از روسیه برای حمله به آنها دعوت خواهد کرد!

وزیر دفاع آمریکا دوباره بستری شد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده وظایف خود را به معاونت پنتاگون محول کرده و دوباره راهی بیمارستان شده است. آستین این بار برای درمان اضطراری مثانه بستری شده است.

هنوز معلوم نیست طول دوران بستری و نقاهت آستین چقدر است. اما او پیش از بستری شدن قرار بود روز چهارشنبه به بروکسل برود و در نشست نظامی درباره اوکراین شرکت کند.

خانم کاتلین هیکس، معاون لوید آستین در پنتاگون، وظایف آقای وزیر را به عهده گرفته است. بار اولی که آستین برای عوارض جراحی سرطان پروستات بستری شد، هیچ‌کس حتی هیکس هم مطلع نبود. آستین بابت مخفی‌کاری بسیار نقد شد.

ممنوعیت چندهمسری و اختلاف میان زنان مسلمان هندی

سرانجام پس از سال‌‌ها تلاش زنان در ایالت کوچک اوتاراکند هند چند ‌همسری ممنوع اعلام شد. اما این قانون باعث اختلاف میان زنان مسلمان شده است. 

برخی زنان مسلمان معتقدند به هر حال چند همسری قانون شرع اسلام است، هر چند از آن سوءاستفاده می‌شود. اما موافقان ممنوعیت می‌گویند این دستاورد بزرگی برای زنان است و یک قدم در جهت تحقق حقوق آنهاست.

دادگاه‌های اوتاراکند از این به بعد از قوانین مدنی متحدالشکل برای بررسی پرونده‌های ازدواج و طلاق تبعیت می‌کنند و به قوانین شرع اسلام برای اقلیت مسلمان پایبند نیستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها