|

دور دنیا در یک دقیقه

نگرانی گرگ وال استریت برای طوطی‌‌های تیزپَر

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

نگرانی گرگ وال استریت برای طوطی‌‌های تیزپَر
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در استرالیا نگران کاهش جمعیت طوطی‌های تیزپر می‌شویم. سپس در روسیه پای گفت‌وگوی پوتین و کارلسون می‌نشینیم و در آخر بیانیه نهادهای اطلاعاتی آمریکا را درباره هکرهای چینی می‌خوانیم.

 

استرالیا؛ نگرانی‌های دی‌کاپریو برای طوطی تیزپر!

ستاره هالیوودی از شهروندان استرالیایی درخواست کرده تا گونه طوطی تیزپر را از خطر انقراض نجات دهند. 

لئوناردو دی‌کاپریو از استرالیایی‌ها می‌خواهد اجازه ندهند درختان جنگلی بومی استرالیا قطع شود. جنگل‌های استرالیا و تاسمانی زیستگاه طبیعی این پرنده است.

کارشناسان تخمین می‌زنند تنها ۷۵۰ طوطی تیزپر در طبیعت باقی مانده باشد. دولت استرالیا تضمین می‌کند مانع از انقراض طوطی تیزپر شود و به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد.

 

مالزی؛ دیوان عالی علیه شریعت و اعتراض مسلمانان

دعوای هواداران قوانین اسلامی در ایالت کلانتان مالزی و یک وکیل به نفع وکیل تمام شده و اعتراض مسلمانان را در پی داشته است. مسلمانان مالزی نگرانند جایگاه شریعت تضعیف شود.

مجلس ایالتی کلانتان درباره لواط، زنای با محارم، قمار، تعرض جنسی و هتک حرمت مکان‌های مقدس مطابق نظر شریعت قانون وضع کرده که با واکنش اعتراضی یک وکیل روبه‌رو شده است.

این دعوا در دیوان عالی بررسی شد. در حکم دیوان آمده قوانین مجلس ایالتی کلانتان با قانون اساسی مغایرت دارد و این مجلس اجازه ندارد در این زمینه‌ها قانون‌گذاری کند.

 

روسیه؛ پوتین، رسانه غربی و متکلم وحده

سرانجام پس از حمله روسیه به اوکراین برای نخستین‌بار پوتین مقابل یک رسانه غربی نشست و گفت‌وگو کرد. این مصاحبه ۲ ساعت طول کشید و پوتین در آن متکلم وحده بود.

تاکر کارلسون مجری سابق فاکس نیوز، راهی مسکو شده بود تا با پوتین گفت‌وگو کند. این سفر انتقادات فراوانی برای کارلسون در پی‌داشت. منتقدان می‌گویند کارلسون با پوتین چالش نکرده و حرف‌های او را تکرار کرده است.

کارلسون، مجری تلویزیون یکی از مخالفان حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه است. او همواره زلنسکی را دلال اوکراینی و موش خطاب می‌کند! پوتین در این مصاحبه به او گفته آمریکا باید حمایت نظامی خود را از اوکراین متوقف کند.

 

مکزیک؛ پروانه‌های سلطنتی را نجات دهید

کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند جمعیت پروانه سلطنتی در مکزیک به پایین‌ترین حد خود نزدیک شده است. به این ترتیب این گونه در خطر انقراض قرار دارد.

پروانه سلطنتی در اواسط دهه ۹۰ میلادی در مکزیک در وسعت ۴۵ هکتار دیده می‌شد. اما در حال حاضر تنها در وسعت ۲/۲ هکتاری از جنگل‌های مکزیک یافت می‌شود.

آب و هوای بد و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین عامل از دست رفتن جمعیت پروانه‌های سلطنتی هستند. آفت‌‌کش‌ها هم نقش مهمی در کاهش جمعیت این گونه دارند.

 

آمریکا؛ نفوذ هکر‌های چینی به زیرساخت‌ها

سازمان‌‌های اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای تایید کرده اند هکرهای چینی به سیستم‌ها و زیرساخت‌های ایالات متحده نفوذ کرده اند. عملیات نفوذ با نام تایفون ولت انجام شده است.

در بیانیه این نهادها می‌خوانیم طی مدت ۵ سال سیستم آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و هوایی ایالات متحده هدف نفوذ هکرهای چینی بوده است.

تحقیقات نشان می‌دهد روش این گروه سایبری بیشتر از آن که جاسوسی باشد، بر اساس خرابکاری در سیستم‌های شهری است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها