|

دور دنیا در یک دقیقه

اتانازی لیلی و مجنون هلندی دست در دست یکدیگر

در این استوری تلینگ، ابتدا به هلند می‌رویم و ماجرای اتانازی نخست‌وزیر دهه ۸۰ را می‌خوانیم.

اتانازی لیلی و مجنون هلندی دست در دست یکدیگر
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا به هلند می‌رویم و ماجرای اتانازی نخست‌وزیر دهه ۸۰ را می‌خوانیم. سپس در آمریکا پرونده مرگ نوزاد درون اجاق را بررسی می‌کنیم و در آخر خبری از ماهی معجزه سیدنی می‌گیریم.

اتانازی زوج سیاستمدار هلندی دست در دست هم

دریس و یوخن فن آخت زوج هلندی سیاستمدار دهه ۸۰ میلادی دست در دست هم به اتانازی تن دادند. هر دوی آنها ۹۳ سال سن داشتند.

آقای یوخن فن آخت در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ نخست‌وزیر هلند بود. او کاتولیک بود، اما همواره روش خود را در زندگی داشت؛ به همین دلیل در ۹۳ سالگی همراه همسرش مرگ‌ خودخواسته را انتخاب کرد.

اتانازی در جمعیت سالمند خاصه به صورت زوج بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۰، ۲۶ زوج مسن در هلند اتانازی کردند. این عدد در سال ۲۰۲۲، ۵۸ نفر اعلام شد.

پیام تشکر پادشاه بریتانیا برای خیریه‌های پزشکی

پادشاه چارلز سوم پس از مرخصی از بیمارستان بیانیه‌ای منتشر کرده است. او در این بیانیه از شهروندان بریتانیا و همچنین نهادهای خیریه تشکر کرده است.

در بیانیه پادشاه آمده است: از صمیم قلب از کسانی که آرزوی سلامتی کرده‌اند، سپاسگزارم. همچنین از فعالیت و توجه خیریه‌های پزشکی فعال در زمینه سرطان هم بسیار خوشحال هستم.

در بیانیه پادشاه تاکید شده همراهی با افراد مبتلا به سرطان نقش مهمی در درمان بیماری آنها دارد؛ « بسیار خوشحال هستم عمومی شدن خبر ابتلای من به سرطان باعث توجه بیشتر به بیماران و این بیماری شده است». 

مرگ نوزاد آمریکایی در فِر اجاق خوراک‌پزی!

پلیس کانزاس سیتی ابتدا گزارشی درباره عدم تنفس یک نوزاد دریافت کرده‌اند. آنها پس از بررسی صحنه متوجه شده اند صورت این نوزاد سوختگی دارد.

شاهد ماجرا به پلیس گفته مادر نوزاد به جای آنکه فرزندش را برای خوابیدن درون گهواره بگذارد، درون فر اجاق آشپزخانه قرار داده است! کودک جان خود را از دست داده است.

پلیس مادر نوزاد را به اتهام به خطر انداختن جان کودک بازداشت کرده است. جزییات بیشتری درباره علت و چرایی این اتفاق منتشر نشده است.

خبری از ماهی کهکشانی بالا رونده سیدنی نیست!

محیط‌‌بانان محلی در سیدنی نگران از دست رفتن گونه ماهی کهکشانی بالا رونده هستند. گونه‌ای که به سرزمین‌‌های گندوانا می‌رسد و ۹۰ میلیون سال قدمت دارد.

کارشناسان معتقدند ساخت‌و‌ساز‌ یک مدرسه دولتی، باعث از دست رفتن احتمالی این ماهی شده است. ماهی کهکشانی بالارونده با پوست خود تنفس می‌کند و به کمک باله‌های سینه‌ای و لگنی از آبشارها بالا می‌رود.

بارش سنگین ماه گذشته و سرازیر شدن گل و لای ساخت و ساز مدرسه باعث آسیب به زیستگاه این گونه شده است. در سیدنی این ماهی را ماهی معجزه می‌نامند.

وعده ترامپ: حمله روسیه به متحدانی که پول نمی‌دهند!

دونالد ترامپ، از کاندیداهای جمهوری‌‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، در سخنرانی کمپین خود در کارولینای جنوبی وعده عجیب و غریبی داده است.

او به کشورهای متحد آمریکا در ناتو هشدار داده اگر هزینه‌های خود را در این پیمان به درستی نپردازند و به تعهدات مالی خود وفادار نباشند، روسیه را علیه آنها تشویق به حمله خواهد کرد!

ترامپ همچنین درباره حمایت مالی از اوکراین در جنگ با روسیه هم تردید کرده است. کاخ سفید وعده ترامپ را بی‌اساس ارزیابی کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها